به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، در جمع فارغ التحصیلان مؤسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار (ع) مشهد گفت: هنوز حوزهها آن فقهی که امام خمینی(ره) دنبالش بود را مورد توجه قرار ندادند، خیلی روشن عرض میکنم. اولاً، آن تعریفی که امام خمینی(ره) از فقه داشت را هنوز داریم در مباحث فقهیمان روی آن تعریف فقه گذشته عمل میکنیم.
بنابر روایت شفقنا، در ادامه قسمتی از اظهارات فاضل لنکرانی در این جلسه را میخوانید؛
امیدواریم که دعای امام هشتم (ع) شامل حال همه ما بیش از گذشته باشد و در این مسیری که افتخار سربازی ائمه معصومین: را داریم راه را اشتباه نرویم، با موفقیت طی کنیم و به نتایج بسیار بالایی برسیم.
در خردادماه ایام سالگرد ارتحال امام خمینی رضوان الله تعالی علیه است، هنوز حوزهها آن فقهی که امام خمینی(ره) دنبالش بود را مورد توجه قرار ندادند، خیلی روشن عرض میکنم. اولاً، آن تعریفی که امام خمینی(ره) از فقه داشت را هنوز داریم در مباحث فقهیمان روی آن تعریف فقه گذشته عمل میکنیم، شما بفرمائید چه میخواهید بگوئید؟ مگر امام خمینی(ره) فقه جدید آورد؟ من عرض میکنم بله، فقه جدید آورد، امام فقه اجتماعی را آورد. «رهبر معظم» تعبیرش فقه تمدن ساز است، اما مقدمه فقه تمدن ساز فقه اجتماعی است، فقه اجتماعی یعنی فقه ورود کند به همه ابعاد اجتماعی جامعه که این میشود فقه اجتماعی. فقه به سیاست ورود کند، به حکومت، هنر، ورزش، اقتصاد و … ورود کند با این مسائل جدیدی که در جامعه در هر بخشی وجود دارد، امام خمینی(ره) دنبال این فقه بود.
این همه امام خمینی(ره) میفرمود فقه برنامه عملی انسان از گهواره تا گور است، امام آمد فقه را از جنبه فقه فردی درآورد. این معاملاتی که در مکاسب شیخ انصاری(ره) مطرح میشود عمدتاً با نگاه فردی دنبال شده، با تمام این تعمیقها، ادله با نگاه فردی دیده شده است. من به مناسبتی که در این مسئله چند سالی است کار میکنم، گفتیم ببینیم بالاخره این سؤال که از اول مطرح میشد اسلام حکومت دارد یا نه؟ اسلام سیاست دارد یا نه؟ بعضیها که اصلاً میگویند رسول خدا (ص) وقتی به مدینه آمدند اصلاً حکومت تشکیل ندادند! خیلی تعجب است از این بیاطلاعیها.
در مرکز فقهی قم آیات فقه پزشکی و آیات فقه اجتماعی را استخراج میکنیم، آیات فقه سیاست را استخراج میکنیم، اینها چیزی است که امام خمینی(ره) میفرمود و فقهی است که امام خمینی(ره) به دنبالش بود، آن فقهی که متحجرین در مقابلش بودند این است. ما هیچ فقیهی را نداشتیم که بگوید کار طاغوت خوب است، کار محمدرضا خوب است، فسادهایش خوب است! کدام فقیه چنین حرفی را میزند؟ این نبود که بگوئیم امام میگفت این ظلم و جنایت میکند و باید با او مقابله کرد و جمع دیگری هم میگفتند که کارش خوب است! نزاع این نبود.
آن تحجری که امام خمینی(ره) مکرر میفرمود این پدر پیر شما چه خون دلهایی از متحجرین در حوزه نخورده! یعنی این دین با عظمت، این فقه پر ابعاد، این فقه قوی، این فقهی که واقعاً با هیچ مکتب حقوقی از مکاتب حقوقی دنیا قابل مقایسه نیست، با این مخالف بودند، با فهم این مخالف بودند. امام آمد این فکر را به جوانترهای حوزه، به شاگردانش و به نسل بعد از خودش داد.
امروز فضای مجازی را ببینید، متأسفانه از همین عمامه به سرها میگویند اگر فقه بخواهد بماند باید دست از یک سری ضروریات بردارد، این لبّ مطلبشان است. چکار دارید مردم حجاب دارند یا نه؟ مردم نماز میخوانند یا نه؟ چکار دارید مردم میخواهند تابع کدام کشور باشند یا نه؟ ببینید به کجا دارند میرسانند! عین تعبیرشان در قسمت اول این است که اگر فقه بخواهد فقه بماند منتهی گاهی در قسمت دوم جزایش را میگویند باید از آنچه مورد قبول توده جامعه نیست دست برداریم! توده جامعه میگویند ربا میخواهیم، پس فقه هم بگوید ربا، توده جامعه میگویدن شراب میخواهیم، پس فقه هم بگوید شراب! خب بگوئید فقه را نمیخواهیم یا اصلاً بگوئیم دین را نمیخواهیم! ببینید در مقابل افکار امام چقدر فقه را تخریب میکنند؟ چه کسی باید به اینها پاسخ بدهد؟ فقیه، آن کسی که فقه را چشیده باشد باید پاسخ بدهد.
312219