استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. استانبول به عنوان سومین مرکز بزرگ توریسم جهان محسوب می‌گردد.

این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.

این کلان شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال 2010 انتخاب شده بود.


کاخ توپکاپی
کاخ توپکاپی استانبول در محل اتصال تنگه بسفر و دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی است و دوران امپراتوری عثمانی است. کاخ توپکاپی در سال 1453 توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده است.



مسجد باشکوه سلطان احمد
مسجد سلطان احمد که در زبان ترکی «Sultanahmet Camii» نام دارد یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است. این مسجد به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» شهرت دارد.

این مسجد طی سالهای 1609 تا 1619 به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند.


ایاصوفیه
ایاصوفیه یا حاجیاسوفیا (یونانی:Ἁγία Σοφία) کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال 532 میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد.

بعد در قرن 6 میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.این بنا بعد از پیروزی مسلمانان مسجد شد.


مسجد سلیمانیه
در استانبول از مسجدهای جامع این شهر است که در سال‌های 1550 تا 1557 ساخته شد.
این مسجد را معمار بزرگ عثمانی خواجه معمار سنان آغا به‌دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طرح کرد.
ارتفاع گنبد این مسجد 53 متر و قطر گنبد 27٫5 متر است.


قصر دولماباحجه

قصر دولماباحچه با ارزشترین قصر حال حاضر دنیا به خاطر ارزش اشیا و اوریجینال بودن نمای ساحلی است
از اوایل قرن 18 که معماری اروپایی روی معماری ترکی تاثیر گذاشت پادشاهان عثمانی کاخهای زیبایی به سبک تزییناتی و معماری ترکی – اروپایی ساختند که از مهمترین آنها کاخهای ییلدیز ، بئی لربئیی ، چراغان و کاخ ساحلی توپ قاپی از جمله آنها بود


تنگه بسفر

این تنگه در واقع قاره اروپا را از قاره آسیا جدا می کند. سواحل تنگه بسفر ترکیبی است از زمانهای گذشته و حال و به نوعی شکوه و جلال امروزی و زیبائی و سادگی گذشته را به تصویر می کشد. هتل های مدرن و ویلاهای چوبی قرار گرفته در حاشیه ساحل به همراه کاخهای زیبای مرمرین که در مجاورت قلعه های سنگی روستائی و دهکده های کوچک ماهیگیری قرار گرفته جذابیت این منطقه را دو چندان نموده است. گردش با قایق یکی از بهترین راههای تماشای اطراف تنگه بسفر است .
با گردش در این منطقه توسط قا یق که بصورت زیگزاگ حرکت می کنند شما این امکان را خواهید داشت تا تقریباً تمامی ساحلهای اطراف تنگه را از نزدیک مشاهده کنید. در صورت تمایل به گردش با قایق در این نواحی از ایستگاه امین انو سوار بر کشتی شوید.هزینه گردش با کشتی در این منطقه علیرغم زمان 6 ساعته آن بسیار مقرون به صرفه می باشد. درصورت تمایل به استفاده از قایقهای اختصاصی جهت گردش ، در اطراف منطقه خلیج آژانسهای مخصوصی وجود دارد که با مراجعه به آنها می توان به سیاحت پرداخت. در این آژانسها تورهای نیم روزه شبانه یا روزانه دایر می باشد.


موزه هنرهای اسلامی ترکیه

این بنا بزرگترین بنائی بود که در تاریخ دوره امپراطوری عثمانی ساخته شد.
مجموعه موزه شامل آثاری از قرون هشتم تا نوزدهم میلادی است. شاخص‌ترین‌های آن نمایشگاه بسیار زیبایی از خوشنویسی و ابزار و ادوات آن، فرمان‌های شاهی، طغرا‌ها، و نسخ خطی آرایش یافته است.
در بزرگترین تالار قصر (آخرین اتاق طبقه اول) رحل‌های قرآن زیبایی از قرن 16، مینیاتور‌های ترکی و مجموعه بسیار نفیسی از کهن‌ترین فرش‌های دنیا نگهداری می‌شوند. در این موزه همچنین، سرامیک‌های ارزشمند، اشیاء فلزی و چوبی هنری و پارچه‌های کهن نگهداری می‌شوند.کافی‌شاپ در حیاط موزه نیز میز‌هایی در تراس با دید زیبایی از هیپودروم (سیرک) دارد.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    9 2
    چقدر زیباست خوش به حالشون ما هم بندر مظلومی به اسم قشم داریم که خیلی به اون ظلم شده ایران گردی رزون تره یا ترکیه گردی چرا فکری نمی شود.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    3 18
    از کدوم آژانس مسافرتی پول گرفتید تا تبلیغ ترکیه رو بکنید؟! امسال که کار وکاسبی سفر به ترکیه و به خصوص آنتالیا خوابیده. همه منتظر یک چنین روزی بودند حالا شما دارید هیزم کش جهنم میشید.خدا عقلتون بده.
    • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      1 0
      بسیار سفر باید تا پخته شود خامی.
  • حمید IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    5 9
    احتمالا این خبر با هماهنگی تورهای مسافرتی تنظیم شده....متاسفم!
  • بدون نام IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    0 0
    خب یه قیمتی بگید! اصلا چرا نوشتید ارزان سفر کنید؟!!!!!خب باید دلیل تون رو هم عنوان کنید.
  • میترا US ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    2 0
    حالا که نمیتونیم سفر خارج از کشور بریم خوبه که عکس ها ی منظره هاش رو ببینم نمیدونم چرا کسایی که اینجا کامن گذاشتن جلو تر از نوک بینی شون رو نمیبینن