آموزش عالی در سالی که گذشت تحولات مهمی را به خود دید از طرح اسلامی کردن دانشگاهها تا جدا سازی های دانشجویان دختر و پسر . از تلاش برای خارج نشدن نخبگان از کشور تا طرح دانشگاههای پولی و بالاخره تغییر مدیریت دانشگاه آزاداسلامی و تصدی برادر وزیر علوم به جای دکتر جاسبی.

با هم نگاهی داریم به تحولات این بخش در سال 90
فروردین

صعود دانشگاه تهران در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان
دانشگاه تهران در رشته شهرسازی و عمران در رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان صعود و رتبه 151 را از آن خود کرد.
بر اساس جدیدترین گزارش پایگاه رتبه بندی دانشگاه‌های جهان QS که لیست برترین دانشگاه‌های دنیا را اعلام کرده، دانشگاه تهران برای نخستین بار رتبه 151 در رشته مهندسی عمران و شهرسازی را کسب کرده است.

برگزاری اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری

اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری (Ph.D) سال 1390 پنجشنبه 25 فروردین در 32 شهر ایران و 61 حوزه امتحانی با رقابت 130 هزار و 900 نفر در 9 گروه و 107 کد رشته برگزار شد

رحیم مشایی دانشجو شد

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور با شرکت و قبولی در آزمون مجازی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس در رشته حقوق بین‌الملل قبول شده و در نیمسال جاری با اخذ 8 واحد دانشجو شد.

 

اردیبهشت

نفرات دانشگاه آزاد برای هیئت امنا/ هاشمی و سید حسن خمینی معرفی شدند
هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تشکیل جلسه در هفتم اردیبهشت ماه و بررسی گزینه های موجود، آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و حمید میرزاده را برای عضویت در هیئت امنای دانشگاه آزاد معرفی کرد تا ترکیب هیئت امنای دانشگاه آزاد کامل شود.
اولین جلسه سال 90 هیئت موسس دانشگاه آزاد به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه در محل دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد و در این جلسه برای تعیین سه نفر از اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد جهت قرارگیری در ترکیب هیئت امنای این دانشگاه تصمیم گیری شد.

 

تسهیلات ایران برای دانشجویان محجبه محروم از تحصیل کشورهای دنیا

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم گفت: دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در صورتی که تحت فشارهای سیاسی و فشارهایی ناشی از اعمال محدودیت حجاب قرار گیرند برای ادامه تحصیلشان در دانشگاههای داخل کشور تسهیل و تسریع صورت می‌گیرد.

 

تشکیل سازمان دانشجویان منتفی شد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل سازمان دانشجویان خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری و خلاف اصل 44 قانون اساسی مبنی بر کم کردن تصدی دولت است.

سعداله نصیری قیداری افزود: تشکیل سازمان امور دانشجویان تاکنون بارها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح شده و همواره در کمیسیون آموزش با آن مخالفت کردیم. تشکیل سازمان امور دانشجویان در لایحه برنامه پنجم دولت نیز آمده بود اما در کمیسیون آموزش و تحقیقات رد شد و در قانون برنامه پنجم نیز نیامده است لذا هیچ دلیلی برای تشکیل این سازمان وجود ندارد.

 

کشف شبکه اختلاس در دانشگاه تهران
سید محمد مقیمی معاون اداری و مالی دانشگاه تهران و عضو هیئت رئیسه این دانشگاه از کشف یک شبکه سازمان یافته اختلاس در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: هم اکنون اعضای این شبکه شناسایی شده و اعضای کلیدی آن تحت نظارت هستند اما سایر جزئیات متعاقبا اعلام می شود.

خرداد

برگزاری یک جشنواره دانشجویی پس از وقفه 7 ساله

هفتمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور پس از 7 سال وقفه در روزهای سوم تا پنجم خرداد ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

 

رفع ممنوعیت انتخاب "ایران" برای پایان‌نامه ایرانیهای خارج کشور

ممنوعیت انتخاب موضوعی درباره ایران برای رساله دکتری دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج کشور در حالی به عنوان یک مسئله شایع میان دانشجویان دکتری خارج کشور مطرح بود که مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم از رفع این ممنوعیت خبر داد.


رتبه جهانی ایران درتولیدات علمی سال2011 اعلام شد
ایران با 10 هزار و 244 مقاله توانسته است در سال 2011 در جایگاه 21 جهان از نظر تولید علم قرار گیرد.

 

شبکه اجتماعی دانشجویان تشکیل شد
مدیرکل امور دانشجویان خارج وزارت علوم از تشکیل شبکه اجتماعی دانشجویان خبر داد و گفت: دانشجویان ایرانی داخل و خارج کشور اعم از دانشجویان بورس و غیربورس می‌توانند در این شبکه اجتماعی عضو شوند.
حسن مسلمی نائینی نشانی اینترنتی iran-ssn.ir را به عنوان نشانی شبکه اجتماعی مجازی دانشجویان ایرانی اعلام کرد و گفت: شبکه اجتماعی دانشجویان برای بیشتر شدن ارتباط بین دانشجویان راه‌اندازی شده تا دانشجویان با تشکیل گروه‌های خاص در آن با یکدیگر ارتباط علمی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

تیر
تاکید وزیر بر تفکیک جنسیتی دانشگاهها
مشاور عالی وزیر و عضو هیئت نظارت و ارزیابی وزارت علوم گفت: دانشگاههای تک جنسیتی از رشد علمی بیشتری برخوردارند و آرامش روانی دختران و پسران دانشجو در این دانشگاهها بهتر فراهم می شود.
محمدحسن شجاعی فرد در سومین همایش هیئتهای نظارت و ارزیابی دانشگاهها با اشاره به تفکیک جنسیتی در دانشگاهها، گفت: تاکید وزیر بر تک جنسیتی شدن دانشگاههای کشور تا حدی است که حتی در جلسات آمایش آموزش عالی هم بر آن تاکید می کند اما آنقدر این موضوع آنطور که باید مطرح نشد تا اینکه مراجع تقلید کشور در این زمینه اقدام کردند.


جاسبی: شهریه های دانشجویان را زیاد نمی‌کنیم

عبدالله جاسبی - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای دانشجویان حاضر در دانشگاه آزاد افزایش شهریه نداریم زیرا نمی خواهیم فشار ناشی از افزایش هزینه ها را از محل افزایش شهریه ها تأمین کنیم و نباید افزایش فشار به دانشجویان و مردم منتقل شود. وی گفت: بخشنامه افزایش حقوق و مزایای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 90 ابلاغ شده است و به علت هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه های ناشی از تورم باید هزینه‌ها را کاهش داده و نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم.

پیرمرد 76ساله و سه نوجوان 15ساله رکوردار کنکور سراسری 90

دکتر محمدحسین سرورالدین رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به شرکت یک میلیون و 150 هزار نفر در کنکور سراسری سال 90 گفت: یک پیرمرد 76 ساله پیرترین داوطلب این دوره کنکور سراسری است و سه نوجوان 15 ساله نیز در جمع جوانترین شرکت کننده ها قرار دارند.


آخرین آمارتولیدعلم ایران
دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به آخرین آمار تولید علم ایران در سال 2011 گفت: تعداد مقالات 11 هزار و 650 عنوان اعلام شده و دانشگاه تهران با تولید یک هزار و 119 مقاله در 6 ماهه اول سال 2011 در جایگاه اول قرار دارد.


کنکور دادن یک قاتل

کنکور غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی این بار یک حاشیه جالب و خبرساز به دنبال داشت. یک قاتل 20 ساله در جلسه کنکور رشته ریاضی دانشگاه آزاد شرکت کرد.

این جوان که یکی از اهالی برازجان را در میدان این شهر کشته بود از دشتسان استان بوشهر در این کنکور و تحت حفاظت نیروهای انتظامی شرکت کرد.


مرداد

ورود مجلسی‌ها به موضوع پایان نامه
پای خرید و فروش پایان نامه و صدور مدارک جعلی در دانشگاهها حتی به فراکسیون دانشگاهیان و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم باز شد و کار را به آنجا رساند تا بازدید سرزده مسئولان از مراکز غیرمجازی خرید و فروش پایان نامه مطرح شود.
در آخرین جلسه ای که با حضور مصطفی پور محمدی - رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور فراکسیون دانشگاهیان برگزار شد، سعدالله نصیری قیداری - نائب رئیس فراکسیون دانشگاهیان موضوع پیگیری خرید و فروش پایان نامه ها را به رئیس این سازمان پیشنهاد کرد.


صدور مجوز دانشگاه منتسب به مشایی از عهده وزارت علوم خارج شد
طاهرخانی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره آخرین وضعیت تاسیس دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان گفت: تاسیس این دانشگاه فعلا متوقف و در حال حاضر صدور مجوز تأسیس آن از عهده وزارت علوم خارج شده است.


پیشنهاد حذف کنکور در 100 رشته
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از ارائه پیشنهاد سازمان به کارگروه ماده 4 حذف کنکور خبر داد و گفت: پیشنهاد کردیم از حدود 250 رشته موجود در دانشگاهها پذیرش در برخی رشته ها بدون آزمون باشد.
دکتر محمدحسین سرورالدین در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: بر اساس روالی که تاکنون بوده است بسته های پیشنهایی برای این موضوع ارائه می شود.


شهریور
حمایت از پایان‌نامه دانشجویی تا 30میلیون تومان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به حمایت مالی از پایان نامه های دانشجویی گفت: برخی از پایان نامه های دانشجویان که توانسته اند به محصول منجر شوند، تا 30 میلیون تومان هم کمک هزینه دریافت می کنند.
دکتر باقر لاریجانی شب گذشته در نشست دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه های علوم پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: دانشجویان کارشناسی نیز یک میلیون تومان اعتبار برای پایان نامه های خود دریافت می کنند.


الزامات پذیرش دانشجوی پولی دکتری
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برخی انتقادات نسبت به پذیرش دانشجوی پولی در مقطع دکتری، گفت: پذیرش دانشجوی دکتری شهریه‌ای به این معنا نیست که هر کسی بتواند با پرداخت پول در کلاس دکتری بنشیند.
کامران دانشجو در این باره افزود: داوطلبانی می‌توانند با پرداخت شهریه، دانشجوی دکتری شوند که در آزمون نیمه‌متمرکز دکتری شرکت کرده و رتبه آورده باشند نه اینکه هر کسی بخواهد پول دهد و برود در کلاس درس دکتری بنشیند.


عدم اعتبار پیش دانشگاهی مالزی
مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم ار عدم اعتبار دوره‌های پیش دانشگاهی در مالزی خبر داد و گفت: به افرادی که وارد دوره پیش دانشگاهی در مالزی شده بودند تا اول سپتامبر 2011 فرصت داده شد که وارد دانشگاه شوند.
محمدحسین مجلس‌آرا در این باره گفت: دوره‌هایی در مالزی تحت عنوان دوره‌های پیش دانشگاهی برگزار می‌شود و داوطلبان ورود به آموزش عالی از جمله ایرانی‌ها را با پرداخت هزینه‌های سنگین، متضرر می‌کند.


مهر

نتایج آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد
نتایج نهایی 164 رشته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه اعلام نتایج مرکز آزمون این دانشگاه به نشانی www.azmoon.com منتشر شد. در این آزمون 2500 نفر پذیرش شدند .

افزایش ظرفیت کنکوردکتر وامکان جذب 20هزاردانشجو
هر چند مجموع ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری روزانه و مازاد بر ظرفیت (پولی) دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 91 - 90 حدود 15 هزار نفر برآورد می‌شود اما وزیر علوم اعلام کرد که در حال حاضر آمادگی این وجود دارد که حداقل 20 هزار دانشجوی دکتری در سال پذیرش شود.


اعتراضات ادامه دار کنکور دکتری
پس از اعلام نتایج نخستین آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 90 موج اعتراضات پذیرفته نشدگان که از شرایط خاصی برخوردار بودند، آغاز شد اعتراضاتی که نشانه عدم شفافیت در قوانین و نحوه اطلاع رسانی به داوطلبان بود.


آبان


پروفسور "سمیعی"استاد وابسته دانشگاه علوم پزشکی تهران شد
حکم استادی وابسته دانشگاه علوم پزشکی تهران به پروفسور "مجید سمیعی" رئیس انستیتو بین المللی نوروساینس هانور اعطا شد.
هفته دوم آبان ماه مراسم اعطای حکم استادی وابسته دانشگاه علوم پزشکی تهران به پروفسور "سمیعی" در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دکتر باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.


شرایط اعزام بورسیه خارج کشور در دوره دکتری
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دستورالعمل اعطای بورس تحصیلی این وزارتخانه برای دوره دکتری تخصصی خارج از کشور جهت تامین هیئت علمی و متخصصان مورد نیاز مراکز آموزش عالی و پژوهشی را اعلام کرد.


آذر
سامانه جامع دانشگاهی ایران راه اندازی شد
مدیر کل سامانه های اطلاعاتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از راه اندازی سامانه جامع دانشگاهی ایران خبر داد و گفت: سامانه جامع دانشگاهی ایران یک نرم افزار ملی است که دانشجویان می توانند اطلاعات آموزشی خود را در این سیستم ثبت کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، بابک فرهنگی در همایش معاونان مالی و اداری دانشگاههای کشور در دانشگاه فردوسی مشهد با اعلام این خبر اضافه کرد: نرم افزار جامع دانشگاهی ایران با آدرسhttp://www.erp.msrt.ir که شامل انجام امور دانشگاهیان به صورت الکترونیکی است راه اندازی شد.


اعلام هزینه‌های ارزشیابی مدارک دانش آموختگان
مدیر کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هزینه های ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان را اعلام کرد.
محمد حسین مجلس آرا با اعلام این خبر افزود: هزینه ارزشیابی مدارک تحصیلی دوره های کاردانی 10 هزار تومان، کارشناسی 20 هزار تومان، کارشناسی ارشد 30 هزار تومان و دکتری 50 هزار تومان است.


دی

درس تنظیم خانواده در دانشگاههاحذف شد
سرانجام پی گیری های زهرا سجادی معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نتیجه داد . آنطور که سعید قدیمی دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفته است درس تنظیم خانواده دانشگاهها برای مهرماه سال آینده بازنگری می شود و درس شکوه زندگی به عنوان یکی از منابع درسی آن در کمیته های تخصصی بررسی می شود.
وی اعلام کردکه سعی می کنیم در صورت رسیدن به نتیجه نهایی برای سال تحصیلی آینده این درس به روز رسانی و در دانشگاهها تدریس شود.


بهمن
بازداشت مغرضانه یکی از اساتید دانشگاه شریف در آمریکا
رسانه های خارجی خبری مبنی بر دستگیری یک محقق ایرانی در آمریکا را منتشر کردند. نیچر در این زمینه گزارش داد: دانشمند و استاد ایرانی که با اهداف درمانی در ایالات متحده حضور داشت به اتهام خریداری تجهیزات آزمایشگاهی مخالف قوانین صادراتی دستگیر شد. سید مجتبی عطاردی 54 ساله دانشیار و استاد مهندسی الکتریک دانشگاه شریف بوده و مقالات علمی متعددی را به نام خود دارد.


بی‌اعتباری‌ دانشکده‌هایی ‌از‌«آکسفورد» ‌و‌ «کمبریج»
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جدید‌ترین اقدام خود، اسامی دانشگاه‌های نامعتبر انگلیس را اعلام و تاکید کرد که دانشجویان به منظور دریافت مدارک تحصیلی، بهتر است در دانشگاه‌های ممتاز و معتبر این کشور تحصیل کنند. وضعیت مدارک دانشگاه‌های انگلستان در آخرین ارزیابی انجام شده از سوی وزارت علوم نشان می‌دهد که 85دانشگاه این کشور پس از ارزیابی در ردیف دانشگاه‌های گروه یک یا ممتاز و 45 دانشگاه در گروه دو یا خوب قرار گرفته‌اند. همچنین این وزارتخانه فهرستی از دانشگاه‌های نامعتبر کشور انگلیس را نیز اعلام کرده است و نام 19 موسسه آموزشی این کشور که اکثرا اقدام به آموزش‌های نیمه‌حضوری، «ام‌بی‌ای» و علوم اسلامی و انسانی می‌کنند به چشم می‌آید.
نام دانشکده مطالعات علوم اسلامی آکسفورد و کمبریج هم در این لیست بود


برگزاری کنکور تنها برای 50 رشته دانشگاهی
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از دستور وزیر علوم برای بررسی طرح پیشنهادی حذف کنکور در برخی رشته ها خبر داد و گفت: وزیر علوم دستور داده است که طرح پیشنهادی سازمان سنجش برای حذف کنکور در برخی از رشته های تحصیلی به صورت اجرایی بررسی شود.


اسفند

فرهاد دانشجو کار خود را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد

فرهاد دانشجو رئیس جدید دانشگاه آزاد هشتم اسفند ماه با حضور در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد فعالیت خود را آغاز کرد.
در این مراسم که حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس جمهور، کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری، عباس طائب، محمود ملاباشی رئیس سازمان امور دانشجویی، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عبدالله جعفرعلی جاسبی رئیس سابق دانشگاه آزاد نیز حضور داشتند، ‌حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد از سوی کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری به وی اعطا شد.


زمان برگزاری مراسم تودیع جاسبی
بنا به درخواست دکتر جاسبی مراسم تقدیر و تجلیل از وی در سال جدید و همزمان با جشن سی امین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود.
فرهاد دانشجو درباره زمان برگزاری مراسم تودیع عبدالله جاسبی رئیس سابق این دانشگاه گفت: در مراسم معارفه بنده که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد، اعلام کردم که مراسم تودیع در خور شأن دکتر جاسبی را تا 15 اسفند ماه سال 90 برگزار می کنم اما رئیس سابق دانشگاه آزاد درخواست داشت تا این مراسم همزمان با جشن سی امین سال تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود.
وی افزود: بنا به درخواست دکتر جاسبی مراسم تقدیر و تجلیل از این چهره فرهیخته در سال جدید و همزمان با جشن سی امین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی بر گزار می شود.


امتیاز جذب هیأت علمی برای نخبگان
محمد رضا مردانی ،رئیس مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم از ارائه امتیاز ویژه به نخبگان در فراخوان جذب هیأت علمی خبر داد .
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =