از بین 142 حکم برنامه پنجم که تکالیف دولت را تعیین می کند، تنها دو حکم در لایحه بودجه سال 91 ردیف بودجه ای دریافت کرده اند.

بنابرگزارش مرکز پژوهشهای مجلس در لایحه بودجه سال 91 توجه چندانی به اهداف برنامه پنجم توسعه شده است در این گزارش آمده است: 142 حکم از قانون برنامه پنجم توسعه، شامل یکسری وظایف و تکالیف برای دولت و دستگاههای اجرایی است که قابلیت اجرایی آن وابسته به تامین اعتبار در بودجه های سنواتی است. تحقق غالب این اهداف، نیاز به تامین اعتبار در بودجه های سالیانه دارد و وجود شرط زمانی تحقق این اهداف، مستلزم این است که در سال مالی 1391 به عنوان دومین سال اجرای برنامه، تمهیدات و زمینه های تحقق اهداف یاد شده مدنظر قرار گیرد. با این حال تنها دو هدف در لایحه بودجه 1391، پیش بینی تامین اعتبار است.
در قانون برنامه پنجم توسعه، 6 هدف کمی فرابخشی نیز دیده می شود، اما از آنجایی که جدول کمی ساخت یافته ای در برنامه پنجم وجود ندارد و تصویری از روند متغیرهای مذکور در طول سالهای اجرای برنامه پنجم دیده نمی شود، ردیابی میزان تحقق این اهداف در بودجه های سنواتی بسیار دشوار خواهد بود و در این خصوص به سختی می توان اظهار نظر کرد.
در مجموع مطالب این گزارش نشان می دهد که علی رغم انچه انتظار می رفت پیوند و سازگاری کم رنگی میان برنامه پنجم و لایحه بودجه 91 (دومین سال اجرای برنامه ) دیده می شود. به طوری که با احتساب تمام احکام طبقه بندی شده (یعنی 216 حکم) برنامه پنجم باید در لایحه بودجه 1391 لحاظ می شدند تنها 22 حکم آن در لایحه بودجه 1391 مورد توجه بوده است.
این ارتباط کم رنگ را می توان از موارد زیر دانست:
1- غلبه رویکرد بودجه ای در برنامه پنجم، غالب احکام در برنامه پنجم توسعه ، برای داشتن قابلیت اجرا و تحقق، نیازمند تامین مالی و تخصیص اعتبار است و این رویکرد با وجود منابع محدود قابلیت عمل ندارد.
2- مشکلات مربوط به ساختار بودجه ریزی، نظام بودجه ریزی دارای مشکلاتی در شیوه، نحوه تخصیص منابع و ... است که بدون اصلاح و رفع این موارد، نمی توان ارتباط منسجمی میان برنامه و بودجه برقرار کرد.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
    1 0
    ميگم اونوقت مقصر كيه؟ اصلا چرا چونه ميزنين بودجه برا چيه ؟ مگه ذخيره ارزي نداريم ريس جمهورم كه نشون داده برا برداشت نيازي به مصوبه مجلس نداره پس ديگه جاي چونه نيست اوكي فهميدين با شمام فهميدين؟