مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی و بیژن نوباوه وطن در یک مناظره 2 ساعته ابعاد مختلف انتخابات مجلس نهم را از دیدگاه گروه های سیاسی وابسته به آن بررسی کردند.

به گزارش خبرآنلاین در شرایطی که کمتر از دو هفته به برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است کارزار انتخابات بسیار داغ شده است و تا حدود زیادی صف آرایی گروه های سیاسی مختلف برای حضور در انتخابات مشخص شده است.
هم اکنون همه گروه های سیاسی حاضر در انتخابات مجلس در حال معرفی سیاست ها و اهداف خود به مردم هستند و البته مردم نیز به واسطه تلاش برای انتخاب اصلح استقبال مناسبی را از این اقدام گروه های سیاسی نشان داده اند.
شب گذشته مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلب مجلس نهم، علیرضا زاکانی دبیر ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان و بیژن نوباوه وطن عضو جبهه پایداری در برنامه تلویزیونی پارک ملت در مناظره ای صریح که بیش از 2 ساعت به طول انجامید اهداف، سیاست ها، باید ها و نباید های انتخاباتی و ضعف ها و نقاط قوت مجلس را تشریح کردند.
در این برنامه مسعود پزشکیان با تأکید ویژه بر اجرای صحیح قانون گفت: وجود افراد فقیری که به امکانات رفاهی دسترسی ندارند برازنده جمهوری اسلامی ایران نیست.
نماینده مردم تبریز،‌اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی درباره خصوصیات نمایندگان مردم در مجلس گفت: نمایندگان مردم باید علم مناسب و تجربه امور اجرایی را داشته باشند تا به واسطه این موارد بتوانند در مجلس کار کارشناسی انجام داده و قانون مناسبی را تدوین کنند.
وی با تأکید بر این که ما در کشور زندگی می کنیم که ادعای عدالت و اسلام داریم، گفت: چرا باید در این شرایط پس از گذشت 33 سال همچنان افراد فقیر وجود داشته باشد.
بیمه تکمیلی برای نمایندگان مجلس خلاف قانون است
پزشکیان با بیان این که چرا دولتی که می گوید عدالت طلب هستم افراد فقیر را نمی بیند، افزود: خود نمایندگان مجلس بر خلاف قانون تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند و اگر قانون را به خوبی اجرا کنیم تمام مشکل ها برطرف خواهد شد.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم بی ثباتی را مهم ترین مشکل بخش مدیریت خواند و یادآور شد: باید با برنامه عمل کرد و نقاط ضعف مدیران را تقویت کنیم و اگر ثبات مدیریتی وجود داشته باشد آن مدیر تربیت شده و می تواند در آینده مدیر کارآمدی باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا گروه های سیاسی حاضر در انتخابات برنامه ای هم دارند، گفت: بنده تا کنون برنامه ای ندیده ام.
پزشکیان راهکار مناسب برای عملیاتی نوشته شدن برنامه ها را استفاده از تجربیات جهان خواند و گفت: در ایران افراد متخصص فراوانی در حوزه های مختلف وجود دارند و باید از نظرهای این افراد بدون در نظر گرفتن مسائل جناحی استفاده کرد.
نوسان های اقتصادی نشانه سوء مدیریت است
وی با یادآوری این که اگر از متخصصان در حوزه اقتصادی استفاده می کردیم هم اکنون مشکل های اقتصادی را پیش رو نداشتیم، گفت: نوسان نشان دهنده سوء مدیریت است و مردم چه گناهی کرده اند که ما پولشان را از جیبشان خارج می کنیم بدون آن که متوجه شوند.
پزشکیان درباره مهم ترین برنامه مجلس نهم تصریح کرد: چشم انداز و نظارت بر اجرای قانون باید مهم ترین برنامه مجلس نهم باشد.
وی همچنین شعار گروه اصلاحات را برای حضور در انتخابات اجرای قانون عنوان کرد.
این نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم با بیان این که اگر قانون اجرا شود عدالت،‌اخلاق و وحدت نیز اجرایی خواهد شد، گفت: در قانون تمام گروه ها حق سخن گفتن و راه پیمایی دارند و اگر قانون به جای سلیقه ها اجرا شود تمام مشکل ها از بین خواهد رفت.
پزشکیان درباره مهم ترین موضوع رقابت در انتخابات با بیان این که جناح های مختلف دارای ساختار هستند و این ساختار ممکن است منجر به کسب رای شود، افزود: عده ای نیز ممکن است با وعده های غیر واقعی رای به دست آورند.
وی با یادآوری این که در کشور هر سال قانون بودجه نوشته می شود ولی متأسفانه بسیاری از موارد آن اجرایی نمی شود، گفت: تا زمانی که بی قانونی از سوی مجری وجود دارد هر قانونی که نوشته شود با مشکل روبه رو می شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که استفاده از شعار فرهنگ نمی تواند برای نامزدها رای جمع کند، افزود: موضوع فرهنگ بسیار مهم است و هم اکنون در جامعه ضعف فرهنگی مشاهده می شود.
پزشکیان در پاسخ به مجری برنامه، آیت الله مدرس، آیت الله بهشتی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله طالقانی و مقام معظم رهبری را به عنوان نمایندگان شاخص مردم در طول تاریخ مجلس خواند.
نماینده مردم تبریز درباره بایدها و نبایدهای تبلیغاتی نیز گفت: بنده خلاف قانون عمل نمی کنم؛ ما به مجلس توانگر احتیاج داریم و برای این موضوع مردم باید بهترین ها را انتخاب کنند.
در جبهه متحد اصولگرایان برای تمام کمیسیون های تخصصی مجلس برنامه ریزی شده
علیرضا زاکانی دبیر ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان که تأکید ویژه ای بر ادامه فعالیت با برنامه مشخص داشت، تصریح کرد: نقش مجلس برای سامان دادن به مشکل های کشور بسیار مهم است اما برای برطرف کردن مشکل ها باید تمام دستگاه ها در کنار یکدیگر فعالیت کنند.
نماینده مردم تهران، ری،‌شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که وظایف نمایندگی باید به طور کامل مشخص شود، گفت: تا زمانی که جمعی در کنار هم سامان نگیرند و تدابیر مشترک ارائه نشود مشکل ها برطرف نخواهد شد.
وی ضمن تشریح برنامه های انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان گفت:‌ در این جبهه برای تمام کمیسیون های تخصصی مجلس برنامه ریزی شده است و بر اساس آ> برنامه و هدف گذاری حرکت می کنیم.
زاکانی در پاسخ به این سوال که جمع هایی که گروه های مختلف سیاسی را تشکیل می دهند بر اساس چه شاخص هایی انتخاب می شوند، افزود: بنیان ها، اعتقادات و جهت گیری ها مشترک است؛ اما نکته مهم این است که افراد بر اساس تخصص های مختلف بر اساس آن باورها و ارزش های انقلاب در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
وی با بیان این که کارگروهی می تواند ظرفیت های بالایی را خلق کند، گفت: در مجلس هفتم و در زمان استیضاح وزیر راه و ترابری به پیشنهاد بنده یک فرصت به وزیر داده شد.
شعار جبهه متحد اصولگرایان: معنویت، عقلانیت، عدالت و پیشرفت در سایه ولایت
وی مهم ترین الویت مجلس نهم را قانونگذاری برای رفع خلاء های قانونی در بخش های مختلف از جمله اقتصادی و فرهنگی و همچنین نظارت خواند.
زاکانی درباره شعار جبهه متحد اصولگرایان گفت: شعار این جبهه معنویت، عقلانیت، عدالت و پیشرفت در سایه ولایت است.
وی مهم ترین موضوع در رقابت میان نامزدها را ارائه برنامه مناسب خواند و گفت: پیگیری برای حرکت در مسیر تحقق این برنامه ها باید در الویت کاری نماینده ها باشد.
این نماینده مردم در مجلس گفت: مجلس زمانی در تراز انقلاب قرار می گیرد که در افق تراز انقلاب فکر کند؛ مجلس نیاز به مسیر دارد و این مسیر به فعالیت جمعی نیازمند است و به صورت فردی نمی تواند فعالیت کرد.
دبیر ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان در پاسخ به این سوال که آیا استفاده نامزدها از فرهنگ می تواند برای آن ها رای آور باشد، گفت: فرهنگ در تمام حوزه ها تاثیر گذار است و مجلس آینده باید در حوزه فرهنگ و اقتصاد فعالیت مناسبی داشته باشد.
وی تأکید کرد: سرمایه انقلاب فرهنگ است و این فرهنگ در بخش های مختلف اثر بالایی دارد.
زاکانی به نحوه تشکیل کمیسیون های تخصصی مجلس اشاره کرد و گفت: نگاه ها به کمیسیون های مجلس باید تخصصی باشد و هم اکنون اقبال نمایندگان به برخی کمیسیون ها بسیار کم است، در شرایطی که برای افزایش تعداد نمایندگان برخی کمیسیون ها نیروهای اضافه را به آنها می فرستند.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره باید ها و نباید های تبلیغاتی گفت: برای این که جبهه متحد رقابت سالمی را داشته باشد فعالیت می کنیم.
در مسائل ملی اختلاف های جناحی مطرح نیست
همچنین در این برنامه بیژن نوباوه وطن عضو جبهه پایداری با محوریت توسعه فرهنگ در معنای عام آن در جامعه سخن گفت و افزود: زمانی که در مجلس موضوع های کلان و موضوع هایی که به رفاه عمومی و همچنین منافع امنیتی مربوط می شود مطرح است برخوردهای جناحی وجود ندارد.
نماینده مردم تهران، ری،‌شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم نمایندگان مردم در مجلس نهم قانون جدید ننویسند و بر نحوه اجرای همان قوانینی که وجود دارد نظارت کنند.
وی با بیان این که مردم انتظارهایی از نماینده دارند که در حیطه وظایف آنها نیست، تصریح کرد: نباید نماینده ها درگیر مسائل روزمره مردم شوند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مشکل مجلس را در داخل کمیسیون های تخصصی آن خواند و گفت: اگر افراد متخصص وارد مجلس شوند مجلس رشد می کند.
وی با بیان این که باید از تمام پتانسیل ها در بخش های اقتصادی استفاده کرد، گفت: مشکل عدم استفاده از تمام پتانسیل ها در دولت های خاتمی، هاشمی و احمدی نژاد وجود داشته و دارد و بخش اصلی این مشکل به عدم توسعه فرهنگ مربوط می شود.
نوباوه درباره شعار جبهه پایداری گفت: شعار این جبهه شبیه شعار جبهه متحد یعنی معنویت، عقلانیت، عدالت و پیشرفت در سایه ولایت است.
مشکل اقتصاد ریشه در فرهنگ دارد
وی با بیان این که تمام محورهای شعاری نیاز به فرهنگ سازی دارند و اگر فرهنگ نباشد عدالت محقق نمی شود، افزود: حتی مشکل اساسی ما در اقتصاد ضعف در فرهنگ سازی عمومی است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که در مجلس بیشترین سوال ها در حوزه فرهنگ است، تصریح کرد: متأسفانه در بودجه کمترین توجه ها به این بخش می شود.
وی با بیان این که در مجلس دو طرح اداره سازمان صدا و سیما و همچنین طرح جامع رسانه ها در حال بررسی است، گفت: پتانسیل کمیسیون فرهنگی یخ زده است و به لحاظ قانون گذاری چیزی در اختیار این کمیسیون نیست.
نوباوه با اشاره به هزینه بالای تولید یک شبکه تلویزیونی گفت: در جهان 18250 شبکه تلویزیونی وجود دارد که حدود 100 شبکه فارسی زبان است و نشان می دهد دنیا برای این بخش برنامه ریزی دارد.
وی ادامه داد: در امریکا از 250 میلیون جمعیت بیش از 50 میلیون نفر اصلا بیمه نیستند و چیزهایی که نشان می دهند کاملا دروغ است.
این نماینده مجلس موحد ساوجی، شیبانی و حجازی را شاخص ترین نمایندگان تاریخ مجلس برشمرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره بایدها و نبایدهای تبلیغاتی گفت: به جز فعالیت های رسانه ای کار دیگری انجام نمی دهم و از تبلیغ های غیر معقول نیز خودداری می کنم.
/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    18 4
    دکتر پزشکیان بار ها فرمودند که من اصلاح طلب نیستم .
  • امیر IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    9 2
    جالبه این چه سیاستی که دوست دارن، نماینده مستقل مردم تبریز رو اصلاح طلب معرفی کنن. خود دکتر میگه که من یک اصولگرای اصلاح طلب هستم.