در میان برندگان، تصاویر بی‌نظیری به چشم می‌خورد: تصویر یک اتم منفرد، نقشه سه‌بعدی شهر افسانه‌ای پاولوپتری و تکنیکی تازه برای تصویربرداری از شبکیه که می‌تواند برای ارزیابی احتمال سکته به کار گرفته شود.

محبوبه عمیدی: مرکز تحقیقات کانن در استرالیا با هدف تقدیر از دانشجویانی که از تصویربرداری برای اهداف پژوهشی و فناوری استفاده کرده‌اند، ترویج این کاربرد و شناسایی توانایی‌های این منطقه رقابت‌های عکاسی کانن را در استرالیا برگزار کرده است.

به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، استفان هاردی که رئیس مرکز تحقیقات این شرکت در استرالیا است، می‌گوید: «خلاقیت دانشجویان و تجهیزاتی که خلق کرده بودند، چیزی ورای تصور ما و مرزهای امروزی عکاسی و فیلمبرداری بود».

 

نقشه سه‌بعدی شهر غرق‌شده

دانشجویان مرکز روباتیک دانشگاه سیدنی با ساخت ابزار غواصی‌یی مجهز به دوربین عکاسی موفق به تصویربرداری از شهر افسانه‌ای پاولوپتری شده‌اند که 3000 سال پیش در آب غرق شد. آریل فریدمن و همکارانش توانستند با استفاده از داده‌های تهیه شده توسط این ابزار که آن را در سمت راست تصویر می‌بینید و یک نرم‌افزار جدید، نقشه سه‌بعدی این شهر باستانی را که احتمالا در اثر زلزله در عمق 4 متری آب‌های ساحلی جنوب یونان غرق‌شده، تهیه کنند. این پروژه نقشه‌برداری که یکی از تصاویر آن در سمت چپ قابل مشاهده است، توانست جایزه اول رقابت‌های عکاسی کانن در استرالیا را از آن خودش کند.

 شهر غرق شده

پرتره یک اتم منفرد

این تصویر که واضح‌ترین تصویر جهان از یک اتم منفرد است، جایزه دوم این رقابت‌ها را به خود اختصاص داد. بن نوتون و دیوید کلپینسکی از مرکز داینامیک کوانتوم دانشگاه گریفیت موفق به ارائه تکنیک تازه‌ای برای به دام انداختن یک اتم شده‌اند که تنها 400میلیاردیوم متر طول دارد. آنها علاوه بر این برای اولین‌بار در جهان از سایه یک اتم هم عکاسی کرده‌اند. تهیه چنین تصاویر دقیقی از اتم‌ها می‌تواند به فیزیکدانان در درک بهتر دنیای پیرامون ما و به زیست‌شناسان برای تهیه تصاویری با وضوح فوق‌العاده از سلول‌های بدن انسان کمک کند.

یک اتم منفرد 

 

تصویربرداری از مغز در حال حرکت

هر دو تصویری که می‌بینید توسط توموگرافی گسیل پوزیترون یا PET از فعالیت مغزی موش تهیه شده‌اند، با این تفاوت که حرکت سر در تصویر بالا بدون تغییر مانده و در تصویر پایین تصحیح شده است.

آندره کیم از دانشکده فیزیک دانشگاه سیدنی موفق به ساخت سیستم ردیاب حرکت استریویی شده که به کمک آن با دقت بسیاربالایی حرکات سر موش را تصحیح کرده و دیپلم افتخار این رقابت ها را به دست آورده است.

تیم داوران این مسابقه می‌گویند: «اگر بتوانیم از حیواناتی که هشیار و آزاد هستند، تصاویر PET تهیه کنیم، اطلاعات به دست آمده از پاسخ‌هایی که مغز آنها در شرایط گوناگون به محرک‌های خارجی می‌دهد به مراتب باارزش‌تر و قابل‌اعتمادتر خواهند بود. با این وجود تصویربرداری از حیوانات در حالت هشیاری به دلیل اینکه تصحیح حرکات سر آنها بسیار دشوار است و نیاز به محاسبات دقیق دارد، کار ساده‌ای نیست».  

 تصویربرداری PET

 

در قلب چشم‌ها

تکنیکی تخصصی که به کمک آن می‌توان از شبکیه چشم انسان تصویربرداری کرد، می‌تواند به کمک پزشکان بیاید تا به شیوه‌ای غیرتهاجمی حملات قلبی و احتمال سکته را ارزیابی کنند.

تصویربرداری از شبکیه

اولیور گیبز از دانشکده پزشکی سیدنی می‌گوید: «بیماری همان روندی را که در رگ‌های قلب و مغز طی می‌کند در تمامی عروق دیگر بدن دنبال خواهد کرد و به همین دلیل شاید زمانی بتوان تصویربرداری از شبکیه فرد را جایگزین باز کردن شریان‌های قلب او کرد». این تکنیک تازه تصویرسازی نیز دیپلم افتخار رقابت‌های کانن را دریافت کرده است.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =