مقصر جدید ترافیک وحشتناک این روزهای تهران: اپلیکشن های مسیریاب/ علت چیست؟

اپلیکشن های مسیریاب چطور به ترافیک دامن زده‌اند؟

به گزارش خبرآنلاین، این روزها و این شب‌ها، کلاف پیچیده ترافیک تهران از همیشه سر در گُم‌تر و گره‌های کور ترافیکی آن از همیشه ناگشودنی‌تر است، به نحوی که شهروندان این کلان‌شهر - چه آنها که وسیله نقلیه شخصی دارند و چه آنها که به اجبار از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند - شب‌ها خسته‌تر و رنجورتر و البته کلافه‌تر و عصبانی‌تر از همیشه به خانه‌های خود باز می‌گردند. 

یک کارشناس ترافیک  در این‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: اپلیکیشن‌های مسیریاب بدون اعمال محدودیت‌های قانونی، از معابر محلی استفاده می‌کنند و این موضوع، به افزایش شهود ترافیک در محله‌ها منجر شده است.

حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران با بیان این که  نقاط گره‌دار ترافیکی شهر تهران تغییر محسوسی نکرده است،‌ادامه می‌دهد: به طور مثال اگر تعداد شبکه معابر را حدود ۱۰۰ محدوده تعریف کنیم ما در ۳۰ درصد تکرار ترافیک داشتیم الان  هم همان اعداد تکرار شده و  تنها تفاوتی که کرده به دلیل تغییر ساعت کاری و افزایش سفرهای آموزشی  شاهد ترافیک های سنگین   هستیم  اما این که بگوییم که گره ترافیکی تازه را شاهد نبوده ایم.
 
به اعتقاد برادران یکی از عوامل مهمی که احساس پراکندگی ترافیک در سطح شهر را افزایش داده است، استفاده گسترده از اپلیکیشن‌های مسیریاب است. این ابزارها برای کاهش زمان سفر، بدون محدودیت از معابر محلی و کوچه‌پس‌کوچه‌ها استفاده می‌کنند. این مسئله باعث شده است که ترافیک به محله‌های مسکونی نیز کشیده شود و شهروندان احساس کنند که ترافیک به کوچه‌های فرعی نیز گسترش یافته است.

او تاکید می‌کند:‌  اپلیکیشن‌های مسیریاب بدون اعمال محدودیت‌های قانونی، از معابر محلی استفاده می‌کنند و این موضوع، به افزایش مشهود ترافیک در محله‌ها منجر شده است.

بسیاری از کشورهای دنیا قوانین خاصی برای محدود کردن استفاده از مسیریاب‌ها در معابر محلی دارند، اما چنین قوانینی در ایران هنوز وجود ندارد.

به گفته برادران گره‌های ترافیکی سنتی همچنان پابرجا هستند، اما اضافه شدن سفرهای جدید و تغییر رفتار شهروندان، زمان و مکان ترافیک را گسترده‌تر کرده است. استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب نیز تأثیر چشمگیری بر پراکندگی ترافیک در معابر شهری و محلی داشته است.

یک دلیل جدید برای ترافیک خفه‌کننده تهران/ اپلیکشن های مسیریاب چطور به ترافیک دامن زده‌اند؟

جعفرتشکری هاشمی؛رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم  با اشاره به این که  ترافیک تهران یک معضل پیچیده و بغرنج است، اما در عین حال راهکارهایی ساده و شفاف برای حل آن وجود دارد به خبرآنلاین می‌گوید:‌ تا زمانی که این راهکارهای ساده و پیش پا افتاده که بارها هم آن را  تکرار کرده‌ایم، به درستی اجرا نشوند، شهر تهران به همان مشکلاتی که امروز با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه خواهد داد و امیدی به بهبود وضعیت ترافیک نخواهد بود.

 او درخصوص این که ترافیک تهران به گستردگی همه معابر پایتخت شده است هم توضیح می‌دهد:‌ یکی از اصلی‌ترین دلایل ترافیک تهران، حجم بالای خودروهای شخصی در خیابان‌ها است. این مشکل به‌طور عمده ناشی از کمبود و ضعف حمل و نقل عمومی است. وقتی که حمل و نقل عمومی مناسب فراهم شود، بسیاری از مردم از استفاده از خودروهای شخصی خود دست خواهند کشید.

کد خبر 2015873

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۷
    0 0
    همیشه مشکل شهروندانن دیگه نمی دونستین؟ یه بار فکر نکنین مشکل ارزون بودن بنزینه یا بی کیفیت بودن خوردوهاست یا مثلا مشکل عدم برخورد پلیس با تخلفات مثل راهنما زدن یا بد رانندگی کردن دم خروجیهای شلوغ و بستن خیابون اصلیه...نه نه مشکل شهوندان...اصلا فکر نکنین ضعف حمل و نقل عمومی باعث میشه مجبور بشی ماشین از خونه بیاری بیرون ..یا اینکه برای هر کار کوچیکی باید حتما حضورتشریف ببریم ادارات دولتی یا دفاترشون و نمیشه از اینترنت استفاده کرد...اصلا مشکل شهروندان که از خونه میان بیرون...باور بفرمایید..ما رو بریزین دریا مشکل حل میشه
  • رضا IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۷
    0 0
    بنظر من یکی از اصلی ترین دلایل ترافیک دیوانه کننده ی تهران ، عدم قاطعیت پلیس در برخورد با تخلفات محرز راهنمایی و رانندگی از قبیل پارک دوبل و توقف در محل ممنوع مانند میادین و فواصل کوتاه تا تقاطع ها و همچنین پیاده راه ها و سایر تخلفاتی که منجر به ایجاد چنین ترافیکهایی می شوند می باشد. نمایشگاه های خودرو در خیابانهای کم عرض با پارک خودروها عمود برخیابان و نیمی در خیابان و نیم دیگر در پیاده رو بمنظور نمایش بیشتر ، توقف خودروها بصورت عمود بر مسیر حرکت عادی در خیابانهایی که ظرفیت چنین اقدامی را ندارند و از آن بدتر توقف دوبل پشت سر همین خودروها و یک کلام خودخواهی و خودمجزابینی بعضی شهروندان و عدم شعور کافی ایشان در شناخت قوانین زندگی شهرنشینی و جمع عوامل ذکرشده و ذکر نشده ی بالا باضافه عدم قاطعیتی که در ابتدا به آن اشاره کردم دست بدست هم می دهند تا چنین آشفته بازاری را خلق کنند.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۷
    1 0
    اپلیکیشنها نه تنها به ترافیک دامن نزده اند بلکه با هدایت ترافیک به معابر خلوت تر باعث توزیع بار ترافیکی در سراسر سطح شهر شده اند. اگر این اپلیکیشن ها نبودند الان داشتیم از ترافیک سنگین تبدیل می شدیم به عدم عبور و مرور. چون تا چند وقت دیگه جایی برای عبور هم پیدا نمی کنید. تمام خیابان ها تبدیل به پارکینگ می شود. یک جوری مقصر را اپلیکیشن جلوه می دهیم انگار این اپلیکیشن ها فقط در ایران استفاده می شوند
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۷
    1 0
    همیشه ماههای پایانی سال بخصوص بهمن واسفند پرترافیک است لازم نیست شما علت یابی کنید.
  • محمد IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۷
    1 0
    حتما دلیل کم آبی هم وجود دوش در حمام است و باید از خزینه استفاده کرد
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۷
    0 0
    خود پلیس ترافیک وحشتناک ایجاد میکنه بی دلیل یک مسیر را میبنده یا نوبتیش میکنه که شاید یک مسیر دیگه باز بشه هر وقت پلیس نیست من زودتر میرسم
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۷
    0 0
    واقعا یکی از شرایط سمت گرفتن توی این مملکت احمق بودن است الاغ اگر مردم از خیابانهای فرعی تردد نکنند که این حجم به خیابانهای اصلی اضافه میشه ،گره معابر اصلی دیگه باز نیشه