در کنفرانس HSEاساتید و روسای دانشکده نفت دانشگاه صنعتی شریف، متخصصان نفت، محیط زیست و ایمنی شغلی دور هم جمع شدند تا نسبت به آلودگی زیست محیطی نفت، گاز و صنایع پتروشیمی هشدار دهند.

فهیمه حسن‌میری: ایمنی یکی از موضوعات مهمی است که متاسفانه در کشور ما توجه چندانی به آن نمی‌شود، ایمنی در صنعت نیز با تمام اهمیتی که دارد هنوز آنطور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود و برخی از اهالی فن نسبت به آن بی‌توجهند. این در حالی است که با بی‌دقتی نسبت به رعایت موارد ایمنی، علاوه بر از دست رفتن سرمایه‌های اقتصادی، سلامت نیروهای انسانی نیز به خطر افتاده و گاهی به رخ دادن حوادث ناگوار و جبران ناپذیر منجر می‌شود.

با توجه به این مسائل و با در نظر گرفتن رشد روزافزون فعالیت‌های صنعتی در کشورمان، هر دو سال یک بار کنفرانس سلامت شغلی، ایمنی و محیط زیست (HSE) در اسفند ماه برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره این همایش در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

اختتامیه چهارهمین همایش سلامت شغلی، ایمنی و محیط زیست (HSE) روز پنجشنبه 18 اسفند در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این کنفرانس اساتید و روسای دانشکده نفت دانشگاه صنعتی شریف، متخصصان نفت، محیط زیست و ایمنی شغلی دور هم جمع شدند تا نسبت به آلودگی زیست محیطی نفت، گاز و صنایع پتروشیمی هشدار دهند.

به گفته دکتر رشت‌چیان دبیر این همایش؛ ایمنی، سلامت شغلی و محیط زیست مقولاتی جدا از هم نیستند. صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به دلیل پراکندن تشعشعات، گازهای سمی و پخش مواد شیمیایی در آب، خاک و هوا می‌توانند بسیار آلاینده باشند.

او معتقد است که برگزاری این کنفرانس در سه دوره گذشته تاثیر بسزایی در کاهش حوادث در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و تخریب محیط زیست داشته است.اگرچه که در دوره گذشته این حوادث افزایش داشته است او دلیل این امر را تغییر مدیریت می داند .

رشنچیان در اختتامیه این همایش به موضوع مهم تغییر مدیریت و مدیریت تغییر پرداخته و اشاره کرد که نتیجه تغییر مدیریت‌های متعدد در ‌ HSE نمایان می‌شود چرا که بیشتر مدیران ترجیح می‌دهند در امور کوتاه مدت و میان مدت سرمایه‌گذاری کنند و از مساله ایمنی که یک برنامه بلند مدت است غافل می‌مانند چرا که ثباتی در مدیریتشان وجود ندارد و نمی‌دانند تا چه زمانی آن سمت را خواهند داشت.

رشتچیان با بیان این که شاید یکی از دلایل وقوع حوادث ناگوار و پی در پی در صنایع فرآیندی را بتوان به این موضوع ربط داد، بیان کرد که مدیریت HSE نیاز به مدیریت باثبات دارد با این حال با اجرای مدیریت تغییرات می‌توان تا حدودی ریسک‌ها را کاهش داد.

به گفته دبیر این همایش، این در حالی است که اکنون مدام با تغییر مدیریت‌ها مواجه هستیم و این امر در بر دارنده توجه کمتر به سلامت شغلی و به تبع آن وقوع حوادث بیشتر است.

در همایش امسال محور اصلی ایمنی و مدیریت ریسک، ایمنی و محیط زیست، ایمنی و سلامت شغلی، سیستم مدیریت HSE و فرهنگ ایمنی بود که با اهدافی نظیر معرفی و بحث روی مفاهیم پایه ایمنی و مدیریت HSE در صنایع، فراهم کردن بسترهای مناسب همکاری میان متخصصین و محققین دانشگاهی و کارشناسان HSE در صنعت، دعوت از متخصصان HSE در سطح ملی و بین‌المللی برای بحث و بررسی جدیدترین فناوری‌ها و روش‌های جاری ایمنی در صنعت، شناسایی موضوعات و عناوین پروژه‌های تحقیق و توسعه HSE در صنایع، تشویق مراکز دانشگاهی و صنعتی جهت ایجاد برنامه‌های مؤثر و کارامد تحقیق و توسعه در زمینه‌های مختلف ایمنی و مدیریت HSE و شناسایی و بررسی توان بالقوه سیستم مدیریت HSE در حفاظت محیط زیست ملی و جهانی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار تعریف شده برای صنایع مختلف و در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شد.

سه دوره پیشین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE در اسفندماه 1384، 1386 و 1388 و با استقبال چشمگیر جامعه صنعتی و دانشگاهی مواجه شد و این همایش نیز با استقبال کارشناسان و متخصصان و حضور فعال و مشارکت آنها برگزار شد. با تمام این‌ها و با تمام فوایدی که برگزاری این همایش و کنفرانس‌هایی نظیر این دارد، آنچه جای خالی‌اش احساس می‌شود تعامل بیشتر با مردم و افراد شاغل در صنایع گوناگون و آشنا کردن آنها با نتایج حاصل شده از این نشست‌های علمی است که با حساس شدن روی مسائل ایمنی، به رعایت این موارد بپردازند و از صاحبان صنایع نیز تقاضای رعایت موارد ایمنی را داشته باشند.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    1 0
    متاسفانه یکی از همکاران ما به نام اقای مهندس لطفی پور هفته بدلیل نا ایمن بودن اسانسورسقوطکرد و یکی از نیروهای متخصص بدلیل عدم توجه به ابمنی از دست رفت . خدا ایشان را بیامرزد و به مدیران ما توجه واگاهی در مورد اهمیت ایمنی عطا کند