۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸

شرق نوشت:

دفتر بازرس آجیت سینگ محیط جالبی است. او که از دید مشتریانش هیچ تفاوتی با شرلوک هلمز سرشناس ندارد، لباسی پوشیده که عکس کارآگاه معروف انگلیسی روی آن خودنمایی می‌کند. سینگ هم مثل هلمز معروف در کارش نیاز به صبر زیاد و البته هوش بالا دارد هر چند بین کارهای او و هلمز تفاوت‌هایی وجود دارد و تخصص او درآوردن آمار افرادی است که قرار است به زودی وارد خانه بخت شوند.

او که دوست دارد هنگام صحبت کردن با سبیلش بازی کند، می‌گوید: «ارباب‌رجوع‌ها دوست دارند که از سیر تا پیاز گذشته عروس و دامادشان مطلع شوند و مهم‌ترین چیز برای آنها وضعیت مالی و موقعیت اجتماعی طرف است» در اکثر اوقات تحقیقات فقط شامل یک شخص نمی‌شود و شجره‌نامه طرف بررسی می‌شود چرا که هندی‌ها عقیده دارند این زن و مرد نیستند که با هم ازدواج می‌کنند بلکه دو خانواده با هم فامیل می‌شوند. وقتی بحث عروسی می‌شود جدا از ادعا در مورد عشق به همسر که ممکن است وجود خارجی نداشته باشد دروغ‌های دیگری هم مطرح می‌شود؛ مثل موقعیت مالی و شغلی یا حتی میزان تحصیلات، تا با این کار هم کلاس خودشان را پیش خانواده طرفشان بالاتر ببرند و هم اینکه مورد بهتری را تور کنند.
سینگ می‌گوید: « قبل از این خانواده‌هایی که در روستا زندگی می‌کردند، همدیگر را به خوبی می‌شناختند و روی اطلاعاتی که واسطه‌های محلی برایشان می‌آوردند حساب می‌کردند اما امروز روزنامه‌ها و مدارک آنلاین جای آن واسطه‌ها را گرفته که نمی‌توان با اطمینان کامل در مورد صحت اطلاعاتشان صحبت کرد.»

در هند رد عروسی‌ها را باید در سایت‌های آنلاین گرفت که معروف‌ترین‌شان سایت شادی است که 20 میلیون عضو دارد و تا امروز بیش از یک میلیون نفر از اعضایش را پای سفره عقد نشانده. این مدل عروسی‌ها اگرچه سرمایه‌گذاری بزرگی محسوب می‌شود اما خیلی‌ها آن را نوعی قمار در مورد عشق می‌دانند و عقیده دارند که این سرمایه‌گذاری ریسک‌های زیادی دارد. از زمانی که آمار طلاق در شهرهای بزرگ بالا رفته، دیگر نمی‌توان روی امنیت ازدواج‌ها به راحتی حساب باز کرد و خانواده‌ها به دلایل مختلف بعد از مدتی دیگر تحمل دیدن روی یکدیگر را ندارند.

تمام این مسایل دست به دست هم داده تا وجود شخصی مثل بازرس سینگ لازم باشد. او برای هر ماموریت 10 روزه 400 یورو دستمزد می‌گیرد. جالب اینکه او و همکارانش با تحقیقاتی که می‌کنند تا امروز از هر شش عروسی یکی را به دلیل دروغ گفتن یکی از طرفین منتفی کرده‌اند.

 

سبک تحقیقات
از آنجایی که سینگ و همکارانش نمی‌توانند خیلی راحت و به صورت باز تحقیقات‌شان در مورد اشخاص را انجام دهند، مجبورند با لباس مبدل جلو بروند. در یکی از روزها سینگ میهمانی به نام نیتین کومار داشت که باید آمار یک جراح دندانپزشکی را در می‌آورد. کومار در ماموریت قبلی‌اش یک ازدواج را به هم زده بود و حالا تحت عنوان مامور بانک به محله والدین این دندانپزشک می‌رفت تا در مورد او و خانواده‌اش اطلاعات مناسبی کسب کند.

کومار وقتی به محل موردنظرش می‌رسد، خودش را مامور بانک معرفی می‌کند که قرار است به خانواده این جراح برای خرید ماشین وام دهند و حالا باید در مورد موقعیت مالی او تحقیق کند. جالب اینکه پاسخ‌دهندگان هم بدون آنکه ذره‌ای تردید در مورد هویت کومار داشته باشند سیر تا پیاز زندگی آن بنده خدا را تحویل بازرس می‌دهند.

در حال حاضر بیش از 15 هزار دفتر کارآگاهی در هند وجود دارد که درآمدشان طی پنج سال گذشته 300 درصد رشد داشته است. کار خیلی از این کارآگاه‌ها البته طبق عرف نیست و آنها برای جلب رضایت موکل‌شان – که خانواده‌های بسیار محتاطی هستند – گاهی اوقات برای جوان بدبخت هزار مدل دام درست کنند تا با هر روشی که شده سلامت او را تست کنند. به گفته سینگ بدترین قسمت کار آنها زمانی است که مجبورند خبرهای بد را به گوش مشتریان‌شان برسانند: «مجبور می‌شویم به آنها بگوییم اگر قید عروسی‌شان را نزنند آن‌وقت در آینده نه چندان دوری پول بسیار زیادی را از دست خواهند داد.»

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پگاه IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    1 0
    سلام. این مورد سال هاست که در ایران وجود داره و مراجعان این کارآگاهان افرادی هستند که قصد ازدواج دارند. در اینترنت سرچ کنید متوجه میشید.