رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بدون تصویب مجلس امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در دفتر خود در شهر قم بعد از دیدار نوروزی با مدیران و مسئولان این استان در جمع خبرنگاران گفت حاضر شد و به پرسش های آنان پاسخ گفت. 
در ادامه گزیده سخنان علی لاریجانی به نقل از فارس و خانه ملت می آید:
  • مجلس خواهان روشن شدن وضعیت منابع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بوده و این مسئله در قانون کلی هدفمندی یارانه‌ها نیز پیش‌بینی شده است. 
  • قیمت‌ها و نوع هزینه‌ها در هر مرحله از هدفمندی یارانه‌ها باید مشخص شده و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به مرحله اجرا درآید. این مسیر در فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها طی نشده است. درآمدهای این طرح و نیز میزان هزینه‌های پرداخت شده به مردم و بخش‌های مختلف، باید در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. 
  • طرح فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل در اختیار مجلس نیست و این مسئله سبب ایجاد مشکل می‌شود. اجرای این طرح بدون تصویب مجلس امکان‌پذیر نیست زیرا بر اساس قانون اساسی هر نوع هزینه‌ای در کشور باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. 
رایگان شدن بهداشت و درمان باید در گام دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها لحاظ شود
  • قرار بود بعد از هدفمندی یارانه ها بهداشت و درمان مجانی شوند و اقشار بیشتری تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرند که مسائلی از این دست باید در گام دوم اجرای هدفمندی یارانه ها لحاظ شود. 
  • اگر قانون پرداخت بیمه بیکاری اجرایی شود آنوقت افرادی که بیکار می شوند تا زمانی که کار دیگری پیدا کنند در تأمین معیشت خانواده های خود دغدغه ای نخواهند داشت که این موجب فراهم آمدن یک آرامش اجتماعی در جامعه می شود.
 
استیضاح یک وزیر جزء اختلافات قوا محسوب نمی‌شود
وی درباره استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نقش شورای حق اختلاف در این باره افزود: عده ای از نمایندگان قبل از پیگیری این طرح مسائلی را به وزیر یادآور شدند که توجه به آنها می توانست جلوی کلید خوردن استیضاح را بگیرد هم اکنون نیز اگر به آن مباحث عنایت شود موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل حل است.
استیضاح یک وزیر جزء اختلافات قوا محسوب نمی شود که هیأت حل اختلاف بخواهد به آن ورود کند اما باز با این وجود هر کسی که بتواند در این رابطه گام مثبتی بردارد از آن استقبال می شود.
 
ابلاغ برخی از قوانین از سوی رئیس مجلس
مصوباتی که به تأیید شورای نگهبان می رسند در یک زمان معین رئیس جمهور فرصت ابلاغ آنها را دارد در مواقعی که کثرت کار برای ایشان بوجود می آید رئیس مجلس می تواند این کار را انجام دهد از این رو کارها در نظام جمهوری اسلامی بن بست ندارد و نباید از این اقدام تعبیر شود که رئیس جمهور قانونی را قبول ندارد.
 
اساس کار در مجلس و کمیسیون تلفیق، تحقق شعار در نظر گرفته شده برای سال جاری توسط مقام معظم رهبری است
  • هدف از تصویب و اجرای قانون «تسهیل فضای کسب و کار» در مجلس شورای اسلامی، رونق تولید داخلی است. اقداماتی که در حال حاضر می‌توان انجام داد برخی مربوط به بودجه سال 91 می‌شود به این صورت که اساس کار در مجلس و کمیسیون تلفیق، تحقق شعار در نظر گرفته شده برای سال جاری توسط مقام معظم رهبری باشد. 
  • بهبود معیشت مردم و جلوگیری از ایجاد تورم منوط به تحقق این مسئله است. در شرایط فعلی و با وجود رفتارهای ماجراجویانه غرب در مقابل ایران و تحریم‌های مختلف و نیز وضعیتی که از نظر نیروی انسانی جوان و متخصص در ایران وجود دارد، باید تولید داخلی را افزایش دهیم ضمن اینکه وضعیت تورمی نیز در کشور وجود داشته و ضرورت این بحث را بیش از پیش نمایان می‌کند. 
  • توسعه سرمایه‌گذاری داخلی در کشور را موجب افزایش اشتغال است. افزایش نقدینگی در بخش تولید منجر به تورم نخواهد شد اما نقدینگی بیشتر در بازارهای غیرتولیدی سبب افزایش تورم در کشور می‌شود. 
عدم رونق لازم در بخش‌های خدماتی و تولیدی کشور
  • ممکن است بعضی بخش‌های دولتی از رونق برخوردار باشند، اما بخش خصوصی قادر به کار با ظرفیت بالا نیست بنابراین باید به علاج این معضل پرداخت که بخشی از آن مربوط به ارائه صحیح تسهیلات بانکی بوده و قسمتی نیز مربوط به عدم اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌هاست. 
  • بر اساس قانون،‌ قرار بود که 30 درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید، صنایع و کشاورزی اختصاص یابد تا مشکلات آنها برطرف شود. 
  • نرخ انرژی و حمل و نقل، هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد بنابراین کشاورزی و دامداری باید مورد حمایت قرار گیرند. 
  • گام آخر مجلس هشتم رونق‌بخشی به تولید و بهبود فضای کسب و کار در کشاورزی است. در این خصوص ماهیت بودجه سال جاری نیازمند برخی تغییرات است. 
  • تصویب قانونی برای حمایت از تولید داخلی در دستور کار مجلس قرار دارد. این قانون حدود یک سال در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده و امیدواریم با تصویب آن، کمک خوبی به تولید داخلی شود. این طرح، زمینه‌های حمایت از تولید داخلی را تضمین خواهد کرد. به عنوان مثال در مورد نوع تعرفه‌گذاری می‌توان گفت این امر از ضربه به تولید داخلی جلوگیری می‌کند و در مجموع گامی برای صیانت از تولید برداشته می‌شود.
  • قانون بودجه سال جاری مکمل این قانون است. تحقق این مسئله موجب رونق تولید داخلی می‌شود هرچند این موارد مربوط به قانون‌گذاری بوده و در اجرا،‌ دولت باید نیازهای بخش صنعت و تولید داخلی را برطرف کند.
/2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    45 3
    رئیس جمهور قرار بود در فاز اول اجرای هدفمندی یارانه ها ، با درآمد حاصل از آن به کاخانه ها و تولیدی ها کمک کند تا گرانی سرسام آور مردم را کلافه نکند .این اتفاق نیفتاد و بنابراین شرایط برای اجرای فاز دوم آماده نیست!
    • امین IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      4 0
      متاسفانه حق با شماست. کارخانه ما با حدود 30 کارگر تا هفته پیش با 100 درصد ظرفیت مشغول به کار بود که به خاطر بدهی 48 میلیونی برق و 18 میلیونی گاز در حال حاظر با 30 درصد ظرفیت مشغول به کار است و 21 نفر از کارگران تعدیل شده اند. لازم به یادآوری است که قبل از طرح هدفمندی این مبالغ جمعا به 6 میلیون تومان هم نمیرسید. از طرف دیگر با توجه به اخطاریه های نهادهای ... تولید کنندگان اجازه افزایش قیمت را نیز ندارند.
  • بدون نام US ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    29 1
    "قرار بود بعد از هدفمندی یارانه ها بهداشت و درمان مجانی شوند و اقشار بیشتری تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرند که مسائلی از این دست باید در گام دوم اجرای هدفمندی یارانه ها لحاظ شود." احسنت. این حرف را باید گل گرفت. به خدا دو سال است که این را داد میزنم این اولین بار است که از طرف یک مسئول این جمله را میشنوم. بسیار خوشحالم. و این مساله جزو اهداف اصلی هدفمندی یارانه ها بوده و در قانون هم برا آن تاکید شده و حتما باید اجرایی شود و حتی یارانه نقدی هم به آن سمت برود.
    • ناصر IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      4 0
      مجانی شدن بهداشت ودرمان ، در طی این چند سال یک تعداد از دارو ها از لیست داروهای بیمه ای خارج شدند ، سهمیه بیمه در داروه به 30% کاهش پیدا کرده .
  • بدون نام US ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    20 0
    چرا با مافیا ها تعارف دارید؟ چرا از ارزشها جز شعار و پوسته چیزی نمانده؟
  • بدون نام US ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    23 2
    نماینده های مجلس را به خدا و وطن قسم میدم که جلوی این بی قانونی را در طرح هدفمندی یارانه ها رو بگیرند. خیلی مردم از این بی قانونی ها ناراحتند. نه از اثرات آن فقط، از خود نقض قانون. خبر ا«لاین نظر سنجی ای در رابطه با رضایت یا عدم رضایت از نحوه اجرای قانون هدفمندی برگزار کند.
  • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    23 1
    واقع در مورد هزینه درمان فکر بکنید باور کنید من یه نسخه کاملا معمولی از داروخانه گرفتم 30 هزارتومن هزینه کردم
  • بدون نام US ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    24 4
    احمدی نژاد راهش را از نظام در بهره برداری سیاسی از قضیه پرداخت نقدی جدا کرده است. و دارد خودش را به عنوان بانی پرداخت نقدی به روستاییها معرفی میکند. مردم میگویند اگر حکومت بگذارد، احمدی نژاد یارانه ها را خیلی زیاد میکند. و این برگ برنده احمدی نژاد در انتخابات سال 92 است. البته با فزض اینکه خیلی اتفاقات نیفتد.
  • شهسوار US ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    22 2
    اعضای محترم مجلس که در ارتباط بسیار نزدیک با مردم هستند تقریبا از اوضاع و احوال مردم و پیوست اکثریت مردم- طبقه ی متوسط به گروه محرومان جامعه خبر دارند و از میزان موفقیت فاز اول آگاهی دارند اگر اقدامی نکنند ملت به کجا پناه ببرند؟دولت همیشه مجلس را دور زده و مجلس در ارتباط با دولت منفعل بوده.
  • تولید کننده GB ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    2 1
    فقط وقتی مملکت به ثبات واقعی خواهد رسید ، که کلیه مایحتاج خودش را تولید کنه . حرف آقاهم در این زمینه تنها راهکار علمی و عملی برای استقلال و بالندگی کشور میباشد. به اعتقاد من این دولته که مانع از شکوفائی نبوغ کارآفرینان و نخبگان میشه. مالیات بر تولید سم مهلکیست که دولت بر کام تولید کننده میریزد. سازمان تأمین اجتماعی شده ارگان تحمیل اجتماعی و قوانین غیر اصولی که در ادوار گذشته در مجلس تصویب شده ، همه و همه یعنی فاتحه بر تولید. من به عنوان یک تولید کننده میدانم که تنها راه عزت و سربلندی کشور حمایت بی قیدو شرط از تولید است و بس .
  • سعید IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    4 0
    همه روز اقلام دارویی خود را از لیست تعرفه ها خارج و عملا دفترچه بیمه یک وسیله کسب در امد بیمه ها شده و تعهدات آنها روزبروز کمتر می شود که نمایندگان مجلس را به خون شهداقسم می دهم جلوی این کار راوتخلف بیمه ها را بگیرند خود من ماهانه جهت درمان بیماری حدود یکصد هزار تومان پرداخت می کنم هم بیمه دارم و هم بیمه تکمیلی ولی اقلام دارویی را با قیمت آزاد می خرم
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    4 2
    بعضیها چه نگاه محدود منفعت طلبانه ای نسبت به یارانه ها دارند. یارانه داده اند اما تورم چنین و چنان. اصلاح قیمت انرژی ، تعدیل درآمد ، اصلاح مصرف ، توسعه سیستم تامین اجتماعی ، کاهش ضریب جینی و یک عالمه برنامه را دنبال میکرده است و تازه اولین مرحله از یک سلسله اقدامات تعدیلی دیگر است بعد هی نق می زنند و سنگ می اندازند. خدا را خوش نمی آید اینهمه بی انصافی.