این در حالی است که برگزاری کنسرتها، نمایشها و رویدادهای ویژه در مکانهای تاریخی و باستانی، پدیدهای است که در سالهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این رویکرد میتواند باعث جذب گردشگر، افزایش درآمد و احیای این فضاهای باستانی و تاریخی شود. در برخی نقاط جهان، استفاده از بناهای تاریخی برای رویدادهای فرهنگی کاملاً رایج و حتی بخشی از هویت آن مکان محسوب میشود؛ در حالی که در دیگر مناطق، این کار با محدودیتهای مختلفی مواجه است.
کولوسئوم در رم، یکی از شناختهشدهترین نمونهها در این زمینه است. این آمفیتئاتر باستانی میزبان کنسرتهای بزرگی مانند اجرای پل مککارتنی در سال ۲۰۰۳ و التون جان در سال ۲۰۱۷ بوده است.
قلعههای تاریخی در بریتانیا، مانند قلعه ادینبورگ و قلعه واریک نیز اغلب میزبان کنسرتها و جشنوارههای موسیقی هستند. هنرمندان مشهوری مانند آلانیس موریست و راد استوارت در این مکانها اجرا داشتهاند. این کار در بریتانیا بسیار رایج است، به ویژه در فصل تابستان که بسیاری از قلعهها و بناهای تاریخی به عنوان محل برگزاری رویدادهای فرهنگی مورد استفاده قرار میگیرند. معبد کارناک مصر نیز چندین بار برای اجرای اپرا و کنسرتهای مجلل نورپردازی و دکورسازی شده است.
بررسی این نمونهها نشان میدهد که استفاده از مکانهای تاریخی برای رویدادهای فرهنگی در برخی کشورها بسیار رایج است. در اروپا، به ویژه در کشورهایی مانند ایتالیا، یونان و بریتانیا، این کار بخشی از برنامههای فرهنگی محسوب میشود و معمولاً تحت نظارت دقیق مرمتکاران و متخصصان میراث فرهنگی انجام میگیرد. در این کشورها، قوانین مشخصی وجود دارد که میزان تغییرات مجاز در بنا، نوع تجهیزات قابل استفاده و حتی تعداد تماشاچیان را تعیین میکند.
اما چرا ساخت یک دکور موقت در مقابل برج آزادی یا پشت ایستگاه متروی تئاتر شهر تا این حد جنجالآفرین میشود؟ به باور نگارنده تمام این مناقشات و جنجالها، نه ربطی به معماری و مسائل شهری دارند و نه از منظر علمی به آنها پرداخته میشود؛ بلکه کاملا رویکردی سیاسی داشته و بهقصد زدن یک جناح سیاسی خاص انجام میشود. درگیری میان احزاب و بروز چالشهای متعدد میان جناحهای سیاسی، نهتنها رایج که واجب است و منجر به پویایی حوزه سیاست در یک کشور میشود؛ اما وقتی این کار به اسم معماری و علم صورت گرفته و معارضین چنین حوزههایی را دستمایه اعتراضات خود قرار میدهند، داستان شکل دیگری به خود میگیرد و تحریف و جعل علمی صورت گرفته را به هیچوجه نمیتوان تبیین و تفسیر کرد. بدینترتیب بایدبه این دست از افراد توصیه کرد، برای ابراز تعارضات و مشکلات سیاسی و حتی شخصی خود، لطفا عرصههای دیگری غیر از علم و هنر را انتخاب کنید و اجازه دهید، منطق رایج این حوزهها دستنخورده و تمیز باقی بمانند.
نظر شما