۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۲

خرداد ماه که تهران و شهرهای دیگر کشور سرگرم انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، انفجار انتحاری در مسجد علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان در شب شهادت حضرت زهرا (س) آغازی برای فتنه‌ای در جنوب شرق ایران بود.

سیدمحسن فرجادی: اما این اقدام تروریستی بر خلاف طراحی مبدعان آن نتوانست فراگیری یافته و باعث ایجاد اختلاف مذهبی در استان سیستان و بلوچستان و مناطق شرقی کشور شود.

این اقدام تروریستی آن قدر ناکام ماند تا اینکه روزهایی که تهران ملتهب پس از انتخابات بود زاهدان و شهرها، بخش‌ها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان روزهای آرامی را تجربه می‌کردند.

برنامه‌ریزی‌هایی که پس از این اقدام تروریستی در دستور کار قرار گرفت علاوه بر اینکه آرامشی واقعی را به منطقه بازگرداند گامی مستحکم در جهت بازگرداندن اعتماد حقیقی و رفع سوءتفاهماتی که در گذر عدم گفت‌وگو در منطقه شکل گرفته بود شد.

سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مناطق محروم کشور که یادگاری از سیاست‌های مرکزگرایانه دوران پهلوی بود پس از انقلاب اسلامی در مقایسه با مناطق دیگر مورد توجه قرار نگرفت تا جایی که بر همین اساس مطالبات متراکم محلی و منطقه‌ای برخی نارضایتی‌هایی که مورد سوءاستفاده اشرار و گروهای ضدانقلاب قرار گرفت را فراهم کرد.

هم مرز بودن با کشورهای پاکستان و افغانستان و بی‌ثباتی نهادینه شده در این دو کشور استان جنوب شرقی کشورمان را نیز تحت تأثیر قرار داد تا جایی که در مقاطعی این استان به بارانداز مواد مخدر در مسیر ترانزیت به سوی غرب بدل شد و میدانی برای ترک‌تازی باندها و کاروانهای مواد مخدر شد.[ناامنی در مرزهای شرقی]

استان سیستان و بلوچستان که در دوران جنگ تحمیلی 8ساله عراق علیه ایران به میدانی برای خودنمایی و سرمایه‌گذاری کشورهایی همچون عراق، امارات متحده عربی و عربستان سعودی تبدیل شده بود در این دوران با ابتکار عمل رؤسای طوایف و روحانیون تشییع و تسنن استانی امن بود تا کشور از مرزهای شرقی‌اش نگرانی جدی نداشته باشد.

پس از جنگ شکل‌گیری نگاه امنیتی- انتظامی در این استان به منظور مقابله با مواد مخدر و قاچاق کالا طی 10سال اخیر تغییرات جدی کرد و نگاه به استان سیستان و بلوچستان تغییر جدی کرد تا جایی که دولت هشتم اقداماتی را برای رفع مشکلات این استان در دستور کار قرار داد.

همزمان با این نگاه در پیش گرفتن «سیاستی دیگر» از سوی دولت در این منطقه که متحمل سوء تفاهمات و نارضایتی‌هایی شده بود در دستور کار قرار گرفت تا جایی که یکی از اقداماتی که در دولت نهم به خوبی پیگیری شد فرقه‌شناسی مذهبی به عنوان موضوعی مهم و اساسی در دستور کار نهادهای ذیربط قرار گرفت و بر اساس آن اقدامات توسعه‌ای آتی برنامه‌ریزی شد.

در سال‌های اخیر شرارت‌های جوانی که به دلیل درگیری خیایانی با سلاح سرد به زندان افتاد و پس از آن با قاچاق مواد مخدر نشان داد که پتانسیل رذالت‌های فراوانی دارد تا او را در کانونی قرار داد که با اقداماتی تروریستی و گروگانگیری امنیت را در شرق ایران دستخوش چالش کند.

ادعای عبدالمالک ریگی مبنی بر پیگیری مطالبات محلی از همان آغاز با کشته شدن و نشانه گرفتن شهروندان و مسئولان رنگ باخت تا او جایی در میان مردم منطقه نداشته باشد و برای پیشبرد منافع خود متمسک به استخدام مزدورانی برای به نمایش گذاشتن اقدامات ضد بشری‌اش شود.[فلش‌خبری/ شروری که تروریست شد]

وی به عنوان جریانی افراطی مدعی مذهبی بودن است در حالی که در مقایسه او با فرق 4گانه اهل سنت جایگاهی برای او پیدا نمی‌شود و گاهی خودش از عملکردش به وحشت می‌افتد چرا که مورد تقبیح قرار گرفته و مجبور می‌شود به شیوه‌های مختلف جنایاتش را توجیه کند.

به طور مثال در جریان انفجار انتحاری در مسجد علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان از ترس اینکه آوردن نام مسجد باعث می‌شود که اعتراضات اهل سنت نیز به دنبال بیاید و همچون انفجار اتوبوس حامل سربازان سپاه واکنش و تقبیح سازمان ملل را نیز برانگیزد از این مسجد با نام‌های موهونی همچون بتکده در اطلاعیه‌های منشره نام برد، اقدامی که حتی اعتراض اهل سنت را نیز به دنبال داشت.

مکان اختفا

ریگی هم‌اکنون در منطقه استحفاظی که نیروههای آمریکایی و انگلیسی در آن تردد دارند و مثلثی میان ایران، افغانستان و پاکستان است که تردد مردم عادی در این منطقه امکان ندارد به سر می‌برد.

ترور آرامش و گفت و گو

ساعت 8:20 روز یک‌شنبه قبل از برگزاری همایش طوایف بخش پیشین بر اثر انفجاری که در نزدیکی محل همایش به وقوع می‌پیوندد 29نفر شهید و 28نفر مجروح می‌شوند. جلال سیاح معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «خبر» با اشاره به اینکه گروهی از سران طوایف و مناطق مختلف استان به مناسبت این همایش گرد آمده بودند افزود: این اقدام تروریستی منجر به شهادت مهمانان از جمله سردار شوشتری فرمانده سپاه قدس، سردار محمد‌زاده فرمانده سپاه سلمان و 20نفر از افراد محلی و دیگر مهمانان شد.[شهادت جمعی از فرماندهان سپاه و سران طوایف در شهرستان سرباز]

سردار شوشتری که پس از اقدام تروریستی در مسجد علی‌ابن ابیطالب (ع) زاهدان در خرداد ماه به عنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه حضور مؤثری در استان سیستان و بلوچستان داشت در دوره‌ای که کشور دستخوش مسائل پس از انتخابات بود با حضور مستقیم، مسائل این استان را پیگیری و در راستای رفع مشکلات منطقه‌ای رابطه نزدیکی را با طوایف و گروه‌های مختلف قومی و مذهبی در استان سیستان و بلوچستان داشت.[منتظر آن روز]

سرکشی‌های متعدد او در چهارماه اخیر و پیگیری‌های مجدانه او برای رفع مشکلات منطقه تا آنجا پیش رفت که گروهک تروریست ریگی در اطلاعیه‌هایی افرادی را که با وی و دیگر مسئولین استان همکاری کنند را تهدید کرد.

به گفته معاون سیاسی استاندار سیستان و بلوچستان سردار شوشتری در نشست‌های مردمی حضور داشت و رویکردی اجتماعی و تعامل با مردم منطقه را در پیش گرفت.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نشست‌های طایفه‌ای موجب ناراحتی تروریست‌ها شده بود که احساس می‌کردند برگزاری این همایش‌ها موجب نزدیکی اقشار شیعه و سنی به یکدیگر می‌شود و مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کند با تأکید بر اینکه رویکرد اجتماعی و حل مسائل مورد نظر شهید شوشتری بود گفت: شهر زاهدان تشکیل شده از اقوام مختلف است و پس از انفجار در مسجد علی‌ابن ابیطالب (ع) زاهدان در خرداد ماه این فتنه‌گری توسط سران طوایف و روحانیون به سرعت مهار شد.

وی گفت: بعد از آمدن سردار شوشتری و برگزاری همایش‌ها که البته اقدام سپاه نبود همایشهای مختلفی با حضور طوایف سیستان، بلوچستانی برگزار شد.

وی اظهار داشت: کسانی که در تاسوکی و مناطق دیگر استان اقدامات تروریستی کردند به دنبال آن بودند فضای منطقه را که عیله آمریکاست را بر علیه جمهور اسلامی ایران تغییر دهند.

وی با اشاره به اقدامات گروهک ریگی گفت: با نگاه به منطقه‌ای که گروهک ریگی در آن مستقر و تجهیز می‌شوند و تلاش می‌کنند لبه تیز حملات را به سمت ایران برانگیزند می‌توان دریافت که آنها این اقدامات را انجام می‌دهند تا شیعه و سنی را مقابل یکدیگر قرار دهند.

وی با اشاره به وابستگی توفیق نیروهای امنیتی با همکاری‌های مردمی تصریح کرد: از زمان آمدن سردار شوشتری شاهد تحول در این حرکت بودیم و ایشان به دنبال استفاده از نیروهای بومی بود. از بین بردن بسترهای ایجاد ناامنی در استان اولویت اصلی ایشان در استان بود تا جایی که به نظر می‌رسد ایشان به این نتیجه رسید. وی تصریح کرد: اقدام تروریستی «پیشین» انتقام از سردارشوشتری و مردم بود چرا که مردم از اقدامات ایشان حمایت می‌کردند و لذا تروریست‌ها از مردم و ایشان انتقام گرفتند.

شهادت ایشان نشان داد اقشار مختلف سنی و شیعه به رویه‌ای که ایشان در پیش گرفته بود دلگرم و امیدوار شده بودند ولی باید تأکید کرد که شهادت ایشان پیگیر این فدیه را تقویت می‌کند.

جلال سیاح معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهند گفت: با توجه به نزدیکی منطقه وقوع حادثه به مرز مقداری شرایط سخت شده است و احتمال اینکه عوامل این جنایت موفق به فرار شده‌اند تقویت می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه بخش پیشین تا مرز پاکستان 7تا 8 کیلومتر فاصله دارد گفت: فردی که اقدام به بمب‌گذاری کرده است شناسایی و هویت او مشخص شده است ولی اینکه آیا این اقدام به صورت انتحاری بوده در دست بررسی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۷
    0 0
    درود خدا بر سرداران شهید وهمه کسانی که در جهت امنیت کشور تلاش می کنند
  • آراد IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۷
    0 0
    روحشان شاد
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۷
    0 0
    خدا مردان صالح وصلح طلب را رحمت کند.