ایسنا نوشت:

 
دور دوم گفت‌وگو‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع‌های مورد نظر که روز دوشنبه در محل سازمان انرژی اتمی ایران با حضور هیات‌های کارشناسی فنی و حقوقی دو طرف آغاز شده بود،‌ پایان یافت.
هیات پنج‌ نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس،‌ معاون یوکیا آمانو در امور پادمان‌ها، بامداد روز دوشنبه برای ادامه گفت‌وگو‌ها با ایران وارد تهران شدند.
دور اول گفت‌وگو‌های ایران و آژانس 9 تا 11 بهمن (29 تا 31 ژانویه) به مدت سه روز انجام شد.
در پایان دور اول گفت‌وگو‌ها که پشت درهای بسته انجام شد، دو طرف توافق کردند برای ادامه بحث دور دیگری از گفت‌وگوها را اول و دوم اسفند در تهران داشته باشند.
گفت‌وگوهای ایران و هیات آژانس با هدف دست یافتن به چارچوب و فرمولی برای بحث درباره موضوع‌ها و ابهام‌های مورد نظر دو طرف انجام می‌شود. از این رو اعضای هیات آژانس در سفر به تهران برنامه‌ای برای بازدید از مراکز هسته‌یی کشورمان ندارند.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت که هیات آژانس برنامه‌ای برای بازدید از تاسیسات هسته‌یی ایران ندارد. کار آن‌ها تازه آغاز شده است.‌
بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از موضوع‌های مورد نظر آژانس که در این گفت‌وگوها مورد بحث است، "شفاف‌سازی ابعاد نظامی احتمالی" برنامه هسته‌یی ایران است.
هرمان ناکارتس پس از ترک تهران در دور اول گفت‌وگوها در جمع خبرنگاران در وین گفت که تیمش در «سه روز گفت‌وگوی گسترده» با مقامات ایرانی درباره اولویت‌های آژانس صحبت داشته است.
آژانس در حالی بر ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران اصرار دارد که هم‌چنان از ارایه اصل اسناد مورد ادعایی به ایران سر باز می‌زند. اصل اسناد مورد ادعای آژانس در چارچوب مطالعات ادعایی در زمان مدیرکلی محمد البرادعی نیز به ایران ارایه نشد؛ امری مورد انتقاد مدیرکل وقت آژانس قرار گرفت.
ایران همواره بر جعلی بودن این اسناد تاکید داشته است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =