گزارش بیست و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

پویا دبیری مهر: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در بیست و ششمین جلسه رسمی هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران محمد نهاوندیان، همچون گذشته پیش دستی کرد و در قالب هشدار، به دولت و مجلس توصیه کرد تا از هر گونه اقدام شتابزده در بررسی و اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها اجتناب کنند.

به گزارش «خبر»، محمد نهاوندیان در جمع اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی با اشاره به بحث روز اقتصاد ایران گفت: اجرای اصل 44 باید طبق یک برنامه زمانبندی شده دقیق باشد و حتماً باید از شو‌ک‌های جدید در اقتصاد اجتناب کرد، اصل این موضوع حرکت به سمت شفاف‌سازی قیمت‌ها و منطقی کردن رفتار مصرف کننده و تولید کننده است.

وی تصریح کرد: همیشه فعالان اقتصادی تأکید داشتند که در این اقدامات از شتابزدگی باید پرهیز کرد و برای همین در تصویب نهایی این طرح یک دوره پنج‌ساله گذاشته شده که قدم‌ها در این دوره سنجیده برداشته شود. حرکت به سمت شفاف‌ کردن قیمت‌ها قابل دفاع است منتهی باید در شتاب‌زدگی برای نسخه‌نویسی این طرح تردید کنیم که خوشبختانه یک دوره 5 ساله برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: الان باید تأکید کنیم تا سرمایه‌ حاصل از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به توانمندی بخش تولید سرمایه‌گذاری شود که طبق تصویب مجلس 30 درصد از این سرمایه باید به بخش تولیدی کشور اختصاص یابد لذا در این اختصاص باید موانع بروکراتیک برداشته شود.

 

تلنگری بر خصوصی‌سازی

وی به موضوع خصوصی‌سازی هم پرداخت و با اشاره به اعطای جوایز نوبل اقتصاد در هفته گذشته گفت: یکی از مهمترین اخباری که در هفته گذشته جلب نظر کرد بحث اهدا جوایز نوبل اقتصادی به آقای ویلیامسون و خانم اوسترون بود که بی‌ارتباط با اقتصاد ما نیست. در شرایطی که جهان بزرگترین بحران جهانی را طی می‌کند جایزه نوبل را به افرادی می‌دهند که ملاحظات اجتماعی را در اقتصاد وارد می‌کنند و در خصوص حاکمیت اقتصادی صاحب‌نظران مطالعاتی انجام داده‌اند اینکه چگونه بنگاه‌ها بزرگ می‌شوند و تصمیم‌گیری درون بنگاه‌ها چه روندی را طی می‌کند.

رئیس اتاق ایران گفت: مطالعات ویلیامسون در این مبنا است که صرف پذیرفتن اینکه بازار رقابتی است کافی نیست بلکه شرایط و نحوه تصمیم‌گیری بنگاه‌ها نیز باید جزو حیطه مسائل اجتماعی باشد و در ملاحظات اقتصادی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: خانم استرون هم درباره منافع مشترک و نفع شخصی مطالعاتی انجام داده است و این موضوع وقتی در دستور کار قرار می‌گیرد نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

نهاوندیان با بیان اینکه ما اصلاحات اقتصادی را دیر شروع کرده‌ایم گفت: تجربه غرب در خصوصی‌سازی برای ما بسیار آموزنده است که در مهندسی ساختار اقتصاد بنگاه‌های بزرگ چه تأثیرگذاری می‌تواند داشته باشد. وی افزود: اگر به قاعده‌مندی‌های ضد انحصار توجه نکرده باشیم انتقال انحصار از دولت به بخش خصوصی پرزیان‌تر خواهد بود به این جهت در واگذاری‌ها حتماً باید ملاحظات مربوط به شناخت بازار جزو کار قرار گیرد و اصل 44 باید نقشه راه زمانبندی شده داشته باشد.

رئیس اتاق ایران گفت: نشانه‌هایی از پایان رکود در برخی بازارهای جهانی دیده می‌شود که این امر می‌تواند برای اقتصاد، صادرات و تولید ما خبرهای خوبی داشته باشد.

نهاوندیان گفت: رونق اقتصادی نیازمند سرمایه اجتماعی و اعتماد است و اقداماتی لازم است تا رونق‌افزایی در اقتصاد ایجاد شود و باید از شوک‌های جدید اجتناب کنیم.

