۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۴

تهران امروز نوشت:

سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور با ساخت پالایشگاه نفت در میانکاله و واگذاری جزیره آشوراده به یک سرمایه‌گذار خصوصی موافقت کرد تا قصه تلخ نابودی یک تالاب دیگر در کشور رقم بخورد. تالابی که قرار است تا ابتدای سال 91 محل نگهداری ببرهای سیبری باشد.
مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور بارها درمیان حرف‌های خود و در دفاع از احیا ببر سیبری، یکی از دلایل حضور ببر سیبری در میانکاله را حفاظت از این تالاب بین‌المللی عنوان کرده بودند. اما پالایشگاه نفت بالاخره برنده شد تا با ساخت آن، کیان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور که سالانه میزبان نزدیک به یک میلیون پرنده مهاجر جهانی است از بین برود. این درحالی است که محمدجواد محمدی زاده بارها در سخن خود هرگونه واگذاری مناطق زیستی به صنایع را تکذیب کرده است. او با یادآوری قانونی که هرگونه ساخت و ساز در زیستگاه و تالاب‌ها را ممنوع کرده، بارها هشدار داده بود که با هرگونه تهدید و تخریب در زیستگاه‌ها مقابله خواهد کرد.
در نهایت این سازمان بی‌توجه به وظیفه قانونی خود و با وجود تمامی مخالفت‌ها و استدلال‌های متخصصان، مجوز زیست‌محیطی ساخت پالایشگاه میانکاله را صادر کرد تا در این میان حرف‌های «محمد‌علی شاعری» معاون انسانی محمدی زاده تصویری وحشتناک از رویه تعامل سازمان حفاظت محیط‌زیست را در ذهن همگان بنشاند. او پیشتر اعلام کرده بود که برای ساخت پالایشگاه در شهرهای شمالی ممنوعیتی وجود ندارد.
این اعلام نظر، انتقادهای بی‌شماری را در پی داشت و کارشناسان حوزه محیط‌زیست، اجرای این طرح‌ها- در صورت نبودن ارزیابی زیست‌محیطی- را غیرقانونی خوانده و تاکید کردند در جایی چون میانکاله، نتیجه‌ای جز نابودی این منطقه نخواهد داشت. اما با وجود تمامی مخالفت‌های کارشناسی، سازمان محیط‌زیست مجوز زیست‌محیطی ساخت پالایشگاه در میانکاله را نیز صادر کرد.
به گفته محمد جواد محمدی زاده: «به‌رغم اینکه بداخلاقی‌های زیادی در این باره صورت گرفت، اما سازمان محیط‌زیست از 29 گزینه معرفی شده برای یک گزینه با رعایت موازین زیست‌محیطی برای احداث پالایشگاه در منطقه شرق استان مجوز صادر کرده است.»
از سوی دیگر اجازه ساخت پالایشگاه بهشهر در حالی داده می‌شود که در سال 81، استقرار صنایع شیمیایی فاضلاب ساز به‌دلیل اکوسیستم حساس و ارزشمند سه استان شمالی، در این استان‌ها ممنوع شد اما در نخستین سال‌های ریاست فاطمه واعظ جوادی، در سال 85 این ممنوعیت لغو شد. سازمان محیط‌زیست در دو سال گذشته با تعداد زیادی از پروژه‌هایی که مدیران این سازمان در سال‌های گذشته با اجرای آنها مخالفت کرده‌اند، موافقت کرده و مجوز راه‌اندازی یا ادامه فعالیت آنها را صادر کرده‌است!
البته مشکلات میانکاله به ساخت پالایشگاه محدود نمی‌شود. جزیره «‌آشوراده» هم به یک سرمایه‌گذار دیگر برای تبدیل آن به مرکز گردشگری واگذار شد تا میانکاله در نبردی نابرابر به یک‌باره از بین برود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از جمله «دلاور نجفی»، معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست دولت نهم، واگذاری آَشوراده و ساخت پالایشگاه به این معنی است که باید با منطقه میانکاله برای همیشه خداحافظی کرد. برای نخستین بار نیست که مصوبات دولتی به تهدیدی علیه محیط‌زیست کشور تبدیل می‌شود. 

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نامد IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    8 0
    هردم از این باغ بری می رسد!!!!! به قول عادل چه میکنه این سازمان محیط زیست!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    3 2
    مبارک است
  • محمد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    3 0
    خداییش حیفه . طبیعت رو هیچ وقت به سرعت نمیشه ساخت . محیط زیست زیبای میانکاله به نظر من تو دنیا تکه . ولی چه سود...
  • یونا IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    3 0
    بعضی ها چه ها که نمی کنند با مسولیتی که فکر می کنند هر حقی رو به اونها می ده