۰ نفر
۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶

مجلس سنای آمریکا به دلیل بررسی لایحه ای در مورد حراج آثار باستانی ایران و کتیبه های تخت جمشید در این کشور، به مرکز توجه فعالان میراث فرهنگی ایران تبدیل شده است.

لیلا شریف: کتیبه های تخت جمشید نزدیک به 80 سال پیش برای مطالعات تحقیقاتی از کشور خارج شدند . بازنگشتن این کتیبه ها به کشور از مدت ها پیش به یکی از دغدغه های اهالی میراث فرهنگی تبدیل شده است.

این کتیبه های که در سال 1307 به رسم امانت و برای انجام مطالعات علمی به دانشگاه شیکاگو سپرده شدند، با وجود گذشت بیش از 80 سال هنوز سالهای دور از خانه را سپری می کنند و هر چند وقت یک بار نیز داستانی هایی همچون تلاش برای فروش این آثار برای اجرایی کردن ادعای دریافت غرامت از ایران، سرنوشت این کتیبه ها را بیش از بیش نامعلوم می کند.

این بار نیز پای کتیبه های تخت جمشید به سنای آمریکا باز شده است؛ سنای آمریکا در اقدامی عجیب در تلاش است تا با تصویب لایحه پیشنهادی که شنبه-16 بهمن- در یکی از کمیته های آن تصویب شد، آثار باستانی ایران و کتیبه های تخت جمشید را به حراج بگذارد.

به عبارت دیگر، با تصویب این لایحه در سنای آمریکا، چوب حراج با آثار تمدنی ایران که در آمریکا نگه داری می شوند، زده می شود و بالاتری پیشنهاد دهنده تمدن ایرانی را با خود به خانه می برد.

 

سرقت بزرگ فرهنگی
سازمان میراث فرهنگی در بیانیه ای، این اقدام سنای آمریکا را حرکتی غیر دیپلماتیک و مضحک دانست و از این تلاش آمریکا به عنوان یک سرقت فرهنگی بزرگ یاد کرد.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه به مفاد کنوانسیون 1970 اشاره شده و براساس مفادی که به «جلوگیری و ممنوعیت خروج، ورود، و انتقال مالکیت اموال فرهنگی» تأکید دارند، هر گونه دخل و تصرف در این حق قانونی کشور ایران، اقدامی غیرقانونی معرفی کرده و آن را مصداق بارز سرقت اموال فرهنگی دانسته است. 
 

حراج تمدن ایرانی؛ شوخی یا واقعیت؟
گذشته از تلاش سناتورهای سنای آمریکا برای تصویب لایحه ای علیه تمدن ایرانی که باید آنرا در ادامه روند افزایش فشار به ایران جای داد، این سئوال ایجاد می شود که "این تلاش آمریکا برای حراج آثار تاریخی ایران تا چه حد قابل اجراست؟"، سوالی که اگر بخواهیم با تکیه به قوانینی همچون ماده 27 کنواسیون وین آن را بررسی کنیم، به این پاسخ دست می یابیم که هیچ کشوری نمی تواند به بهانه قوانین داخلی، حقوق سایر کشورها را نادیده گرفته و اقدام به حراج آثار تاریخی سایر کشورها کند و این اقدام سنای آمریکا در سطح یک جنجال رسانه ای و شوخی باقی می ماند.

اما از سوی دیگر نبود ضمانت اجرایی برای بسیاری از قوانین بین المللی و تلاش های بی نتیجه حقوقدان سازمان میراث فرهنگی- که با گذشت سالها، هنوز سرنوشت شایسته ای برای کتیبه های تخت جمشید رقم نزده اند- این هراس را ایجاد می کند، که شاید برسد روزی که این کتیبه ها دیگر فرزندان وطن نباشند و انتظار بازگشت آنها به آرزویی محال تبدیل شود.

4547

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    3 0
    توي دعوا كه حلوا پخش نميكنن