پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کتاب «نقش رسانه‌ها بر دین‌گریزی در جوامع مختلف» نوشته «مجید کاشانی» را منتشر کرد.<BR>

این کتاب با بررسی نظریه‌های گوناگون درباره دین و رسانه با توجه با سابقه تاریخی آن‌ها، به بررسی روابط متقابل دین، رسانه و مردم می‌پردازد. کاشانی در مقدمه این کتاب می‌نویسد:«سیاست‌مداران و دولت‌مردان از دین به مثابه ابزاری برای پیش‌بینی یا مهار رفتار‌های مردم استفاده می‌‌کنند، در حالی که خود مردم از کلیات و مفاهیم پیجیده دینی برای توجیه رفتار‌های روزمره خود بهره می‌گیرند و سر انجام دینداری مردم معجونی از اراده فردی، انتظارات جمعی، برنامه‌های آشکار و پنهان سیاست‌مداران و مقاومت‌های سازمان و رهبران دینی و دست آخر نیز تصویری است که رسانه‌های سنتی یا مدرن در ذهن مردم می‌سازند.»

 

رابطه «دینداری و رسانه»،«انواع رسانه و انواع تعامل با دین» و «مروری بر برنامه‌های مذهبی شبکه‌های صدا و سیما ایران» از جمله بخش‌های این نوشتارند.

 

مولف در بخش «کنش انتخابی» این کتاب می‌‌نویسد:«در واقع رسانه‌ها افکار و عقاید دینی جامعه را تا آنجا در اختیار می‌گیرند و اعمال نفوذ می‌کنند که مخاطبان الگو‌های آنها را قبول کرده و زندگی خود را با رسانه ‌تطبیق دهند. به عبارتی، مردم هر آنچه که در تلویزیون می‌بینند اگرچه ممکن است تقلید کنند اما همیشه آن را نمی‌پذیرند چرا که پذیرش دینی، هم فرایندی است طولانی و هم امری‌است که با لایه‌های عمیق ذهنی و ارزشی جامعه سرو کار دارد.»

 

چاپ نخست کتاب «نقش رسانه‌ها بر دین‌گریزی و دین‌پذیری در جوامع مختلف» با قیمت 2300 تومان روانه بازار نشر شده است.
 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب (در صورت توزیع در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =