در سراسر نیمه دوم دهه 1330 جعفر شریف امامی وزیر صنایع و معادن در سال های 1336 الی 1339 و معاونش طاهر ضیایی برای تاسیس اتاق صنایع و معادن پافشاری می کردند.

در سال 1336 شریف امامی پیش نویس لایحه ای را برای تصویب تشکیل اتاق صنایع و معادن ایران تسلیم مجلس کرد اما با مقاومت سناتور نیک پور و هم پیمانان اش مواجه شدند که از کاهش قدرت اتاق بازرگانی با تاسیس اتاق صنایع و معادن بیم داشتند.
در سال 1340 گروهی از صاحبان صنایع از علی امینی در خواست تاسیس چنین اتاقی را کردند و در مهر همان سال اتحادیه صاحبان صنایع را برای تحقق مطالبتشان تاسیس کردند. در نهایت با تلاش های طاهر ضیایی که در کابینه علم در سال های 1341 الی 1342 وزیر صنایع و معادن شد در همان مهر 1341 مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت و در همان سال اتاق صنایع و معادن کشور توسط 30 نفر از صاحبان صنایع و معادن کشور تشکیل شد و شریف امامی به عنوان نخستین رییس اتاق برگزیده شد. در خقیقت انتخاباتی برای ریاست شریف امامی برگزار نشد و وی به این مقام منتصب گردید.
در میان هیات نمایندگان اتاق صنایع و معادن صاحبان صنایع بزرگ چون قاسم لاجوردی از گروه صنعتی بهشر، حاج محمد تقی برخوردار صاحب پارس الکتریک، توشیبا و سیمان کرمان و غیره، علی و کاظم خسرو شاهی مالکان گروه صنعتی مینو و گروه صنعتی کی بی اس، حاج عبدالله مقدم مالک کارخانه های بزرگ نساجی، احمد و محمود خیامی صصاحبان گروه صنعتی ایران ناسیونال، بانک صنعتی ایران و بیمه آسیا، علی و محمود رضایی صاحبان گروه صنعتی شهریار و چندین معدن، رحیم متقی ایروانی صاحب گروه صنعتی ملی بودند.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =