رئیس سازمان انرژی اتمی از خرابکاری عمدی دشمنان در دستگاههای خلاء برای اخلال در برنامه هسته ای کشورمان و نیز درج فرمول های غلط در کتابها برای محدود سازی دانش هسته ای خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر فریدون عباسی که در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما سخن می گفت با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای، این افراد را دارای مشخصات مشابهی نظیر طی مراحل تحصیل تا عالی ترین درجه در داخل کشور، سخت کوشی، ایمان بالا و علاقه به کشور و نیز سخت کوشی و دانش ورزی ذکر کرد و گفت:‌ شهید علی محمدی حتی غلط هایی که غربی ها به عمد در فرمول های موجود در کتاب ها وارد کرده بودند پیدا می کرد.
وی افزود: دشمن می خواهد با ایجاد رعب در جامعه علمی و فنی ما کسی وارد مقولات راهبردی نشود و این محدود به هسته ای نیست، از این رو هرگاه نتوانند جلوی آن را بگیرند دست به حذف فیزیکی می زنند.
 
 در ادامه گزیده ای از سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی می آید: 
  • پایه گذاری رشد و توسعه تحصیلات تکمیلی به همت اساتید دانشگاه ها در زمان جنگ تحمیلی و در دهه 60 انجام شد. این امر زمینه رشد علم و فناوری در همه عرصه ها را فراهم کرد.‌ دانش هسته ای خیلی از مکانیک، شیمی، فیزیک و برق جدا نیست بلکه مجموعه ای از این علوم دانش و فناوری هسته ای را تشکیل می دهند.
چطور از رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده می کنیم
  • ساخت مجتمع سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران منوط به دست یابی به فناوری ساخت مواد راهبردی بود که خود نیازمند پیشرفت های زیاد در بخش مکانیک و متالورژی است،‌ طراحی و ساخت کوره های مختلف و نوردهای گرم و سرد بود. این امور در کل نیازمند مدیریت دانش و فناوریست که خود دستآورد بزرگی به شمار می رود.
  • رآکتور تحقیقاتی تهران چند منظوره است و علاوه بر تولید رادیو داروها برای آزمایش مواد هسته ای هم استفاده می شود امری که از جهت سرمایه گذاری کشور برای ساخت تجهیزات رآکتورها اهمیت پیدا می کند بنابراین کارکرد این رآکتور از پژوهش های در ابعاد آزمایشگاهی فراتر می رود و در آینده پایه ای برای طراحی رآکتور و آزمایش مواد هسته ای خواهد بود، از این روست که تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
آماده صادرات تجهیزات و قطعات صنایع هسته ای هستیم
  • نمونه دیگر تحریم ها در آشکارسازها و دستگاه های الکترونیک هسته ای است که ده- دوازده سال قبل فرانسوی ها ابتدا گفتند که اینها را به شما می دهیم اگر قطعه امریکایی در آن نباشد ولی چند ماه بعد از اعلام کردند که دولتشان اجازه صادرات نمی دهد در حالی که این قطعات کوچک و کم اهمیت بودند، همان موقع کشور تصمیم گرفت خود را بی نیاز کند و اکنون ما تقریبا همه دستگاه های مورد نیاز را می سازیم و آمادگی صادرات هم داریم.
 مراحل تولید سوخت و ارزیابی های ایمنی و فنی
  • ابتدا صفحاتی با مواد مشابه ساخته و با پرتوهای ایکس بررسی شد، بعد با اکسید اورانیوم آزمایش انجام و جواب گرفته شد، سپس آزمونهای فراصوت، یک نواختی سنجی، سنجش نشتی و آلودگی سنجی انجام شد و نشان داد که تا کنون کیفیت کارمان خوب بوده است.
  • در این مورد به علت محدودیتی که برایمان ایجاد کردند، تصمیم بر این قرار گرفت که کاملا خودکفا شویم به گونه ای که هم اینک توان ساخت رآکتورهایی شبیه به رآکتور تحقیقاتی تهران را با قدرت بالاتر هم داریم.
چند رآکتور تحقیقاتی می سازیم
  • بنا به دستوری که رئیس جمهور برای ساخت چنین رآکتورهایی داد، ما نیاز سنجی در نقاط مختلف کشور انجام می دهیم، البته نگاه ما منطقه ای و جهانی است و می خواهیم رادیوداروهای تولیدی را دست کم در اختیار کشورهای منطقه و دیگر کشورهایی که علاقه به مبادله با ما دارند، قرار دهیم. 
ساخت و راه اندازی زنجیره سانتری فیوژهای نسل جدید
  • ما موضوع قطعه سازی برای این ماشین ها را در کشور حل کردیم و صنعت کشور خود را تطبیق داد.
  • در مورد صنعت خلاء هم که از ابتدای انقلاب خیلی از انتقال آن به ایران جلوگیری می کردند، هم اکنون به جایی رسیده ایم که بخش خصوصی ما اجزای پمپ های خلاء‌را می سازد و ما در 2 سال آینده به خودکفایی کامل می رسیم،‌بلکه به صادر کننده تبدیل می شویم.
خرابکاری دشمنان به قصد اخلال در صنایع هسته ای
  • آنها تلاش کردند با ارسال ویروس و نیز خرابکاری صنعتی در پمپ های خلاء کاری کنند که ماشین های حساس سانتری فیوژ تخریب شود ولی این امر به سود ما تمام شد و ما متوجه ترفندهای آنها شدیم به گونه ای که هم اکنون می توانیم به کشورهای دیگر مشاوره دهیم تا آنها بدانند صنایع مهمشان چگونه ممکن است هدف این گونه خرابکاریها واقع شود.
  • ما از سال ها پیش به دنبال کاهش مصرف انرژی در سانتری فیوژها در عین افزایش توان جداسازی آنها بودیم برای همین با تکیه بر جوانان تحصیل کرده اقدام به شبیه سازی و طراحی این دستگاه ها کردیم به گونه ای که بر همه چیز سانتری فیوژ مسلط شدیم.
  • ایران به جمع چند کشوری پیوست که این روتورها را می سازند به گونه ای که وقتی معاون آمانو به ایران آمد و از بخش تحقیقات سانتری فیوژ ما دیدن کرد ضمن این که از زمان کوتاه رسیدن به این سطح فناوری متحیر شده بود گفت که این نوع روتورها را فقط یک بار آن هم در ایران دیده است.
  • ما به جداسازی بالای 6 در سانتری فیوژها دست پیدا کردیم به شکلی که با نصب سانتری فیوژهای نسل جدید در سایت نطنز، ظرفیت جداسازی 48 هزار عددی آن از نوع سانتری فیوژهای آی آر یک به 3 برابر افزایش خواهد یافت.
‌اگر خطرات رفع شود بی تردید ما زیر زمین سرمایه گذاری نمی کنیم
  • سایت نطنز هم مانند این سایت [فردو] در عمق قرار گرفته و زیر زمین است و علت آن که غنی سازی 20 درصدی در آن انجام می شود آسان تر کردن کار بازرسان و نیز تنوع بخشی به سایت ها بوده است.
  • ظرفیت فوردو بیش از 3000 دستگاه سانتری فیوژ نیست و ما به علت تهدیدهای دشمنان تصمیم گرفتیم بخشی از فوردو را به غنی سازی 20 درصد اختصاص دهیم البته سایت به گونه ای طراحی شده است که هم سه و نیم درصد را به 20 درصد، هم اورانیوم طبیعی را به 20 درصد و هم 3 و نیم درصد تبدیل کند و همه اینها زیر نظر آژانس قرار دارد.
  • ‌اگر خطرات رفع شود بی تردید ما زیر زمین سرمایه گذاری نمی کنیم چون هزینه آن بیشتر است البته سایت ها را براساس دستورالعمل پدافند غیرعامل متفرق خواهیم ساخت.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    3 0
    درود بر تمامی دانشمندان و پژوهشگران سرزمین ایران