عنوان و محوریت اصلی مطلب: چشم انداز و چالش علم کارامدی-کارامدی علمی جمهوری اسلامی ایران(ج.ا.ا.)است.
موضع و موضوع اساسی: توسعه متعالی و کارامدی نگاه، (نظام)نظریه و (نظریه)نظام و پدیده انقلابی بی بدیل بدیع جمهوری اسلامی نوین، نوبنیاد، الهام بخش جهانی اسلام و اثربخش جهانی می باشد. فراگیر، فراهم آمده و برامد اهم موارد دوگانه ذیل است:
الف/یکی.چشم انداز(الگوی)توسعه متعالی توحیدی دو ساحتی مادی و معنوی فرابخش، میان بخشی و کلان بخش های سه گانه توسعه اقتصادی+توأمان با توسعه و تعادل سیاسی و اجتماعی ومعطوف به و در جهت توسعه و تعالی فرهنگی؛ معنوی واخلاقی متعالی فرازآینده.
ب/دیگری.چالش ارتقای هرچه فراتر کارامدی؛ بهره وری و اثربخشی دولتی-ملی فراروی همگی نیروها و نهادهای فرهیخته علمی(پژوهشی-آموزشی-اطلاع رسانی حوزوی-دانشگاهی)-عملی(راهبردی-کاربردی)-عینی(اجرایی-جاری). به منظور تبیین علمی-ترسیم راهبردی و تحقق عینی توسعه متعالی و دست یابی هرچه فراتر به اهداف برتر والا ولی کاملا دست یافتنی چشم انداز ج.ا.ا. .
پیش درآمد
برترین دغدغه و داعیه بنده و بلکه چه بسا بسیاری و حتی همگی نیروها و نهادهای فرهیخته علمی، راهبردی و کاربردی یا اجرایی کشور؛ «چشم انداز و چالش علم کارامدی-کارامدی علمی ج.ا.ا.»است. چشم انداز فراز آینده توسعه متعالی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که اهداف والا ولی کاملا دست یافتنی آن؛ تنها و تنها با ارتقای هرچه فراتر کارایی و کارامدی؛ بهره وری و اثربخشی نیروها-نهادهای ملی کشور و نظام سیاسی ج.ا.ا. اعم از؛ دولت و دولتی و نیز مردم و مردمی ممکن بوده و میسر می باشد.
و چالش ارتقای کارامدی به منظور تبیین علم و علمی، ترسیم راهبرد و راهبردی عملی و عملیاتی و حتی کاربرد و کاربردی و سرانجام تحقق عینی و اجرایی سازی چشم انداز بوده و به عنوان تنها راهبرد بهره ور و بهره وری-اثربخش و اثربخشی ممکن و میسر سیر و نیل به اهداف بلند گستر(ه)توسعه متعالی آن می باشد. آن هم به عنوان تنها و برترین گزینه ناگزیر و گریز و گزیرناپذیر هم بوده و هم به شمار می آید.
نگاه، نظریه و نظام سیاسی بدیع، نوین، نوبنیاد، الهام بخش و اثربخش جمهوری اسلامی ایران، برامده پدیده، پدیداری و پیروزی شگرف، شگفت آور و شکوهمند تا حد اعجاب برانگیز و حتی اعجاز آمیز انقلاب اسلامی بی بدیل ایران یا در ایران و از ایران و حتی نمونه و الگوی ایران می باشد. از آن فراتر پی ریزی نظام سیاسی ج.ا.ا. و پایایی و باروری غیر قابل باور(در نگاه سیاسی مادی)و پویایی؛ روزامد(ساز)ی-کارامد(ساز)ی فراتحلیل (در دیدگاه سیاسی متعارف)آنست. نظام سیاسی که پس از؛ یکی- گذار(از تحت نفوذی-وابستگی بیگانه به استقلال، از استبداد به آزادی و قانون اساسی و از سلطنت به مردم سالاری دینی)؛ تاسیس و نهادسازی(ملت-دولت سازی)، دیگری-تثبیت و دفاع مقدس، سوم-بازسازی، سازندگی و توسعه زیربنایی و سازندگی، طی سه دهه پربار و پر برکت، هم اینک و در و از چهارمین دهه مبارک حیات متبرک خود، با چشم انداز فرازآینده توسعه متعالی خویش را پیشا رو داشته یا چشم انداز توسعه متعالی را در فرازآینده خود دارد. فرازآینده یعنی آینده فراتر و برتر و آینده ای که به مصداق؛ «ان الله لایغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»(13/رعد؛ 11)، با تدبیر و اراده و حرکت بسوی آن، هرچه بیشتر و فراتر دست یافتنی بوده و بلکه به مصداق؛ «لئن شکرتم لازیدنکم»(14/ابراهیم؛ 7)؛«شکر نعمت نعمتت افزون کند»، در این صورت این سیر هرچه بیشتر تسهیل، تسریع و تشدید شده و می شود. چرا که به تعبیر مولوی در مثنوی معنوی؛
این جهان کوهست فعل ما ندا سوی ما آرد نداها را صدا
جهان نه تنها جهان عمل و عکس عمل یا کنش و واکنش و نظام علی و معلولی است. بلکه بسان تصویر انسان در آینه که در صورت نزدیک شدن شخص به آینه، تصویر او در آینه ثابت نمی ماند بلکه آن نیز بدو نزدیک می شود. چه بسا فلسفه و حکمت تعجیل در فرج نیز این بوده که به اصطلاح از تو و از ما حرکت و بهره وری، از خدا برکت و باروری.
*دانشیاردانشکده حقوق دانشگاه تهران
نظر شما