اسدالله بادامچیان از مدافعان سر سخت عملکرد مجلس هشتم است و وقتی می خواهد به آن رای بدهد در مقایسه اش با دیگر مجالس نمره 18 را برای آن انتخاب می کند.

محمود عزیزی :ضمن دفاع از هیات رئیسه مجلس در خصوص رابطه مجلس با دولت می گوید که «مجلس در پی توهین به این و آن نیست زیرا ابزار‌ قانونی در اختیار دارد و نیازی به کار‌های دیگر ندارد.» قائم مقام حزب موتلفه که معتقد است مجلس هشتم عملکرد بسیار مثبتی مانند مجالس دوره اول و دوم دارد در خصوص رابطه دولت و مجلس می گوید:« در سه سال اول رابطه دولت و مجلس خوب بوده است.» او دلیل تشدید اختلاف نظر بین دو قوه را ظهور جریان انحرافی می داند و می‌افزاید: «در سال چهارم به علت بروز و ظهور جریان انحرافی در دولت و عزل و نصب دور از انتظار وزاء یا معرفی افرادی که مجلس به آنها برای مسئولیت اجرایی، علاقه نداشت موجب شد، سطح اختلافات بالا برود.» برای پاسخ به سوالهایمان درباره نقاط قوت و ضعف مجلس هشتم ترجیح میدهد پاسخ‌های مفصلش را در زمانی دیگر طرح کند.
 این چهره حزبی به سوالات خبرآنلاین به صورت مکتوب پاسخ گفته است که مشروح آن اینک پیش روی شما است.
 
آقای بادامچیان! شما به دلیل مسئولیت حزبی تان و تجربه حضور در مجالس گذشته به نوعی با دوره های مختلف مجلس مرتبط بودید. ارزیابی تان از عملکرد مجلس هشتم در دو حوزه قانون گذاری و نظارت چیست؟ برخی همکاران شما ، این دوره از مجلس را از بهترین دوره ها می دانند و گروهی معتقدند حتی برتری خاصی به نسبت دوره های گذشته ندارد.
 در میان مجالس جمهوری اسلامی از دوره اول تا دوره هشتم، به منظر بنده مجلس هشتم عملکرد بسیار مثبتی مانند مجالس دوره اول و دوم دارد. در حوزه قانونگذاری، بسیاری از قوانین که نیاز به تصویب داشتند، نهایی و ابلاغ شد؛ قانون وزارت نفت، شناسهدار شدن آثار عتیقه و هنری و مالیات بر ارزش افزوده، از این جمله است.برخی از قوانین پایهای هم در حال تجدیدنظر و تکمیل است. مانند قانون احزاب و افزایش نمایندگان مجلس و....
در حوزه نظارت، مجلس هفتم هیأت نظارت را تاسیس کرد و در مجلس هشتم به طور قانونی مستمر، نظارت مجلس شکل رسمی گرفت و معاونت نظارت انتخاب شد که اقدامات مجلس در زمینه نظارت، بسیار گسترده و مؤثر بوده و نیاز به مصاحبه جداگانه و بحث های تفضیلی دارد.
 
برخی همکاران شمامعتقدند مجل هشتم در حوزه روابطش با دولت بهتر می توانست عمل کند. فکر نمی کنید حجم اختلاف نظر ها بین دولت و مجلس به نسبت مجلس هفتم در این دوره افزایش یافت؟
همواره بین مجلس و قوه مجریه اختلافات بوده و هست و خواهد بود. زیرا دو قوه مستقل هستند یکی میخواهد کار اجرایی کند و دستش باز باشد، قوه دیگر قانونگزار است و میخواهد نظارت ملت را در اجرا بر قوه مجریه پیگیری و نظارت نماید. طبیعی است که اختلافاتی پدید آید.
اما این اختلافات جز در موارد خاصی، چون عمیق نیست معمولاً با مدارای دو قوه حل و فصل شده و میشود.در مجلس هشتم سطح همکاری و تعامل و مدارای با دولت در سه سال اول بسیار سطح بالایی بود. اما در سال چهارم به علت بروز و ظهور جریان انحرافی در دولت و نیز عزل و نصب دور از انتظار وزاء یا معرفی افرادی که مجلس به آنها برای مسئولیت اجرایی، علاقه نداشت. سطح اختلافات بالا رفت. مهم نظر ولی امر مسلمین است که مجلس هشتم در سطح بالای ولایتپذیری همواره رعایت مصالح کشور را کرده است.
 
عملکرد هیات رئیسه مجلس را چگونه ارزیابی نمی کنید؟ برخی نمایندگان معتقدند که هیات رئیسه در مواردی حقوق نمایندگان را رعایت نکرده است. مثل استیضاح ها یا اخیرا طرح سوال از رئیس جمهور.
عملکرد هیأترئیسه مجلس بسیار خوب در سطح شرایط جاری کشور بوده است. حالا ممکن است کسی بگوید هیأترئیسه میتوانست بیشتر و بهتر خدمت کند؛ یا با کسانی دیگر ممکن بود خدماتش بیشتر باشد. این اظهارنظرها و تحلیل است. آنچه واقعیت دارد این است که در چهار سال خدمت رئیس و اکثر هیأترئیسه مورد تأیید اغلب نمایندگان واقع شدند و با آراء خوبی انتخاب شدهاند. به دلیل آن است خدمات آنها مورد پسند و قبول اکثر نمایندگان بوده است.
درباره استیضاح یا طرح سؤال از رئیسجمهور هم هیأترئیسه دو امر را باید مورد دقت قرار دهد.یکی حقوق سؤالکنندگان و حقوق سایر نمایندگانی که با سؤال یا استیضاح همراهی ندارند.
از طرفی هیأترئیسه هم نماینده هستند و حق دارند تلاش کنند نظرات خود را مورد نظر بقیه نمایندگان قرار دهند.
لذا هیأترئیسه کسی را از استیضاح یا سؤال منع نمیکند، ولی وقتی عدد به حد نصاب نرسید که نمیتوان آن را در دستور کار مجلس بگذارد.اگر عدهای از هیأترئیسه هم از نمایندگان خواهش کردند، امضای خود در را پس بگیرند این منع قانونی ندارد. مربوط به خود نمایندگان است که پس بگیرند یا نگیرند.
 
آقای بادامچیان!مهمترین دستاورد مجلس هشتم را چه می دانید؟
مهمترین دستاورد مجلس هشتم انجام مطلوب وظایف نمایندگی ملت در حد مقدور، ولایتپذیری در حد مطلوب، مدارا و همراهی با دولت و قوهقضائیه و کار کارشناسی قویتر از گذشته بود.
 
نقطه ضعف مجلس در چه حوزه ای بوده است و دلیل این ضعف را چه می دانید؟
نقاط ضعف و قوت همراه با هم هستند ان معالعسریسرا، این نیاز و توضیحش به فرصت بیشتری نیاز دارد.
 
 پس اجازه دهید برخی از انتقاداتی را که در رسانه ها نسبت به مجلس مطرح می شود را بیان کنم.فکر می کنید برخی رفتار ها مثل استیضاح وزیر راه با آن شرایط خاص یا هو کردن رئیس جمهور در مجلس در زمان رای اعتماد به آقای سجادی وزیر پیشنهادی ورزش در شان مجلس بود؟ اصولا این تلقی که مجلس به رئیس جمهور توهین کرد را قبول دارید؟
مجلس در کلان شأن خود را حفظ کرده و میکند. مگر مصالح کشور یا محدودیت‌ امکانات اجازه ندهد. مجلس در پی توهین به این و آن نیست زیرا ابزار قانونی در اختیار دارد و نیازی به کارهای دیگر ندارد.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    5 0
    " در حوزه قانونگذاری، بسیاری از قوانین که نیاز به تصویب داشتند، نهایی و ابلاغ شد؛" تصویب حقوق مادام العمر هم جز همین قوانین بود آقای بادامچیان؟
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    1 0
    کار قابل ملاحظه ای در این مجلس در ذیل امور انجام نشد. احمدی نژاد هم شما را خوب شناخت