مدارس قزوین به ابزارهای هوش مصنوعی مجهز می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: بهره برداری از ابزارهای هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته برای بهبود کیفیت آموزش در مدارس در دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ «حسنعلی اصغری» مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، در نشست غیرحضوری (ویدئو کنفرانس) گفتگوی موثر بر مدار تحول و بهسازی سازمانی، که با محوریتِ طرح حامی «حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان»، برگزار شد، بر ضرورت ارتقاء کیفیت آموزشی و ضرورت ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت، تاکید کرد.

وی تصریح کرد:  باید با اتخاذ راهبردهای علمی و عملی، زمینه‌ای فراهم شود که معلمان علاوه بر انتقال مفاهیم کتاب‌های درسی، از ظرفیت برنامه‌های درسی پنهان برای توسعه مهارت‌ها و بینش‌های دانش‌آموزان بهره‌گیرند.

اصغری افزود: این مهارت‌ها نه‌تنها به یادگیری عمیق‌تر منجر می‌شود، بلکه دانش‌آموزان را برای زندگی مستقل و تصمیم‌گیری آگاهانه آماده می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به نقش کلیدی خانواده‌ها در این فرآیند ادامه داد: آگاهی‌بخشی به والدین، به‌ویژه از طریق جلسات آموزش خانواده، می‌تواند از وقوع مسائل اجتماعی پیشگیری کند. درک اهمیت تعلیم و تربیت اصولی توسط خانواده‌ها، به کاهش مشکلاتی نظیر ازدواج زودهنگام و پیامدهای منفی آن کمک می‌کند.

اصغری همچنین بر تمرکز بر توانمندسازی معلمان به‌عنوان محور اصلی تحول تأکید کرد و گفت: ضروری است که معلمان به روش‌های نوین تدریس، اصول بنیادی تعلیم و تربیت و مهارت‌های مشاوره‌ای مجهز شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: این توانمندسازی نه‌تنها کیفیت آموزش را ارتقا می‌دهد، بلکه زمینه بهره‌مندی بیشتر دانش‌آموزان از محیط‌های آموزشی پویا و خلاقانه را فراهم می‌کند.

اصغری یادآورشد: برای تحقق این اهداف، کاهش فعالیت‌های غیرضروری اداری که زمان و انرژی مدیران را هدر می‌دهد، الزامی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطر نشان کرد: توجه به جنبه‌های پنهان برنامه‌های درسی و اتخاذ راهکارهای علمی در طراحی مسیر آموزشی، می‌تواند به شکل‌گیری تغییرات پایدار و مثبت در نظام آموزش و پرورش کمک کند.

تحول آموزشی با بهره‌گیری از روش‌های نوین تدریس

این مسئول با تأکید بر اهمیت نوآوری در آموزش، گفت: تحول در نظام آموزشی نیازمند بهره‌گیری از روش‌های نوین و خلاقانه تدریس است. در این راستا در تلاش هستیم تا از ابزارهای هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته برای بهبود کیفیت آموزش در مدارس بهره‌برداری نماییم.

اصغری ادامه داد: با استفاده از روش‌هایی همچون تدریس معکوس، دانش‌آموزان فرصت خواهند داشت تا فرایند یادگیری خود را توسعه داده و عمیق‌تر با مفاهیم درسی ارتباط برقرار کنند. برنامه‌هایی جهت ارتقای توانمندی معلمان و والدین برای مشارکت مؤثرتر در فرآیند آموزشی در دست اجرا است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: هدف ما این است که مدارس استان به محیطی حرفه‌ای و پویا تبدیل شوند، جایی که دانش‌آموزان نه تنها یادگیرنده، بلکه خالق و تحلیل‌گر باشند.

اصغری افزود: این رویکرد علاوه بر ارتقای سطح علمی، کمک می‌کند تا مهارت‌های زندگی و حل مسئله در دانش‌آموزان تقویت شود.

ارتقای شاخص های آموزشی با توانمندسازی معلمان

وی با تأکید بر اهمیت تحول آموزشی گفت: ارتقای شاخص‌های آموزشی استان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد مدارس معین و توانمندسازی معلمان است. همچنین تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس دانش‌آموزان از طریق بازخوردهای سازنده و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی ضروری است.

 این مسئول همچنین بر ارزیابی مستمر اقدامات و همکاری همه‌جانبه معلمان و مدیران مدارس برای بهبود وضعیت آموزشی استان تأکید کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، در بخش دیگر سخنانش گفت: برنامه‌های حمایت از دانش‌آموزان نیازمند با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای کیفیت آموزشی، در دستور کار قرار گرفته‌است.

اصغری تشکیل شوراهای تخصصی آموزش منطقه‌ای، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، و مشارکت معلمان و خیرین را از راهبردهای اصلی برای تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم عنوان کرد.

ضرورت توسعه زیرساخت‌های مدارس در مناطق کم‌برخوردار

وی خاطرنشان کرد: رصد مستمر فرآیندهای آموزشی و توسعه زیرساخت‌های مدارس در مناطق کم‌برخوردار، اولویت مهم آموزش و پرورش استان می باشد و همکاری بین نهادهای محلی و ملی نقشی اساسی در پیشبرد این اهداف خواهد داشت. هدف نهایی ما دستیابی به عدالت آموزشی، افزایش رضایتمندی شغلی معلمان و بهبود رتبه استان در ارزیابی‌های ملی است.

این نشست با ارائه پیشنهادات و بحث درباره راهکارهای عملیاتی به پایان رسید و مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بر لزوم ادامه همکاری و مشارکت همه دست‌اندرکاران تأکید کرد.

46

کد خبر 2050053

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =