کیهان نوشت:

انتشار همزمان «گزارش مدیرکل آژانس» و «گزارش فوق محرمانه 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا» درباره ایران، بی آبرویی تازه ای را برای یوکیا آمانو رقم زد.
آمانو در شبه گزارش خود ادعا می کند: آژانس همچنان نگرانی های جدی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران دارد.
این ادعای فاقد سند و صرفاً خوشایند غرب در حالی مطرح شده که همزمان، گزارش فوق محرمانه 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا منتشر و در آن تصریح شده است: سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا مدرکی در دست ندارند که ثابت کند ایران می خواهد بمب اتمی بسازد.
به گزارش روزنامه های نیویورک تایمز و لس آنجلس تایمز، در گزارش 16 دستگاه اطلاعاتی آمده است: ایران برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش نمی کند و تصمیمی برای ساخت کلاهک هسته ای ندارد.
نیویورک تایمز تأکید کرده است: سرویس های اطلاعاتی آمریکا نتوانسته اند مدرکی به دست آورند که ثابت کند ایران می خواهد بمب اتمی بسازد و بنابراین معتقدند ایران در مسیر ساخت سلاح اتمی حرکت نمی کند.
نشریه لوپوئن فرانسه هم در گزارشی از قول فرانسوا ژره مدیر مؤسسه تحلیل های استراتژیک نوشت: گزارش فوق محرمانه 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا، مدرک مهمی است و کاملاً سندیت دارد و البته در تناقض با گزارش آژانس قرار گرفته که مدعی نگرانی شدید نسبت به ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران است. برآورد سازمان های اطلاعاتی آمریکا همچنین ترمزی در مقابل ادعاهای اسرائیل است.
یادآور می شود گزارش مغرضانه آژانس در عین حال به پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه غنی سازی 20 درصدی و به کارگیری سانتریفیوژهایی با 3 برابر قدرت و سرعت غنی سازی سانتریفیوژهای پیشین اذعان دارد.
افتضاح اخیر آمانو در گزارش نویسی بی محابا و گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد آمریکایی ها با وجود دروغ گویی های فراوان، نسبت به اعتبار سرویس های اطلاعاتی خود مقید هستند اما هیچ ابایی از اینکه امثال آمانو را ملعبه کامل خود قرار دهند، ندارند.
29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =