نگار علی- این تصمیم با موجی از واکنشهای جهانی همراه بوده و بحثهایی جدی درباره آینده بازار کار، نقش انسان و اتکای فزاینده به فناوری را بهراه انداخته است.
سامانه هوش مصنوعی AskHR که توسط IBM توسعه یافته، اکنون بیش از ۹۴ درصد کارهای تکراری و اداری مربوط به بخش منابع انسانی از جمله بررسی درخواست مرخصی، مدیریت حقوق و مزایا و اسناد داخلی شرکت را بهصورت خودکار انجام میدهد.
هوش مصنوعی؛ ابزار کارآمد یا تهدید شغلی؟
آروین کریشنا، مدیرعامل IBM، با تأکید بر اینکه این تصمیم بهمعنای حذف نیروی انسانی نیست، گفته است: «ما در حال بازتعریف نقش کارکنان هستیم، نه حذف آنها.» به گفته او، پروژههایی با ارزش استراتژیک بالا همچنان به خلاقیت انسانی، تفکر انتقادی و مهارتهای نرم نیاز دارند، و کارمندان بخشهایی مانند فروش، بازاریابی، نرمافزار و تحلیل داده همچنان در اولویت استخدام قرار دارند.
با این حال، واقعیت این است که ۸۰۰۰ شغل حذف شدهاند، آن هم در یکی از معتبرترین شرکتهای فناوری جهان. به گفته تحلیلگران، IBM توانسته از این طریق میلیاردها دلار در هزینههای منابع انسانی صرفهجویی کند و همزمان بیش از ۷۰ خط کسبوکار خود را بهینهسازی کند.
آینده شغلی بشر در برابر رباتها
نمونه IBM از دید بسیاری از ناظران اقتصادی، پیشنمایشی از آینده بازار کار جهانی است: هوش مصنوعی در حال تسخیر مشاغل ساده، تکراری و دفتری است و این موج بهزودی به سایر صنایع نیز خواهد رسید. برخی کارشناسان هشدار میدهند که ما در حال ورود به دورهای بدون رقابت انسانی و بدون وابستگی به نیروی کار سنتی هستیم.
هرچند IBM و مدیرعامل آن از یک مدل هیبریدی انسانـماشین سخن میگویند، اما واقعیت این است که هزاران خانواده به دلیل جایگزینی با ماشینها، مجبور به تغییر سبک زندگی شدهاند. این اتفاق، بار دیگر این پرسش را مطرح کرده که:آیا دنیای ما آماده مواجهه با انقلاب تمامعیار هوش مصنوعی است؟
منبع: unionrayo
۲۲۷۲۲۷
نظر شما