نظارت کنونی، ناسازگار با کرامت انسانی

محمد مهدی عسگرپور در یادداشتی نوشت: نظام نظارت کنونی (پیشینی) در سپهر فرهنگ و هنر به ویژه سینما با بلوغ و کرامت انسانی سازگار نیست. اعتماد به هنرمندان ناگزیره و پیش فرض حضور موثر در تغییرات پر سرعت جهان معاصر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شانزده سال پیش و در آستانه ۳۲ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، خانه سینمای ایران با درک تحولات فکری و اجتماعی جهان معاصر و صد البته جامعه‌ی ایران به ویژه سینماگران طی مطالعات دراز دامنی طرح سازمان نظام صنفی سینما را تنظیم و برای مقامات وقت از رییس دولت و دستگاه اجرایی مرتبط گرفته تا مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. و طی چند نوبت پیگیری از مبادی یاد شده دریافت که در آن دولت و مجلس اراده ای برای بازنگری در ساختار مندرس و منسوخ نظارت پیشینی بر سینما وجود ندارد. 

به گزارش شرق، اینک گمانم بر این است که با شنیدن مکرر ندای وفاق ملی و راستگویی از دکتر مسعود پزشکیان، می توان به رفع مانع یادشده(نظام منسوخ و مندرس نظارت پیشینی) برای تداوم خلاقیت و امکان جای جویی بسزای سینمای ایران در جهان چشم امید داشت. بر همین پایه به بخشی از آن نظام نامه پیشنهادی خانه سینما برای سازوکار فیلمسازی اشاره و قویا خواهان و چشم انتظار اجرای آن از سوی دولت وفاق ملی هستم:

در آن طرح دو مسیر برای تولید و نمایش اثار سینمایی تدبیر شده است: الف) در مسیر نخست، فیلمسازان پس از تایید صلاحیت علمی و فنی توسط نهاد صنفی، براساس فیلمنامه ی منتخب ( بسان همه ی شاغلان در رشته های پزشکی، مهندسی و ... که پس از تایید صلاحیت علمی می توانند به شغل شان در هر روز و هر پروژه اقدام کنند) در چارچوب قوانین موضوعه و از جمله ممنوعیت های نمایش در این قوانین،( این ممنوعیت ها به دقت در طرح سازمان نظام صنفی سینمایی استخراج و احصا شده اند) نسبت به تولید فیلم اقدام می کنند. سپس برای نمایش آن توسط دو شورای در جه بندی سنی مرکب از نمایندگان نهاد های علمی مدنی نظیر انجمن علمی جامعه شناسان، انجمن علمی روانشناسی، انجمن علمی حقوق، انجمن علمی علوم سیاسی، دانشگاه الهیات و معارف اسلامی) و شورای درجه بندی کیفیت فنی مرکب از نمایندگان اصناف مولف و فنی بررسی و اعلام درجه می شوند که درج و اعلان آن ارزیابی های تخصصی برای آگاهی عموم الزامی است، اثر تولید شده به نمایش در می آید. پس از این مرحله در صورت ثبت شکایت خصوصی یا توسط مدعی العموم در دادگاه، پس از سپردن وثیقه ای به میزان نیمی از هزینه تولید اثر سینمایی، در صورت نیاز قرار موقت توقیف فیلم توسط دادگاه صادر می شود و دادگاه مکلف است بیشینه ظرف دو هفته با حضور هیات منصفه مرکب از نهادهای مدنی و حکومتی به اتهام مطرح شده رسیدگی کند. قاضی پس ازدادرسی نظر هیات منصفه را مبنی بر مجرم بودن یا نبودن متهم و در صورت مجرم بودن استحقاق تخفیف در مجازات را جویا می شود و آنگاه بر اساس تصمیم هیات منصفه و برابر مجازات های پیش بینی شده در قانون نسبت به صدور رای اقدام می کند. در صورت صدور حکم برایت برای فیلمساز مبلغ تادیه شده برای طرح شکایت به عنوان جبران بخشی از خسارت به مالکان حقوق مادی فیلم تعلق خواهد گرفت.

ب) در مسیر دیگر، که به عنوان کانال امنیت سرمایه مادی می توان از آن یاد کرد، فیلمسازان براساس احراز صلاحیت صنفی، فیلمنامه منتخب شان را با رعایت قوانین موضوعه تولید می کنند و برای نمایش آن به شورای صدور پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه و ارایه می کنند. در این شیوه در صورت صدور پروانه نمایش، فیلمسازان در برابر هر گونه شکایت و ادعا در محاکم و دادگاه ها فاقد مسیولیت حقوقی و کیفری اند و صرفا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از شورای صدور پروانه نمایش، پاسخگوی دادگاه ها و محاکم و زیان فیلسمازان ناشی از توقیف خواهد بود.

۲۴۴۵۷

کد خبر 1987540

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر حسین علم الهدی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۳
    0 0
    به نام خدا اساس شکل گیری تولید در سینما بر عهده تهیه کننده است و تا این بخش مهم بازتعریف نشود و مسئولیت تولید برعهده این راس هرم تولید شکل نگیرد هر ساختاری شکل ناقص یخود می گیرد . حوزه سینما چون ارتباط دارد با حوزه هنر و صنعت بخش صنعت را بسپاریم به ساختارهای حقوقی و حقیقی تهیه کنندگی و بخش هنرش را بسپاریم به بخش خالقان اثر ! واگذاری بررسی صلاحیت تولید یک فیلم فقط بر عهده تهیه کننده است و تعهد او به مقررات اصناف سینمایی قدم بعدی است ارشاد براساس ساختارهای حقوقی موسسات و تولید کنندگان فیلم می تواند این ساختارها را درجه بندی نماید و براساس درجه اجازه تولید به شرکت ها و موسسات دهد و بر اساس پروتکل با اصناف سینمایی متعهد باشند این اشخاص حقوقی به تعدات اصناف سینمایی تجربه نشان داده است هرگونه ورود به ارزیابی صلاحیت علمی و فنی در سینما فاقد کارکرد پیشبرنده است و تا زمانی که ساختار تهیه کنندگی ( کسی که شکل می دهد به تواید فیلم ) و بخش خلاقانه آثار هنری ( کسی که خلق می کند هنر را ) در حیات طبیعی خود ( بخش اول ساختار مند و بخش دوم آزادمند) نباشند اساس سینما نمی تواند به ساحل آرامش برسد...
  • امیر حسین علم الهدی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۳
    0 0
    و نکته دیگر با توجه به پیشرفت شبکه های تولید و توزیع صنعت تصویر در همه ابعاد دیجیتال آن امکان تعریف مبادی رسمی ورود و نمایش امکان پذیر نیست و همه مسئولیت ها چه از لحاظ فنی و چه مضمونی و ... بر عهده نشر دهنده ( تولید کننده و سرمایه گذار اثر) است و توان به خط کردن این تکنولوژی بصورت رسمی تا اطلاع ثانوی امکانپذیر نیست و فقط سالن های سینمایی فیزیکی ( سینماها) را می توان بر اساس پیشنهاد یادشده بالا ساختارمند قانونی کرد . همه نظارت که بر اساس کرامت فعالان صنعت تصویر باید به بعد از تولید اثر ختم شود و نه قبل از آن و سینماها هم فقط درجه بندی سنی و فیلم های غیر سینمایی هم مسئولیت برعهده خالقان آثار ...

آخرین اخبار