 

تحریم‌های جدید به نفع کشور نیست

وی به تشدید تحریم‌ها در روزهای اخیر از سوی آمریکا و انگلیس هم پرداخت و به صورت سر بسته وجود تحریم‌ها را برای اقتصادی ایران خطرناک و نامناسب دانست.

وی افزود: بحث تحریم‌های جدید برای ایران به نفع اقتصاد ایران و جهان نیست و با توجه به اخبار سیاسی این روزها باید از فرصت‌ها استفاده کنیم تا طرف‌های تجاری ما موانع را بردارند که در این میان باید سرمایه‌های دیپلماتیک به اقتصاددانان کمک کنند.

نهاوندیان گفت: در راستای اثربخشی اتاق در برنامه‌های اقتصادی کشور منشور همکاری با وزارت اقتصاد و دارایی امضا شده است و پیش‌نویس منشور همکاری با وزارت صنایع نیز تهیه شده تا اتاق‌ها بتوانند مشکلات خود را با دستگاه‌های ذی‌ربط مطرح کنند.

رئیس اتاق ایران گفت: توقع اتاق و واحدهای تولیدی این است تا روز ملی صادرات با توجه به شرایط ویژه بین‌المللی و رکود جهانی برگزار بشود و تدابیر تشویقی در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: در رابطه با نرخ ارز به موجب قانون برنامه چهارم تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی باید در نرخ ارز دیده شود که این حداقل حمایت قانونی از صادرات است.

نهاوندیان گفت: ‌اتاقی که نتواند در سیاست‌گذاری‌های اصلی کشور تأثیرگذار باشد مطلوب نیست لذا باید اثربخشی امور مرتباً مورد بررسی قرار گیرد تا در اظهارنظرهای منتشر شده وحدت و انسجام دیده شود.

 

کسری بودجه دولت افزایش می‌یابد

 اما نایب رئیس اتاق ایران نیز در نشست اتاق بازرگانی به افزایش کسری بودجه دولت در پایان سال اشاره کرد و گفت: کسری بودجه دولت که ابتدای سال حدود8500 میلیارد تومان اعلام شد و احتمالاً تا پایان سال این رقم تحت تأثیر تورم افزایش خواهد یافت، عامل استقراض دولت خواهد بود که در نتیجه آن تورم و استقراض نکردن باعث اختلال در برنامه‌های جاری دولت می‌شود، بنابراین توانمندسازی دولت برای بی‌نیازی از استقراض و تأمین هزینه‌های بودجه اثر مثبتی در کنترل تورم خواهد داشت که نتیجه آن عاید همه مردم و بخش تولید خواهد بود. بنابراین هر پیشنهاد مؤثر برای دستیابی به این هدف از وظایف اتاق به عنوان مشاور سه قوه است.

وی اضافه کرد: حداقل دستمزد در سنوات 57 تا 87 حدود 33 هزار درصد افزایش یافته و در همین مدت حدود 14هزار درصد بوده این رقم در سالهای 80 تا87 به میزان 319 درصد برای تورم و 386 درصد برای حقوق بود که نشانگر رشد حقوق بیشتر از تورم بوده است.

وی همچنین به درآمد سرانه ایران در سال 2008 طبق آمار بانک مرکزی اشاره کرد که حدود 5 هزار دلار است بیان کرد: سرانه صادرات نفت برای هر ایرانی حدود هزار دلار بوده بنابراین سهم نفتی به طور مستقیم یا غیرمستقیم نصیب هر ایرانی می‌شود حدود 20 درصد درآمد حاصل از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی اوست.

وی اضافه کرد: در افق چشم‌انداز سال 1404 اگر می‌خواهیم به ردیف کشورهای توسعه یافته برسیم باید درآمد سرانه به حدود 30 تا 50هزار دلار برسد که با فرض کاهش نیافتن صادرات نفت با قیمت‌های ثابت نسبت به سهم نفت فعالیت‌های اقتصادی هر ایرانی به 2 تا 3 درصد کاهش خواهد یافت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۵
    0 0
    به نظر می رسددربحثهای صورت گرفته درچندروز اخیر ابعاد طرح هدفمند کردن یارانه ها دربین کارشناسان ودلسوزان این مرزوبوم وعموم مرد م تا حدودی متوجه فاجعه شده اند وبا هشدار خود خواهان توقف آن می باشند.