۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۶

یزدان سلحشور

خب، اسکار را هم گرفتیم. بعد چی؟ سینمای بدنه ما که نه، سینمای گل و بلبل ما چه حرفی دارد برای گفتن؟ مشکل ما این نبود و نیست که در کارنامه‌مان کن و اسکار نداشتیم که داریم! مشکل ما این بود که این سینما توانایی ایستادن پشت این خط مقدم را ندارد به عنوان عقبه؛ مشکلی که چین حل‌اش کرد در دو دهه اخیر اما ما... افسوس!
مشکل ما این نیست که مسئولان «سینمای باید‌ها» تبریک می‌گویند اسکار گرفتن فرهادی را. مشکل ما این نیست که روزنامه مدافع اصول‌گرایی به جایزه‌ای می‌توپد که خطر تهاجم دکترین غرب به دکترین جمهوری اسلامی را از 80 درصد به 10 درصد کاهش می‌دهد آن هم با یک ضد حمله رسانه‌ای. مشکل ما خیلی ساده، این است که «سینمای نبایدی» ما به «سینمای بایدی» بدل می‌شود آن هم با یک «نشستند و گفتند و برخاستند!» و حاصل‌اش می‌شود این جشنواره پرافتخار امسال فجر!
دوستان چه طور می‌خواهند این همه افتخار را یک جوری جمع کنند در حالی که میزان افتخار این سینما در حدی ا‌ست که اگر خدای‌نکرده اینجا بلاد کفر بود، 95 درصد این آثار صرفا از لحاظ روایت و دیالوگ در رده «16-» و «18-» طبقه‌بندی می‌شدند؟ صحبت کیفیت در این بازار «خودتعریفی» خطاست! مسلم است که هر دسته گلی که دوستان به آب می‌دهند حتماً به قصد دل‌ربودن از دلداری‌ است اما آخر آن دلدار کیست؟
سینمای ایران، روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته، روزهایی را که «عرف» بر «شرع» چنان پیشی می‌گرفت که حتی مبانی شرعی هم مشمول مصالحه می‌شدند، اما حتی در چنین روزگاری هم سینمای ما «سینمای نبایدی» بود نه «سینمای بایدی»!
ما آخر خطیم دوستان! چه اسکار گرفته باشیم چه نگرفته باشیم چه جایزه اول کن را گرفته باشیم چه نگرفته باشیم چه بعضی از فیلم‌هامان با مخارج چند صد هزار دلاری، بالای ده میلیون دلار بفروشند در دنیا، چه نفروشند. این سینما کارش تمام است چون مکانیزم‌اش بر «اروتیسم و بی‌پرده‌گویی و پرده‌دری و خوراک عوام شدگی» استوار است. خداوکیلی همین مسئولانی که می‌آیند توی برنامه هفت تلویزیون و می‌گویند این سینما خانوادگی‌ست حاضرند با زن و بچه بروند این فیلم‌ها را ببینند؟
هر که می‌خواهد هرچه می‌خواهد بگوید، اما من 90 درصد فیلم‌های دهه‌های 40 و 50 را به این فیلم‌ها ترجیح می‌دهم! حداقل خانواده‌ها جرأت می‌کردند بروند سینما!
کیفیت! بله! کلمه قشنگی ا‌ست! آدم لذت می‌برد که این کلمه را از دهن مسئولان سینمایی کشورش می‌شنود! معنی این کلمه چیست؟ نکند فکر می‌کنیم هنر هم یک جور چیپس و پفک است که یک روز تبلیغ‌اش کنیم از تلویزیون و روز بعد، در برنامه «دکتر سلام» دخل‌اش را بیاوریم؟ هنر، پوستر انتخاباتی نیست که امروز بچسبانی و فردا که انتخابات تمام شد، رفتگر شهرداری جاروش کند و تو عین خیالت نباشد!
اصغر فرهادی اسکار را گرفت؛ نوش جان‌اش! نوش جان مردم ایران! اما هیچ وقت با یک گل بهار نمی‌شود! سینمای ما در حال مرگ است و دوستان دارند بالای سر این محتضر از «انشاءالله و ماشاءالله» حرف می‌زنند!
5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    9 23
    ایول همینه...الان هر فیلمی(یا بهتر بگم همه فیلمها!)که فیلمنامه نداشت اسکار فرهادی رو میزاریم جلوش یهو میشه ((همشهری کین))...هر فیلمی به جای خون از رنگ پلاستیک قرمز استفاده می کرد اسکار فرهادی رو میزاریم جلوش میشه ((ارباب حلقه ها))...از الان به بعد کارگردانی که امروز پیش تولید رو شروع می کرد چهارشنبه هفته بعد تدوین می کرد و شنبه دو هفته بعد می گشت دنبال سینما واسه اکران میشه((استنلی کوبریک)) چرا؟ چون ما اسکار گرفتیم...اگه قراره سرمون رو بکنیم زیر برف که هیچ ولی بهتره بدونید ((تایوان.الجزایر.آفریقای جنوبی.بوسنی و ساحل آج)) هم این جایزه رو بردن...
  • حسن IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    30 10
    نظر شماست.متاسفم برای شما...
  • د ن IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    12 30
    الحق و الانصاف درست فرمودید تشکر می کنیم به خاطر نگاه معتدل و صحیحی که ارائه دادید
  • سکینه IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    57 5
    من خیلی سعی کردم که حرفهای ایشان را بفهمم ولی انقدر در لفافه و ادبیات خاصی نوشته شده که من متوجه کلام اخر ایشان نشدم.در هر صورت ارتباط میان تیتر مقاله و متن ان را درنیافتم.اگر شما متوجه شدید به من هم بگویید.
  • حسین خلیق IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    8 35
    بنام خدا- ای کاش مسئولین و نمایندکان سعی تلاش کنند تا واقعیتهای تلخ در جامعه ایران اسلامی نباشد که یک فیلم ساز آن را به تصویر بکشد و از شیاطین جایزه اسکار بگیرد
  • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    5 20
    مقاله جالبی بود.
  • امین US ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    48 1
    من که دقیقا نفهمیدم منظور شما چی بود! خیلی به هم ریخته و شلخته نوشته بودید، مثل 90% فیلمهای ما! اما فکر کنم جان کلامتون این بود که با یک گل بهار نمیشود، آن هم وقتی که همین معدود گلهایمان را در این بیابان بی آب و علف با دست خودمان پرپر میکنیم. اگه منظورتون این بود باید بگم موافقم
  • آیدین US ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    12 10
    آی قربونت حرف دلمو گفتی
  • بدون نام US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    40 4
    برادر خودت فهمیدی چی گفتی ! اول تا آخر نوشته ات نقض تیکه های دیگهء نوشتت بود!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    8 21
    حرف حقه
  • مسعود IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    36 2
    خوب حالا می فرمایید چیکار کنیم؟ مگر فرهادی قرار بود مسائل سینما را حل کند؟ فرهادی از توی همین سینما پا شد و دنیا را فتح کرد! معلوم می‌شود بقیه حرفی برای گفتن ندارید یا بلد نیستید بزنید. هر چیز دیگه هم بگویید همه بهانه است.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    6 21
    خیلی قشنگ بود...عالی بود...مرسی.
  • بدون نام US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    21 2
    نه فرمان فرمان که میگفتن همین بود .داداش .ما که مولتفت نشدیم شما چی عرض کردید داداش
  • مرسده مقیمی IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    10 19
    دست مریزاد این بهترین یادداشتی بود که در این یکی دو ماه اخیر از شما خواندم گرچه هنوز هم تعداد زیاد علامت های تعجب با این که به لحاظ معنایی به جاست اما از استاندارد نوشتاری خارج است. جایزه ی بزرگ فرهادی قطعا بر این سینما و بر همان دوستان که به مرگ سینما عجیب همت می گمارند تأثیر خودش را می گذارد اما جز این که با یک گل بهار نمی شود این را باید در نظر داشت که جامعه ی ایران نخبه کُش است... ممنون آقای سلحشور
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    15 1
    راهکار حل مسئله را عنوان نکرده است. خوب است منتقد راه حل های نقطه مورد نقد خود را بیان کند.
  • پریسا IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
    12 2
    بنده خدا خودش هم نفهمیده چی گفته! اصلن منظورش چی بوده از این حرفا. راستی رابطه این سلحشور با اون یکی سلحشور چی هست؟