چند مقام پیشین و سرشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یوکیا آمانو، مدیرکل فعلی این سازمان تحت پوشش سازمان ملل، را به جانب‌داری از غرب و «تکیه زیاده از حد بر اطلاعات تاییدنشده» متهم کردند.

به گزارش گاردین، از جمله مقاماتی که آمانو را به جانب‌داری از غرب در بحران اتمی جمهوری اسلامی و نادیده گرفتن نظر کارشناسان خارج از محدوده خود متهم کرده‌اند می‌توان به رابرت کلی، دانشمند تسلیحاتی آمریکایی، و همچنین هانس بلیکس، مدیرکل اسبق آژانس انرژی اتمی، اشاره کرد.
از سال 2009 که یوکیا آمانو با حمایت غرب و به‌ویژه ایالات متحده به ریاست دیدبان اتمی سازمان ملل رسید، بر میزان مواجهه جمهوری اسلامی با قدرت‌های غربی بر سر مسئله هسته‌ای روزبه‌روز افزوده شده و گزارش‌های آژانس انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز شدیداللحن‌تر شده است. از جمله در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، آژانس گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که ایران در دوره‌ای زمانی در مورد ساخت تسلیحات اتمی تحقیقات و آزمایش‌هایی کرده است.
مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به این گزارش آن را اتهامی بی‌اساس خواندند و در مقابل آقای آمانو را به دستور گرفتن از آمریکا و اسرائیل متهم کردند، اتهامی که به گزارش روزنامه گاردین افراد دیگری هم هستند که به آن باور دارند.
رابرت کلی که خود در زمان جنگ عراق ریاست بخشی از آژانس انرژی اتمی را بر عهده داشت می‌گوید که «شباهت‌های نگران‌کننده‌ای» میان اشتباهات غرب در مورد عراق زمان صدام و ایران فعلی هست. ایالات متحده در سال 2003 با این اتهام که صدام حسین در حال ساخت تسلیحات اتمی است به عراق حمله کرد، اما پس از جنگ و سقوط صدام هیچ نشانی از این تسلیحات در خاک این کشور نیافت.
هانس بلیکس، مدیر اسبق آژانس، از زاویه‌ای دیگر به قضیه نگاه می‌کند و با اشاره به تفاوت میان «اطلاعات تاییدنشده و شواهد» می‌گوید که یک سازمان «مسئول» هرگز نتایج خود را بر مبنای اطلاعاتی نمی‌گذارد که «تایید نشده‌اند».
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =