به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین پایانی بخش علمی بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رییس و دبیر جشنواره، مدیران، کارشناسان، مربیان و قصهگویان صبح روز دوشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شد.
در ابتدای این آیین بیانیه هیئتهای داوری بخشهای مختلف علمی خوانش و از آثار برگزیده در چهار بخش «رساله و پایاننامه»، «جستارنویسی»، «کتاب» و «مقالههای علمی» شامل ۹ اثر برگزیده از ۱۱ نفر تقدیر شد.
بیانیه هیئت داوران
«به نام آنکه ما را فکرت آموخت، چراغ دل به نور جان بر افروخت
افتخار بودن با شما مربیان و خواندن آثاری که از نهاد پاکتان برمیآید، فرصتی بود که نصیب ما شد و بر جانمان نشست. آن زمان که به پای قصهگوییهای شما نشستیم یا به دنیای زیبای جستار، آثار پژوهشی و تالیفات شما وارد شدیم، در دنیایی از شور و شعف و پژوهش و کاوش گام نهادیم.»
در ادامه این بیانیه، هیئت داوران بخش «رساله و پایاننامه»، متشکل از سعید حسامپور، رضا محمدبابایی و فرزانه فخریان، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان و شرکتکنندگان این طرح ملی، بر اهمیت بهرهبرداری کانون از دستاوردهای پژوهشی تأکید کرده و خواستار حمایت علمی و مالی از پژوهشهای آینده شد. داوران در این بخش، از میان ۱۴ اثر ارسالی، دو اثر را به عنوان آثار برگزیده معرفی کردند.
در بخش «جستارنویسی» نیز هیئت داوران متشکل از سعید حسامپور، مسلم قاسمی و میثم متاجی با اشاره به حرکت روبهجلوی این حوزه، بر ضرورت آموزشهای کارگاهی، علمی و عملی تأکید کردند و نکتههایی همچون پرهیز از سستی در نگارش، رعایت آرایههای ادبی، انسجام موضوعی و پرهیز از خاطرهنویسی را به عنوان توصیههایی برای ارتقای سطح کیفی آثار مطرح کردند.
در بخش «کتاب»، داوران این بخش شامل امیرحسین سلطانیفلاح، مسعود زینالعابدین و فرزانه فخریان، با قدردانی از نویسندگان آثار منتشر شده در حوزه قصهگویی، نیاز مبرم به تولید آثار نظری و کاربردی را یادآور شده و بر لزوم دسترسی عموم علاقهمندان به این آثار و نقد و بررسی تخصصی آنها برای ارتقای کمی و کیفی قصهگویی تأکید کردند.
هیئت داوران بخش «مقالههای علمی» نیز متشکل از امیرسلیمان شهبازی، سهیل احمدی و رضا قیومیپور با تحلیل محتوای آثار ارسالی، نتایج پژوهشها را در چند محور اصلی دستهبندی کردند که شامل نقش قصهگویی در رشد شناختی و زبانی، تأثیر آن بر رشد اجتماعی و هیجانی، ضرورت تلفیق قصه با تربیت دینی، کاربرد فناوریهای نوین در قصهگویی، اهمیت رویکردهای بینرشتهای، و توجه به فرهنگها و هویتسازی است. این هیئت، دقت در روششناسی، استفاده از منابع معتبر و تحلیلهای علمی را معیار اصلی ارزیابی دانست و بر تداوم تحقیقات علمی در این حوزه تأکید کرد.
اسامی برگزیدگان بخش علمی جشنواره به شرح زیر اعلام شد:
بخش رساله و پایاننامه (از میان ۱۴ اثر):
بهار ملک پورشهرکی با پایاننامه «طراحی و اعتبار سنجی بسته آموزشی مهارتهای زندگی برای کودکان و تعیین اثربخشی آن بر مهارتهای اجتماعی، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری»
زینب صمصامی با مقاله «تعیین اثربخشی مداخله ترکیبی قصه درمانی و تمرینات تن آرامی بر کاهش علائم جسمانیسازی و اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی دارای هراس امتحان شهر یزد»
بخش جستارنویسی (از میان ۱۰۲ اثر):
شادی پاکزاد (گنبد آسمان) از آذربایجانغربی
بهاره قانعنیا (بذری در باغ جهان) از خراسانرضوی
آسیه رحمتی (او هنوز با راکون خداحافظی نکرده) از خوزستان
بخش کتاب (از میان ۵ اثر):
الناز معتمدی (چگونه به کودکان قصه بگوییم؟) از استان تهران
بخش مقالههای علمی (از میان ۸۱ اثر):
مینا و مریم فراهانی (واکاوی عوامل موثر بر قصهگویی محیطی و صنعت گردشگری با استفاده از رویکرد داده بنیاد گلیزری) از تهران
زهرا زارعی و معصومه کریمی (ادامه حیات قصهها با هوش مصنوعی) از همدان
خلیل زندی (واکاوی موانع و راهکارهای توسعه قصهگویی کلاسی در مدارس ابتدایی) از کردستان
59243
نظر شما