رادیو دویچه وله آلمان نوشت:

شبکه دوم تلویزیون آلمان دوشنبه 29 اسفند گفت‌و‌گوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران را با مجری این شبکه پخش کرد. محورهای اصلی این گفت‌و‌گو مناقشه‌ی هسته‌ای و مباحث حقوق بشر بود.
کلاوس کلبر، مجری برنامه خبری شبکه دوم تلویزیون دولتی آلمان برای انجام گفت‌و‌گو با محمود احمدی‌نژاد به ایران سفر کرده است.
به گفته‌ی کلبر همکاران او بیش از دو سال بود که برای گفت‌و‌گو با احمدی‌نژاد اعلام آمادگی کرده بودند. اخیرا طی تماسی از سوی سخنگوی رئیس جمهوری ایران انجام گفت‌و‌گو میسر شده و کلاوس کلبر و تیم همراهش توانسته‌اند روز یکشنبه (18 مارس/28 اسفند) در کاخ ریاست جمهوری ایران با محمود احمدی‌نژاد دیدار و گفت‌و‌گو کنند.
محورهای این گفت‌و‌گو برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی، مباحث مربوط به حقوق بشر و بحران در سوریه اعلام شده بود که به علت پایان وقت مصاحبه تنها به دو موضوع اول پرداخته شد.
در ادامه اهم محور‌های این گفت و گو را بخوانید:
پرسش‌های مجری آلمانی
پاسخ های محمود احمدی نژاد
حمله‌ی احتمالی اسرائیل به ایران در صورت شکست مذاکرات غرب
·         چرا باید اسرائیل که خود بیش از 250 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، کشوری را تهدید به حمله‌ی نظامی کند؟سلاح‌های هسته‌ای غیربشری هستند.ایران به دنبال دستیابی به بمب اتمی نیست.
·         فاجعه کشتار میلیون‌ها یهودی در جریان جنگ جهانی دوم  "دروغی بزرگ" است.
آیا ایران حاضر به همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای هست و آیا امکان بازرسی از تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران برای ماموران آژانس وجود دارد؟
·         فکر می‌کنید اگر ما هم حق وتو داشتیم، آژانس باز هم با ما همین رفتار امروز را داشت؟ آژانس مستقل عمل نمی‌کند و تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ غربی است.
·         چنانچه ایران بخواهد بمب اتمی بسازد، این موضوع را از پیش اعلام خواهد کرد. اگر احمدی‌نژاد بخواهد بمب بسازد، حتما اعلام خواهد کرد و از کسی هم ترس ندارد. وقتی می‌گوییم [بمب] نمی‌سازیم، نمی‌سازیم.
·         ایران در مقطعی از زمان همکاری "فرا‌تر از چارچوب‌های قانونی آژانس" از خود نشان داده است، اما این همکاری بی‌نتیجه بوده است.
·         همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌بایست در چارچوب قانون باشد. ما با دو نکته روبرو هستیم. اول اینکه آژانس نباید فرا‌تر از قوانین از ما انتظار همکاری داشته باشد و دوم اینکه اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ما که در اختیار آژانس قرار داشته، به دشمنان ما منتقل شده است.
·         ایران آماده است با غرب گفت‌و‌گو کند، اما بحران هسته‌ای ایران با "تهدید و فشار" حل نمی‌شود.
نقض حقوق بشر در ایران
·         موضوع حقوق بشر "مشکلی جهانی" است که در تمامی کشور‌ها وجود دارد. ایران مخالف استفاده ابزاری از طرح مباحث حقوق بشری است.
تحریم‌های اعمال شده علیه ایران
·         ما هم می‌توانیم علیه اروپا تحریم اعمال کنیم. اما این کار را نمی‌کنیم، چون این مردم اروپا هستند که لطمه خواهند دید.
·(با اشاره به سقف معاملات ایران با کشورهای اروپایی) فشار ایران بر کشورهای اروپایی می‌تواند بر تعداد بیکاران در اروپا بیافزاید و تعداد فرصت‌های شغلی را کاهش دهد.
17219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =