۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰

آیا وزیر نیرو باز هم استیضاح می شود؟

آذرجزایری: اگرچه در ابتدای انتشار این خبر به نظر می رسید نیرویی ها به دلیل نحوه انتشار این خبر و القاء این مطلب که وزارت نفت قراراست زیر مجموعه نیرو قرار بگیرد خوشحال به نظر می رسیدند اما کم کم با انتشار اخباری مبنی بر مخالفت بهارستانی ها با ادغام نفت در نیرو، نگرانی از نفت به این وزارتخانه هم رسوخ کرد اما بالاخره با منتفی شدن این ادغام حداقل در سالهای آتی،این نگرانی برطرف شد.
اما هنوز مدتی از رفع این نگرانی و برگشتن آرامش به این وزارتخانه نگذشته بود که بازهم صحبت از استیضاح وزیر این وزارتخانه مطرح شد. وزیری که در روزهای پایانی اسفند سال 89 توانسته بود با یک رای بازهم استیضاح را با موفقیت پشت سر بگذارد.
سخن از استیضاح وزیر نیرو اگرچه تا هیات رئیسه مجلس در جهت اجرایی شدن پیش رفت اما بالاخره با میانجیگری رئیس مجلس به تاخیرافتاد تا امروز که دیگر بحثی در این خصوص وجود ندارد.
دراین بین شاید بتوان دلیل عمده تلاش بهارستانی ها برای استیضاح این وزیر در سال گذشته را در عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران برقی و کم و کاستی های آبی در برخی از شهرستان ها جستجو کرد.

درعین حال یکی دیگر از مشکلات اساسی نیرویی ها در سال گذشته عدم هماهنگی مناسب وزارت نفت و نیرو برای تامین سوخت نیروگاه ها بالاخص در فصول سرد سال بود. دراین بین بررسی ها نشان می دهد که شرکت ملی گاز در سال گذشته به تعهدات خود نسبت به توانیر در جهت تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها عمل نکرده تا جاییکه آمارها که در روزهای آینده به این موضوع به صورت یک گزارش جامع خواهیم پرداخت نشان می دهد که سوخت دریافتی برخی از نیروگاه های کشور در برخی از روزها به صفر رسیده است.
ازسویی دیگر،سال گذشته نیرویی ها با مشکلات مالی سپری شد. مشکلاتی که حتی تا دقایق آخر سال گذشته برطرف نشد و حتی در برخی از روزهای سال گذشته باعث اختلاف وزیر اقتصاد و نیرو شد.
عدم شفاف بودن مبادلات مالی در طرح هدفمندی یارانه نکته اساسی بود که باعث شد نیرویی ها به جایی برسند که حتی توان تامین حقوق کارکنان خود را نداشته باشند.
چراکه در گذشته پول پرداختی قبوض آب وبرق به حساب شرکت توانیر و آب و فاضلاب پرداخت می شد اما پس از اجرای این طرح حتی هزینه خرید انشعاب نیز به خزانه ارسال و قراربود از آنجا به وزارت نیرو انتقال داده شود.اما تا کنون نیز علی رغم دستور احمدی نژاد برای همکاری بیشتر دو وزارتخانه نیرو و اقتصاد اما به نظر می رسد وزارت اقتصاد چندان تمایلی به همکاری با نیرویی ندارد. چراکه تاکنون این مشکل برطرف نشده هر چند که احمدی نژاد وعده داده که نحوه تعاملات مالی در جهت آسانتر شدن راه نیرویی ها تغییر خواهد کرد.
با این حال سال گذشته نیرویی ها با مشکلات مالی همراه شد اما به هرحال بسیاری از پروژه های این وزارتخانه بالاخص در بخش برق کشور به سرانجام رسیدند. تابستان سال گذشته اگرچه در برخی از شهرها و استان های کشور آب جیره بندی شد اما در بخش برق بازهم توانستیم سالی بدون خاموشی را پشت سر بگذاریم.
دراین بین پیش بینی می شود امسال نیز سالی بدون خاموشی باشد اما در بخش آب کشور کمی نگرانی وجود دارد. اما این نگرانی همچنان باقی است که طلب پیمانکاران برقی که به امسال موکول شده بازهم پرداخت نشود. اگرچه بهزاد در ابتدای سال گذشته وعده داد که مطالبات پیمانکاران برقی تا پایان سال 90 پرداخت می شود اما این امر به دلیل عدم تخصیص منابع تایید شده در بودجه از سوی دولت به این وزارتخانه این امر محقق نشد و پیش بینی ها نیز نشانی از پرداخت کامل این مطالبات در سالجاری ندارد.
بنابراین در چنین شرایطی باید منتظر بود تا بحث استیضاح وزیر نیرو بازهم قوت بگیرد آنهم در شرایطی که مشکل اصلی این وزارتخانه عدم تخصیص منابع مالی مصوب از سوی دولت و عدم پایبندی به تعهدات مالی است.
 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =