مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست‌ونهمین جایزه کتاب سال و نوزدهمین جایزه جهانی کتاب سال عصر چهارشنبه، 19 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر احمدی‌نژاد با حضور در این مراسم ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان مراسم کتاب سال، با ابراز خرسندی از این‌که این دایره روز به روز وسیع‌تر می‌شود، عنوان کرد: در حوزه‌ علم و اندیشه، مرزبندی‌های سیاسی و جغرافیایی بی‌معناست. همچنین در حوزه‌ انسانیت و ارزش‌های انسانی مرزبندی وجود ندارد. این مرزبندی‌ها برای قدرت‌های سیاسی است. به گونه‌ای کار کنید که افرادی که اندیشه‌ای را در راستای کمال انسان دارند، فرصتی برای ارائه‌ آن اندیشه داشته باشند.

 

 

او بالاترین خدمت به بشریت را هموار کردن راه علم‌اندوزی عنوان کرد و گفت: باید کاری کنیم که انسان‌ها دریافت بالایی داشته باشند. پایه تمام تحولات اجتماعی، نظامات اجتماعی و اقتصادی همه به یک اندیشه و علم برمی‌گردد.

رییس‌جمهور ادامه داد: انسان برای تعالی نیازمند الگو بوده و خداوند این نیاز را بی‌پاسخ نگذاشته است. برای شناخت انسان، نیازمند شناخت انسان کامل هستیم و خداوند چنین فردی را به عشق انسان و برای تعالی انسان خلق کرده است. شاید امروز که مکاتب توجیه‌گر قدرت‌های مادی در عمل با شکست مواجه شده‌اند، زیباترین اندیشه‌ورزی، تلاش برای شناخت و معرفی انسان کامل به بشریت باشد.

 

 

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دقایقی سخن گفت و در بخشی از سخنان خود با اشاره به کاهش مطالعه در سطح جهان به انجام مطالعه‌ای در حوزه کتاب‌خوانی در کشور انگلستان اشاره کرد و گفت: در این مطالعه 18هزار کودک در 111 مدرسه مورد بررسی قرار گرفتند و به این نتیجه رسیدند که انگلستان از رتبه 17 به 25 سقوط کرده است و بر اساس این پژوهش، ‌13 درصد آن‌ها کتابی را باز نکردند. یک پنجم گفته‌اند ما هرگز کتابی را هدیه نگرفته‌ایم، ‌یک‌هشتم گفته‌اند ما هرگز وارد کتاب‌فروشی نشده‌ایم و هفت‌درصد گفته‌اند ما هرگز یک کتابخانه را ندیده‌ایم.

 

 

 بنابراین گزارش در این دوره از کتاب سال 25 هزار و 742 عنوان کتاب که در سال 89 منتشر شده است، از سوی 1232 داور از مراکز علمی و اساتید دانشگاه و حوزه بررسی شد که از میان آن‌ها 308 اثر به مرحله دوم راه یافته است و سپس 73 اثر انتخاب شد که 20 عنوان برگزیده و 53 عنوان هم شایسته تقدیر معرفی شد.

 

در بخش جهانی نیز آثار در دو بخش مطالعات ایران و اسلام بررسی شد که در مجموع 2500 اثر داوری شد که 328 اثر به مرحله پایانی راه یافته و در پایان؛ 12 اثر در بخش مطالعات ایران و 12 اثر در بخش مطالعات اسلام برگزیده شده است. این آثار به زبان‌های اردو، انگلیسی، آلمانی، فرانسه، ارمنی،‌ بوسنیایی و ... بوده است.

 

شایان ذکر است برگزیدگان بیست و نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی و نوزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال در این مراسم توسط رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفتند و به برگزیدگان داخلی 50 سکه بهار آزادی به همراه یک لوح تقدیر به امضای رئیس جمهور و به برگزیدگان جایزه جهانی کتاب معادل ارزی 50 سکه بهار آزادی به همراه لوح تقدیر به امضای رئیس جمهور اهدا شد.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =