تهران امروز نوشت:

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست چندی پیش اعلام کرد که هیچ مجوزی برای تکثیر و پرورش هوبره به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار نمی‌شود. «محمدجواد محمدی زاده» درحالی واگذاری مجوز به سرمایه‌گذاران خارجی را رد کرد که به‌تازگی این سازمان مجوز تکثیر و پرورش هوبره در منطقه حفاظت شده بهرام گور را برای سرمایه‌گذار خارجی در 100 هکتار از این منطقه صادر کرده است تا قصه دردناک واگذاری مناطق حفاظت شده و تکثیر هوبره همچنان ادامه پیدا کند.
البته قصه تلخ این واگذاری به همین مسئله محدود نمی‌شود. این سرمایه‌گذار عرب، قصد دارد که منطقه حفاظت شده بهرام گور که زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است را قربانی ساخت یک منطقه گردشگری کند تا ساخت‌و‌ساز به مناطقی برسد که براساس قانون، حق هیچ‌گونه تغییر و تداخلی در آنها وجود ندارد. از سوی دیگر محمدجواد محمدی‌‌زاده در حالی ورود اعراب و شکار هوبره‌ها توسط اعراب شیخ نشین حاشیه خلیج‌فارس را هم رد کرد که اسماعیل کهرم، استاد محیط‌زیست با استناد به گفته‌های محلی‌ها از اعطای ماشین‌هایی از سوی شیخ نشین‌های خلیج‌فارس به سازمان حفاظت محیط‌زیست و اعطای صدور مجوز از سوی این سازمان به آنها برای شکار هوبره در چند سال گذشته خبر می‌دهد.
خبر این واگذاری درست یک هفته پس از اینکه محمدی‌زاده اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط‌زیست هرگز پرورش هوبره را به خارجی‌ها، واگذار نمی‌کند، اعلام شد. براساس این خبر مجوز واگذاری 100 هکتار از منطقه حفاظت شده «بهرام گور» برای تکثیر و پرورش «هوبره» توسط سازمان محیط‌زیست صادر شده است تا در نهایت پرندگانی که حاصل تکثیر و پرورش در این 100 هکتار هستند در سه هزار هکتار از منطقه حفاظت شده «بهرام گور» رها‌سازی شوند و این سه هزار هکتار به صورت منطقه آزاد برای شکار اعلام شود. علاوه بر این، سرمایه‌گذار این طرح قصد دارد تا در این منطقه نسبت به ساخت مرکزی تفریحی و اقامتی نیز اقدام کند.
اما «محمدجواد محمدی زاده» در اعتراض به خبر صدور مجوز به خارجی‌ها برای پرورش هوبره، اعلام می‌کند که این سازمان هرگز خود به صورت مستقل با سرمایه‌گذاران خارجی وارد معامله نشده و احتمالا سرمایه‌گذار ایرانی طرف سازمان محیط‌زیست، خود راسا با سرمایه‌گذار خارجی وارد معامله شده است‌ اما توضیح رئیس سازمان سبز پردیسان نمی‌تواند به دغدغه‌ها و نگرانی‌ها درباره آنچه در بهرام گور به وقوع می‌پیوندد پایان دهد.
منابع غیر رسمی در سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور هم می‌گویند که سرمایه‌گذار این طرح، از یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است که با واسطه‌گری فردی ایرانی، قصد دارد در این منطقه سرمایه‌گذاری کند. از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز مجوزهای لازم برای این واگذاری را صادر کرده است. این واگذاری در حالی صورت می‌گیرد که متولی حفاظت از منطقه «بهرام گور» اداره حفاظت محیط‌زیست استان فارس است، اما نامه نگاری‌ها و مکاتبات اداری با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان صورت گرفته است. چرا که محلی که این واگذاری انجام می‌شود، محدوده‌ای از منطقه حفاظت شده بهرام گور است که در استان کرمان واقع شده است.
همچنین محمدی‌زاده در حالی هرگونه واگذاری را تکذیب می‌کند که پیش از این، «سید محمد ابراهیم علوی» رئیس کمیسیون گردشگری و حمل‌ و نقل اتاق بازرگانی کرمان اعلام کرده بود که اجرای این طرح اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالایی برای منطقه و کشور دارد و می‌توان بخشی از پرندگان پرورشی از جمله تیهو، هوبره و کبک را جدای از انجام تعهدات مربوط به رهاسازی در طبیعت، کشتار کرد و گوشت آنها را که تقاضای زیادی برای آن در داخل و خارج کشور وجود دارد عرضه کرد. علوی ادامه داده بود که افراد علاقه‌مند به شکار این پرندگان نیز حاضرند برای یک هفته یا 10 روز اقامت در کوه‌ها و تپه‌‌ماهورها 5 تا 10 هزار دلار پرداخت کنند که می‌توان از‌ این موضوع به‌ عنوان یک درآمدزایی خوب برای کشور نیز استفاده کرد و با ایجاد چنین سایتی هم به درخواست علاقه‌مندان به شکار پاسخ داده‌ایم، هم به محیط‌زیست کشور کمک کرده‌ایم و هم اشتغال‌ زایی داریم. این سخنان در حالی گفته می‌شود که منطقه حفاظت شده «بهرام گور» یکی از زیستگاه‌های با اهمیت کشور محسوب می‌شود و تاکنون هزینه زیادی برای نگهداری از آن صرف شده است
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    27 0
    اززمانی که درامدزایی در این مملکت مد شده همه وبه هر قیمتی میخواهند کاسب شوند .فکر خوبی است اما در منطقه ای غیر از انجا اقدام گردد.
  • سیب زمینی AE ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    3 0
    در روزی که بانک مرکزی امارات بانک های ایرانی این کشور را تحریم کرده این مسکنی خوب و قوی برای ما ایرانیان دور از ایران می باشد . که نمی دانیم با این اوضاع باید چه کرد.