درگذشت تونینو گوئرا فیلمنامه‌نویس ایتالیایی، بازداشت جرج کلونی بازیگر برنده اسکار و موفقیت «جدایی از نادر از سیمین» اصغر فرهادی در جوایز فیلم آسیا از اخبار مهم سینمای جهان در تعطیلات نوروز بودند.

علی افتخاری: در آخرین روزهای سال 1390 تاریخ برگزاری جوایز اسکار 2013 اعلام شد. (اینجا)

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اعلام کرد هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار 24 فوریه 2013 (دوشنبه هفتم اسفند 1391 به وقت ایران) در هالیوود اند هایلند سنتر در لس آنجلس برگزار می‌شود. اسامی نامزدها سه‌شنبه 15 ژانویه (26 دی‌ماه) اعلام خواهد شد.
 

در همان روزها برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن اعلام کردند فیلم انیمیشن «ماداگاسکار 3» (Madagascar 3: Europe's Most Wanted) تولید دریم ورکس انیمیشن اولین بار در دنیا در شصت و پنجمین این جشنواره روی پرده می‌رود. (اینجا)

همچنین اعلام شد مارتین اسکورسیزی قصد دارد پس از پنج سال پروژه «گرگ وال استریت» را از ماه اوت مقابل دوربین ببرد. (اینجا)

او برای کارگردانی این پروژه با شرکت «رد گرانیت» در حال مذاکره است، اما قرارداد نهایی هنوز امضاء نشده است. در صورت توافق، اسکورسیزی و لئوناردو دی‌کاپریو برای پنجمین بار همکاری خواهند کرد. «گرگ وال استریت» بر مبنای کتاب خاطرات جردن بلفورت یک کارگزار بورس اهل لانگ آیلند ساخته خواهد شد.
 

مارکو مولر مدیر هنری سابق جشنواره فیلم ونیز روز 26 اسفند (16 مارس) پس از هفته‌ها بحث و گمانه‌زنی همین سمت را در جشنواره فیلم رم که رقیب لیدو است، عهده‌دار شد. (اینجا)

مولر که هشت سال مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز بود، دسامبر پیش در بحبوحه جنگ قدرت درمورد نواقص زیربنایی لیدو جای خود را به آلبرتو باربرا داد.
 

یکی از اخبار جنجالی پایان سال بازداشت جرج کلونی در واشنگتن بود. این بازیگر برنده اسکار و پدرش در جریان یک تجمع اعتراض‌آمیز مقابل سفارت سودان در واشنگتن بازداشت شدند. (اینجا)

معترضان، عمر البشیر رئیس جمهور سودان را به ایجاد یک بحران انسانی در این کشور و ممانعت از ورود مواد غذایی و کمک‌های اولیه متهم کردند.
 

آخرین جوایز بین‌المللی سینمای ایران در سال 90 به «جدایی از نادر از سیمین» اصغر فرهادی رسید. (اینجا)

این فیلم 29 اسفند (19 مارس) در ششمین دوره جوایز فیلم آسیا برنده چهار جایزه بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوین (هایده صفی‌یاری) شد.

همان روز اعلام شد وودی آلن فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی برای دومین بار نام تازه‌ترین فیلم خود را عوض کرد. (اینجا)

فیلم جدید وودی آلن ابتدا «The Bop Decameron» و بعد «نرون ویولن زد» نام داشت، اما او در نهایت عنوان «تقدیم به رم با عشق» را برای این فیلم انتخاب کرد. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس «تقدیم به رم با عشق» را 22 ژوئن روانه سینماها می‌کند.
 

یکی از مهم‌ترین اخبار سینمای جهان در تعطیلات نوروز مرگ تونینو گوئرا فیلمنامه‌نویس و شاعر پرکار ایتالیایی بود که با فیلمسازانی چون میکل‌آنجلو آنتونیونی، فدریکو فلینی، آندری تارکوفسکی و تئو آنجلوپولوس کار کرده بود. (اینجا)

گوئرا روز دوم فروردین (21 مارس) در 92 سالگی در شهر زادگاه خود سانتارکانجلو دی رومانا در استان ریمینی ایتالیا از دنیا رفت. او برای فیلم‌های «کازانووا 70»، «آگراندیسمان» و «آمارکورد» نامزد اسکار بهترین فیلمنامه شده بود.
 

اولو گروسبارد کارگردان سینما و تئاتر نیز که با بازیگرانی سرشناس چون رابرت دنیرو، داستین هافمن و رابرت دووال کار کرده بود، دوشنبه 29 اسفند (19 مارس) در 83 سالگی در نیویورک از دنیا رفت. (اینجا)
 

او کارگردان فیلم‌هایی چون «موضوع درباره رزها بود»، «هری کلرمن کیست و چرا آن حرف‌های وحشتناک را درباره من می‌زند؟»، «عاشق شدن» و «جرجیا» بود.
 

جمعه چهارم فروردین (23 مارس) اسامی نامزدهای جوایز لولا که از آن به عنوان اسکار سینمای آلمان یاد می‌شود، اعلام شد. (اینجا)

درام «باربارا» ساخته کریستیان پتسولد با نامزدی در هشت بخش پیشتاز نامزدهای شصت و دومین دوره جوایز فیلم آلمان است.
 

یکی دیگر از اخبار مهم هفته اول فروردین موفقیت غیرقابل پیش‌بینی فیلم علمی تخیلی «بازی‌های گرسنگی» به کارگردانی گری راس در اولین هفته اکران بود. (اینجا)


این فیلم از 23 تا 25 مارس در ایالات متحده و کانادا 155 میلیون دلار فروخت و در فهرست بهترین فروش افتتاحیه فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی در رده سوم قرار گرفت. فروش جهانی «بازی‌های گرسنگی» در هفته اول نمایش 214 میلیون دلار بود.
 

انتخاب فیلم ابرقهرمانی «انتقامجویان» با بازی رابرت داونی جونیر، کریس همسورث، مارک روفالو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسن و ساموئل ال. جکسن به عنوان فیلم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا، اعلام پروژه جدید کن لوچ فیلمساز بریتانیایی و انتخاب ژان پی‌یر داردن کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده بلژیکی به عنوان رئیس هیئت داوران بخش فیلم‌های کوتاه و سینه‌فونداسیون شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن، از دیگر اخبار مهم نوروزی در حوزه سینمای جهان بودند. (اینجا)

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =