به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، پلتفرم سمند، اواخر دههی ۷۰ خورشیدی توسعه یافت و سال ۱۳۸۱ با عنوان خودروی ملی تولید انبوه شد. جدیدترین محصولی که براساس این خودرو عرضه میشود؛ دنا است که طراحی سال ۱۳۹۳ و فیس لیفت (تغییر چهره) ۱۳۹۶ دارد. مجموع این موارد به وضوح عقب افتادگی ایران خودرو نسبت به استانداردهای جهانی را نشان میدهند؛ ضمن اینکه سرعت تحقیق و توسعه در بزرگترین خودروساز کشور، چنان پایین است که معرفی مدل جدید روی پلتفرم قدیمی، سالها طول میکشد.
مدیریت جدید ایرانخودرو پس از خصوصیسازی تصمیماتی برای بهینهسازی تولیدات داخلی و ارتقای پلتفرمهای محصولات اتخاذ کرده است. مدیرعامل این شرکت در همایش صنعت خودرو اعلام کرد که تولید سورن پلاس به دلیل عدم تطابق با استانداردهای جهانی متوقف خواهد شد. هرچند سورن استانداردهای داخلی را پاس میکند، اما به دلیل قدیمی بودن پلتفرم و نارضایتی مدیران ارشد، تولید آن متوقف میشود.
ایرانخودرو برای افزایش ایمنی خودروها به سرمایهگذاری در صنعت فولاد و فرآیند تولید نیاز دارد. مدیرعامل از معرفی دو پلتفرم جدید خبر داد که یکی در اواسط سال ۱۴۰۵ و دیگری در ابتدای ۱۴۰۶ وارد خط تولید خواهند شد. این پروژهها زمانبر هستند اما گامی مهم برای نوسازی محصولات محسوب میشوند.
علت اصلی توقف تولید سورن، عدم قبولی در استاندارد تصادف از نمای جانبی شده است. با وجود تلاشها برای بهبود، این خودرو استانداردهای داخلی را پاس کرده، اما پلتفرم قدیمی آن توجیه ادامه تولید ندارد. این تصمیم برای تمرکز بر پلتفرمهای جدید گرفته شده تا از تجربه خودروهایی مانند پژو پارس، که سالها با استانداردهای پایین تولید شدند، جلوگیری شود. نکته عجیب اینکه گروه سورن با تولید ۲۳,۰۲۹ دستگاه و فروش ۲۲,۸۴۴ دستگاه در دو ماه ابتدایی سال، پرفروشترین محصول ایرانخودرو بوده است.
اولین سورن در سال ۱۳۸۵ با تغییرات اندک نسبت به سمند وارد بازار شد. سورن پلاس با موتور XU۷P (مشابه پژو پارس و وانت آریسان ۲) با قدرت ۹۸ اسببخار در پاییز ۱۴۰۲ عرضه شد. با این حال، بدنه اصلی سورن همچنان متعلق به سال ۱۳۸۱ است و پس از ۲۰ سال حضور در بازار، توقف تولید آن طبیعی به نظر میرسد.
۲۲۷۳۲۲
نظر شما