مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی از پرداخت تمام بدهی این صندوق به مراکز درمانی تا پایان فروردین ماه خبر داده است. اکنون دولت تعهد کرده بدهی هزار میلیارد تومانی را پرداخت کند.

امید کریمی: دولت، مصوب کرد 10 هزار میلیارد ریال (هزار میلیارد تومان) اعتبار در اختیار تامین اجتماعی برای پرداخت مطالبات پزشکان، داروخانه ها و مراکز درمانی و سایر موارد ضروری قرار بگیرد.

آنطور که پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشته، بانک مرکزی و بانکهای عامل موظف شدند مبلغ ده هزار میلیارد ریال تسهیلات به منظور پرداخت مطالبات پزشکان، داروخانه ها و مراکز درمانی و سایر موارد ضروری با قید فوریت در اختیار صندوق تأمین اجتماعی قرار دهند.

نکته اینجاست که بازپرداخت اصل و سود آن به عهده دولت است. در این خبر آمده است که این مصوبه به منزله تضمین دولت محسوب می شود و نیازی به هیچ تضمین دیگری از سوی صندوق تامین اجتماعی یا هر دستگاه و مرجع و مقامی نیست. همچنین در صورت پرداخت هر مبلغ از اصل و یا سود موضوع این مصوبه توسط دولت، مبلغ پرداختی در تسویه دیون قطعی دولت- مورد تأیید سازمان حسابرسی- به صندوق مذکور محاسبه می شود.

این مصوبه را محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرده است.

هفته گذشته، سعید مرتضوی اعلام کرد تا دو هفته تمام بدهی های تامین اجتماعی به پزشکان، داروخانه ها و مراکز درمانی پرداخت می شود. (اینجـــــا)

این درحالی است که پیش از این تامین اجتماعی بدهی های چند ماه باقی مانده را تلاش می کرد از مسیرهای دیگری تسویه کند و عملا برای فرار از پرداخت این بدهی ها، با وزارت بهداشت کش مکش رسانه ای داشت.

اما پرداخت هزار میلیارد تومان اعتبار با فوریت به تامین اجتماعی دومین حمایت مالی دولت از این صندوق و البته بی حرف شدن آن است. دیروز اعلام شد دولت 35 هزار میلیارد تومان از بدهی هایش را با واگذاری سهام شرکت های مختلف به تامین اجتماعی، تسویه می کند. چند بانک و شرکت و هتل در این فهرست وجود دارند که می توانید اینجـــــا بخوانید.

به هرحال اکنون دولت تلاش می کند نشان دهد حضور مرتضوی در تامین اجتماعی را کاملا تایید می کند و البته حامی سفت و سختی برای اوست. هرچند که هر دو حمایت در اصل، چیزی شنبه نسیه دادن هستند؛ 36 هزار میلیارد تومانی که هزار میلیارد وام است و 35 هزار میلیارد سهام شرکت ها.

 

تسویه بدهی های دولت به بازنشستگی کشوری

از سوی دیگر دولت اعلام کرده است 1830 میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری بازپرداخت می کند. البته با این سیاق؛ سهام بنگاهها، اموال و دارایی‌های دولت و متعلق به دولت (پس از کسر سهام ترجیهی) توسط سازمان خصوصی‌سازی بابت تسویه بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری با مبلغ 18300میلیارد ریال واگذار می شود و وجوه حاصل از فروش سهام 28 شرکت دولتی، بابت بازپرداخت بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری، اختصاص می‌یابد.

جالب اینکه تعدادی از این شرکت ها و بانک ها همان شرکت هایی هستند که دو روز پیش دولت مصوب کرد برای تسویه بدهی ها به تامین اجتماعی، واگذاز می شوند؛ به عنوان مثال بانک صادرات و بانک تجارت.

سهام بنگاهها، اموال و دارایی های دولت و متعلق به دولت که می توانند به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شوند، عبارتنداز:

- نیروگاه تبریز

- هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)

- سنگ آهن شرق ایران(تهیه و تولید مواد اولیه فولاد)

- نیروگاه منتظری اصفهان

- بانک تجارت

- بانک صادرات

- پترو پارس

- پالایش نفت اصفهان

-  لامپ تصویر عالم آرا

- طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات و ابزار آلات

- کارگاز سیستم

- گل نقش توس

- فولاد زاگرس

- کارتک سیستم

- توسعه صنایع گاز لنگرود

- پاک مایه کرمانشاه

- گسترش چراغ دانش

- توسعه صنایع غذایی بم

- توسعه صادرات صنعتی

- شرکت مصوب واگذاری

- توسعه علوم زمین

-  رینگ چرخ آلومینیومی گسترش گام آفرین

-  مشارکتی الگانت سمنان

- موسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران

- پلیمر صنعت جنوب

- بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی میناب رود

 - گسترش پلیمرهای شیمیایی خلیج فارس

- موسسه تحقیقات و توسعه فناوری ریلی ایران

- آبفر

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    20 0
    واقعآ تاسف آوره که هر وقت صحبت از مطالبات و همسان سازی حقوق مستمری بگیران و دریافت ناچیز ماهیانه آنها میشود ،برای دولت بار مالی دارد و بودجه نداریم عایدشان میشود وهیچ گوش شنوایی برای شنیدن صدای آنهانیست ،اما حالا یکشبه هزاران میلیارد بودجه فراهم میشود ،ایکاش برای یکبار هم که شده دست از این سیاسی بازیها بردارید وبه درد جامعه کارگری و مستمری بگیران برسید
  • نوید NL ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    20 1
    دولت داره لجبازی میکنه
  • جلیل IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    25 0
    این بودجه چرا در اختیار مدیر عامل قبلی قرار نگرفت؟ چرا بودجه بیت المال به ابزاری سیاسی برای مقاصد دولت تبدیل شده است؟چرا این همه بی احترامی به افکار عمومی و مجلس برای یک انتصاب؟ به راستی چرا؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    0 14
    تشکر از تسویه مطالبات چند ماهه پزشکان
  • بدون نام DE ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    0 6
    ایشان اولین کاری که باید بکند حمایت از بازنشستگان این سازمان است حقوق ها قبلا تصویب شد اما دیروز خواندیم که حالا میگن 15% تازه منتظرند دولت موافقت کند این سازمان وابسته به دولت نیست از آقای مرتضوی انتظار داریم سرمایه های این سازمان را حفظ کنند!
  • م ب IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    1 0
    تورو بخدا یک نفر از صاحب نظران برای همیشه یک سیستم جامع مدیریتی برای اداره کشور تعریف کنند تا این همه شاهد تغییر مدیریت سازمانها نباشیم چون در این کشور با تغییر مدیر راه و روش اداره آن سازمان هم عوض میشود و هزینه های ان را باید مردم بپردازند. باید سیستم مدیریتی متداوم و با ثبات باشد تا یک مدیر بتواند برنامه ریزی دقیقی برای سازمان خود داشته باشد