وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لغو مجوز چند ناشر گفت: در این باره از معاونت فرهنگی دلیل را جویا شوید چرا که بنده در جریان نیستم.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از آئین تقدیر از دست‌اندرکاران نوزدهمین دوره هفته کتاب در جمع خبرنگاران حاضر و به سؤالات آنها پاسخ گفت. آنچه می خوانید بخشی از گزارشی است که خبرگزاری ها از گفت و شنود وزیر با خبرنگاران منتشر کرده اند:

- در تلاشیم موضوع کتاب به عنوان یک مسئله جدی در زندگی مردم به ویژه جوانان و دانشجویان باشد تا به آن توجه کنند، برنامه‌های دیگری هم درباره ادبیات وجود دارد و برنامه‌ها و جلسات شعری که در کشور برگزار می‌شود توجه جوانان را نیز به این سو جلب می‌کند.


- بنیاد ادبیات داستانی پس از مدت‌ها شکل گرفت که این موضوع می‌تواند محوری برای کارهای لازم و خوب در این زمینه باشد. چرا که هر چه ادبیات ما غنی‌تر باشد تمام فعالیت‌های فرهنگی ما نیز در کشور کمک خواهد کرد.

 - هر چه ادبیات ما چه در حیطه داستان چه در زمینه شعر و چه در حوزه حکایت‌ها قویتر باشد، نتایج آن به کل فعالیت‌های فرهنگی ما تسری می‌یابد. کما اینکه یکی از بحث‌های جدی جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر، تقویت فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌ها بود و اگر این اتفاق بیفتد فیلم یا تئاتری که به نمایش درمی‌آید، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

- ما نمی‌خواهیم مسئله قالب و فرم را بی‌اهمیت تلقی کنیم اما مسئله محتوا بسیار بااهمیت است و اگر تالیفات مناسبی در زمینه ادبیات داشته باشیم، قطعاً در زمینه‌های دیگر هم شاهد رشد و پیشرفت خواهیم بود.


وی در پاسخ به اینکه طی هفته گذشته چند ناشر به حالت تعلیق درآمده‌اند و دلیل آن هم از سوی معاونت فرهنگی هم عنوان نشد بیان کرد: در این باره از معاونت فرهنگی دلیل را جویا شوید چرا که بنده در جریان نیستم.


- در سال 91 تمام برنامه‌ها ادامه خواهد داشت البته با اعتبارات بیشتری که امیدواریم به این حوزه اختصاص یابد، خوشبختانه زمینه کار در تهران و شهرستان ها فراهم است.نیروهای مستعد در کشور فراوان هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

- در حال حاضر نهادها فعالیت کرده و دایرة‌المعارف و دانش‌نامه‌ها و کارهای سنگینی در حال انجام است که ماندگار خواهد بود اما نیازمند حمایت بیشتر هستند، حضور در نمایشگاه های خارج از کشور و برنامه‌های هفتگی و هفته‌های فرهنگی از اموری است که به طور جدی پیگیری می‌شود.


- در صدور مجوز کتاب همواره تأکید ما بر افزایش سرعت صدور بوده تا این روند با سرعت بیشتری پیگیری شود اما مجوز نشر هم ضوابط خاص خود را دارد.

- یک شرایطی وجود دارد که افراد باید داشته باشند تا بتوان به آنها مجوز نشر داد و بعد هم برای اداره کار باید آن قابلیت‌ها را حفظ کنند، گاهی فعالیت و تلاش نمی‌شود و ناشران فعالیت‌های جدی انجام نمی‌دهند که منجر به عدم تمدید مجوز خواهد شد و یا تمدید با شرایطی روبرو خواهد شد.


- برای نمایشگاه بیست و پنجم کتاب تهران هماهنگی‌های بسیاری صورت گرفته تا به خوبی برگزار و مردم به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. البته این نمایشگاه در مصلی برپا خواهد شد.

- کار اصلی نمایشگاه کتاب برعهده ناشران است و ناشران حضور گسترده دارند اما ما تنها زمینه‌سازی می‌کنیم و امور را پیگیر هستیم؛ برای نخستین بار نمایشگاه برگزار نمی‌کنیم چرا که سال آینده شاهد گذشت 25 سال از نمایشگاه کتاب خواهیم بود و در معاونت امور فرهنگی مقدمات این کار در حال فراهم شدن است.
 

شایان ذکر است فعالیت نشر چشمه به حالت تعلیق درآمده است. گزارش این تعلیق را اینجـــــا مطالعه فرمایید.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =