پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، شیخ لطف الله، فقیهی شیعه و اهل لبنان که به ایران مهاجرت کرد ابتدا در مشهد و قزوین و سپس در اصفهان ماندگار شد. او پدر زن شاه عباس اول بود. شاه عباس مسجد و مدرسه ای برای تعلیم دین به مردم به نام ایشان ساخت و نام لطف الله را برای آن برگزید. مسجدی که 18 سال زمان برد تا سبک اصفهانی و کم نظیر خود را به رخ جهانیان بکشاند با نظر خود شاه عباس طراحی شد.
بنایی که در طول تاریخ چند بار نامش را تغییر دادند اما نام آن کماکان لطف الله باقی ماند. ویژگی های منحصر به فرد در معماری خاص، کاشیهای چشم نواز و گیرا، کاشیهای مزین به آیات قرآنی، احادیث و اشعار با خط ثلث و ماندگارِ خطاطان ایرانی، معماران برجسته جهانی را در ستایش این بنا انگشت به دهان کرده است.
18 سال زمان برای ساخت مسجد شیخ لطف الله
طرح مسجد شیخ لطفالله در زمانی که نقشه چهار باغ و باغ هزارجریب به مرحله اجراء درآمد ریخته شد و در دورانی که معماری صفویه به شکوفایی رسیده بود مورد بهرهبرداری قرار گرفت. ساخت این مسجد در نیمه اول قرن یازده هجری، در سال ۱۰۱۱ هجری قمری (۱۶۰۲ میلادی) و به فرمان شاه عباس اول آغاز شد و در سال ۱۰۲۸ هجری قمری (۱۶۱۹ میلادی) به پایان رسید. ساخت این مسجد هجده سال به طول انجامید.
مسجد شیخ لطف الله شاهکار دستان محمدرضا اصفهانی
گفته میشود معمار این مسجد استاد محمدرضا اصفهانی، پسر استاد حسین بنا اصفهانی بوده است. این مسجد بر خرابههای مسجدی که قبلاً در آن محل بوده ساخته شد. مسجد شیخ لطفالله به نام یکی از علمای بزرگ عصر صفوی به نام شیخ لطفالله جبلعاملی، نامیده شده است.
شیخ لطفالله یکی از علمای بزرگ دوره صفوی بود. وی از اهالی جبل عامل لبنان، منطقه ای شیعه نشین در جنوب لبنان بود که مانند شیخ بهایی و برخی علمای دیگر توسط شاه عباس از لبنان به ایران مهاجرت نموده و ابتدا در مشهد و قزوین و پس از آن در اصفهان ساکن شد.
برگزاری نماز جمعه در غیاب امام زمان
از آنجا که حکومت صفوی، حکومتی مذهبی بود و به اسلام و به خصوص مذهب تشیع بسیار بها میداد، علمای آن را نیز تکریم میکرد. از سوی دیگر شیخ لطفالله پدر زن شاه عباس بود. از این رو در محل زندگی شیخ، مسجد و مدرسهای به نام او ساخته شد که در این محل به تدریس دروس فقهی و جلسات دینی اشتغال داشت.
شیخ بنا به استفتای خود که برگزاری نماز جمعه در غیاب امام دوازدهم شیعیان، مجاز میشمرد، به اقامه نماز جمعه در این مسجد میپرداخت و مقلدانش نیز به او اقتدا میکردند.
شاه عباس طرح مسجد را داد
نامگذاری این مسجد به مناسبت نام امام جماعت آن یعنی شیخ لطفالله بن عبدالکریم بن ابراهیم که در زمان سلطنت شاه عباس به علل مذهبی از میس یکی از قرای جبل عامل لبنان به ایران کوچ کرده و ابتدا در مشهد اقامت گزید و در آنجا پس از استقاضه از محضر علما از جمله ملّا عبدالله شوشتری، از جانب شاه عبّاس بزرگ به خدمت آستانه رضوی درآمد و تا تاریخ فتنه ازبکان و دست یافتن ایشان بر مشهد در آن شهر مقیم بود، سپس از شرّ ایشان به قزوین پناه برد و در آنجا به کار تدریس مشغول شد.
شاه عبّاس او را از قزوین به اصفهان آورد و در سال ۱۰۱۱ هجری قمری آیت مسجدی را، که هنوز هم به نام او شهرت دارد، برای محل تدریس و اقامت و امامت وی پی نهاد و انجام این کار تا ۱۰۲۸ هجری قمری طول کشید و در حین اتمام همین ساختمان بود که شاه عبّاس در قسمت جنوبی میدان نقش جهان، طرح انشاء جامع اعظم پادشاهی یعنی مسجد شیخ لطفالله را ریخت. بعد از آن که مسجد شیخ لطفالله برای نمازگزاری او مهیا گردید.
نام هایی که نتوانستند جایگزین لطف الله شوند
این مسجد در ادامه دوران صفویه به نام ملا فتحالله و بعد از آن به نام مسجد صدر (صدر یا صدرالعلماء به مجتهد اعلم یا مرجع تقلید گفته میشده) نام گرفت، ولی امروزه به همان نام اولین شناخته میشود.
زیباترین کاشیکاریهایی معماری ایران
بنای مسجد بر یک چهارضلعی استوار است که در قسمت بالاتر بنا به هشتضلعی تبدیل شده، در نهایت دایرهوار به ساقه گنبد میپیوندد.
دیوارهای مسجد برای تجمل سنگینی و فشار گنبد قطور ساخته شدهاند و بهطوری که آن را از قسمت پنجرهها اندازه گرفتهاند به یک متر و هفتاد سانتیمتر و در قسمتهای اصلی به بیش از دو متر هم میرسد.نقوش و رنگهای به کار رفته در کاشیکاری استادانهٔ گنبد مسجد از زیباترین کاشیکاریهای موجود در معماری ایران است.
خط ثلث علیرضا تبریزی عباسی روی کاشیها
تزئینات کاشیکاری مسجد شیخ لطفالله در داخل از اِزارِهها به بالا همه از کاشیهای معرق پوشیده شده است.
شماری از کاشیکاریهای معرق درون و بیرون گنبد و کتیبههای خط ثلث آن به خط علیرضا تبریزی عباسی است.
مسجدی که نه مناره دارد نه حیاط
این مسجد به علت اینکه نه مناره دارد و نه دارای شبستان ورودی (حیاط) است و همچنین ورودی آن پله میخورد، مشابه سایر مساجد نیست. عدم وجود شبستان و صحن ورودی، این مسجد را به مقتضیات تقارنی میدان نقش جهان (قرار گرفتن مسجد رو به روی عمارت عالیقاپو) که در نهایت منجر به این مسئله شده است که نتوان صحنی یا حیاطی رو به قبله که برای نمازگزاری استفاده شود، برای آن طراحی کرد.
معماری مسجد به سبک اصفهانی
سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است. جلو خان مسجد با عقبنشینی از بدنه شرقی میدان آغاز میشود. بعد از عبور از چهار پله به محوطه سردر میرسیم. قسمت پایینی دیوارهای این محوطه با سنگ مرمر زرد پوشیده شده است، سکوهای بزرگ کناری هم از همین نوع سنگ هستند.
در ورودی مسجد به صورت دو لنگه است که از چوب چنار یکپارچه ساخته شدهاند و پس از گذشت چهارصد سال هنوز پابرجا هستند. در جلوی مسجد حوض ۸ ضلعی زیبایی قرار داشته که در سالهای ۱۳۱۶ تا ۱۳۱۸ هجری قمری برداشته شده است. در این زمان پوشش کف گنبدخانه از جنس گچ بوده و پنجرههای چوبی منصوب در آن روشنایی زیرزمین را تأمین میکرده است. مسجد شیخ لطفالله فاقد حیاط است.
ستایش عظمت معماری مسجد از زبان باستان شناسان خارجی
سر در معرق آن تا پایان سال ۱۰۱۱ قمری هجری ساخته و پرداخته شده و اتمام ساختمان و تزئینات آن در سال ۱۰۲۸ هجری قمری بوده است. کتیبه سر در آن به خط ثلث علیرضا عباسی و مورخ به سال ۱۰۱۲ هجری است، معمار و بنای مسجد استادمحمدرضا اصفهانی بوده است که نام او در داخل محراب زیبای مسجد در دو لوحه کوچک به این شرح ذکرشده: عمل فقیر حقیر محتاج برحمت خدا محمدرضا بن استاد حسین بنا اصفهانی ۱۰۲۸.
خطوط و کتیبههای داخل مسجد کار علیرضا عباسی خطاط بسیار مشهور زمان شاه عباس و باقر بنا خوشنویس گمنام آن دوره است که نمونه خط ثلث او با خط علیرضا عباسی برابری میکند. داخل و خارج گنبد بیمانند این بنا که از زیباترین گنبدهای جهان بهشمار میرود، از کاشیهای معرّق نفیس پوشیده شده است. باستانشناسان خارجی عظمت معماری این مسجد را ستودهاند. استفاده از نور طبیعی و رنگهای زیبا همه و همه از جمله ویژگیهای چشمگیر این بناست.
زاویه ای زیبا و پنهان برای نمای قبله
یکی از ویژگیهای این مسجد چرخش ۴۵ درجهای است که با محور شمال-جنوب دارد که در اصطلاح، «پاشنه» نامیده میشود. علت وجودی این چرخش این است که چون در ورودی مسجد به سمت مشرق میدان است اگر بنا بود مسجد را نیز به همین جهت میساختند کار جهتیابی از لحاظ قبله مختل میشد. در اینجا با ایجاد یک راهرو که از ابتدای مدخل مسجد به سمت چپ و سپس به سمت راست میچرخد بر این مشکل فائق آمدهاند؛ یعنی اگر چه ساختمان مسجد در مشرق است و از نمای خارجی آن چنین بر میآید که دیوار جبهه آن در جهت شمال به جنوب است لکن در همین محراب دیوار بنا شده که به سوی قبله است. وقتی به عظمت این فکر پی میبریم که در بیرون مسجد اثری از کجی و زاویه به چشم نمیخورد، اما به مجرد ورود ناچاریم قبول کنیم که صحن نسبت به نمای خارجی پیچشی دارد در صورتی که گنبد کوتاه این مسجد به علت مدور بودن، جهت یا زاویه مخالفی نشان نمیدهد.
احادیث و اشعاری نوشته شده به خط باقر بنا بر محرابِ چشم نواز
یکی از شاهکارهای بینظیر معماری را در محراب این مسجد میتوان مشاهده کرد. در این محراب کاشی کاریهای معرّق و مقرنسهای بسیار ظریفی به چشم میخورد و همچنین دو لوح داخل محراب وجود دارد که عبارت «عمل فقیر حقیر محتاج بر رحمت خدا محمدرضا ابن استاد حسین بنای اصفهان» روی آن حک شده است. کتیبههای دیگری نیز به خط علیرضا عباسی در اطراف محراب دیده میشود که روی آنها روایتی از پیامبر اکرم و امام ششم نقل شده است. علاوه بر این روایات، اشعاری نیز روی کتیبهها نوشته شده که بنا به اظهار کارشناسان سراینده آنها «شیخ بهایی» دانشمند و شاعر دوره صفوی است. خطّاط این کتیبهها نیز باقر بنّا است. محراب به خاطر رنگ تمیز و صافش، همچنین ترکیبات و خطوط هماهنگش بسیار گیراست. محراب از یک طاق دندانهدار تشکیل شده که بر فراز آن نقوش ظریف اسلیمی نقش بسته است. این طاق کنگرهدار از داخل دارای مقرنسهای صدفی شکل است که در انتهای آن به نقوش گیاهی زیبایی آراسته شده است.
تزییناتی که مسجد را متمایز از دیگر گنبدها کرده
تزیینات گنبد مسجد شیخ لطفالله، کاشی کارهای معرق، نقوش هندسی اسلیمی، ستارههای بزرگ مکرر با طرح درهمی از پیچکهای به هم پیچیده، طرحهای لوزی شکل، نقوش گل و بوته و خوشنویسی به خط ثلث میباشد. تزیینات و هنر اسلیمی اسلامی در ادوار مختلف برای تزئین بناهای مختلف به کار رفته است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. یکی از بزرگترین و زیباترین آثار معماری و کاشی کاری گنبد مسجد شیخ لطفالله به واسطه عظمت، ویژگیهای فرمی و به دلیل تزییناتی که بر سطح آن وجود دارد، خود را از دیگر گنبدها متمایز نموده است.
در طول دو سال گذشته مرمت مسجد شیخ لطف حاشیههای زیادی به همراه داشته است، از ادعای برخی به اصطلاح کارشناسان مبنی بر عدم نیاز به تعمیر گنبد تا صحبت برخی رسانهها با کارشناسان غیر مرتبط مانند هنرمندان صنایعدستی و باستانشناسان در ارتباط با امر «مرمت» که یک امر حرفهای است آن هم دربارهٔ مسجدی با عظمت مانند نام شیخ لطفالله. متأسفانه در طی مرمتهای صورت گرفته مشکلات اساسی در ظاهر و تزیینات همچنین فرم کلی گنبد از زوایای مختلف پیش آمده است.
پرتو نور در ایجاد فضای معنوی
نور درون مسجد از پنجرههای مشبکی که در جوانب گوناگون ساقه گنبد ساخته شدهاند، تأمین میشود. پرتوی که از این پنجرهها به درون مسجد میتابد، علاوه بر ایجاد روشنایی کافی، خود به خود نمایشگر فضای روحانی بناست.
کتبه سردر مزین به سوره جمعه و نصر
کتیبه سردر مسجد و دو کتیبه بزرگ کمربندی داخل گنبد، که در قسمت پایین گنبد به خطّ ثلث سفید بر زمینه کاشی لاجوردی معرّق جلب توجه میکند، به خط زیبای علیرضا عباسی است که از مشهورترین ثلث نویسان زمان پادشاهی شاه عباس اول به حساب میآمد.
در انتهای کتیبه کمربندی اول، که شرح آداب ورود به مسجد از قول پیامبر اسلام است، نام علی رضا چنین آمده است: «کتبها علی رضا العبّاسی فی ۱۰۲۵» در انتهای کتیبه کمربندی دوم نیز، که مشتمل بر تمام آیات سوره جمعه و سوره نصر است، عبارت ذیل نوشته شده است: «کتبها علی رضا العبّاسی غفر الله ذنوبه».
انگشت به دهان ماندن معماران جهان
لوئی کان، معمار برجسته جهانی در بازدیدی که از اصفهان داشت در رابطه با شیخ لطفالله این چنین عنوان کرده است: من فقط در عالم خیال و با جوهری از طلا و نقره میتوانم چنین اثری را تصور کنم.
پروفسور پوپ در کتاب بررسی هنر ایران نوشته است: به سختی میتوان این اثر را محصول دست بشر دانست؛ و نیز در جایی دیگر بیان کرده: کوچکترین نقطه ضعفی در این بنا دیده نمیشود، اندازهها بسیار مناسب، نقشه طرح بسیار قوی و زیبا و بهطور خلاصه توافقی است بین یک دنیا شور و هیجان و یک سکوت و آرامش باشکوه که نماینده ذوق سرشار زیباشناسی بوده و منبعی جز ایمان مذهبی و الهام آسمانی نمیتواند داشته باشد. همچنین به دلیل عظمت معماری و تاریخی این بنای مذهبی ایران، تمبر مشترکی با نقش این بنا و اثری تاریخی از چین منتشر شده است.
طرح طاووس در گنبد
طاووسی در مرکز داخلی گنبد طراحی شده است که پرهای آن به وسیلهٔ نور وارد شده از طاق بالای در ورودی مسجد تکمیل میشود.
منبع: فرآوری شده در تحریریه مبلغ
نظر شما