۵ نفر
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
«گلگشتِ سعدی» و «هانامی ژاپنی»

اول اردیبهشت ماه جلالی - به تعبیر جناب سعدی- که هوا در نهایت اعتدال و اوج کمال است و طبیعت دست در کارِ رخ نمایی جلوه هایی بدیع و رنگارنگ از داشته های خویش است، دلهای شوریده در دیدار رخ گلهای رنگ رنگ به تپش می افتد؛

هم آنسان که جناب سعدی گلستانش را در حوالیِ این احوالِ شوریده آغاز نمود ... آنچنان طبیعت به رنگ های لطیف و دلکش می نشیند که دل به حیرت می پرسد : اینهمه اطوارِ رنگ ها همه از یک خاک برخاسته ؟!
جناب سعدی علیه الرحمه در گلستانش واژه «گلگشت » را بکار برده و چه زیبنده است این واژه . "گشت و گذار در میان گلها" . چنان که این واژه حدود یکصد سال بعد به حضرت حافظ هم رسیده و ایشان نیز در شرح احوالش در قدم زدنهایش در "منطقه مصلای شیراز" را چنین سرود که :

 . . .که در جنت نخواهی یافت ، کنارِ آب رکناباد و گلگشتِ مُصلا را !

در ژاپن در اواخر ماه مارس و اوایل ماه آوریل هر سال (مقارن با اواخر فروردین ) طبیعت کشور ژاپن دست به کاری حیرت آو می زند و انقلابی از لطافت شکوفه های سپید و صورتی ساکورا (桜) گوشه گوشه های خیابانها و شهرها و جاده ها را در بر می گیرد .

در دیدار یک درخت خشکیده که تا هفتۀ پیش چوبی بود و امروز لباسی تمام قد سپید و صورتی پوشیده ، نگاه حیرت زده می شود . گویی برفی از گل بر سرِ درخت باریدن گرفته است. « چترِ گل » - تعبیر دیگری از جناب حافظ – گویی مصداقِ این درختان است که با شکوفه های ساکورا آذین می شوند .

« گر  بهارِعمر  باشد باز  بر  تختِ چمن           "چترِ گل" بر سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور »

« هانامی » (花見 ) واژه ای است که مردم کشور ژاپن در این ایام برای حضور در طبیعت به کار می برند . « هانا » (花) به معنی "گل " و « می » (見) بخشی از مصدر « می ماس » به معنی دیدن است . لذا هانامی به ترجمه تحت اللفظی می شود : « دیدارِ گل » ، یا « گل دیدن » !  ساکورا از بخش جنوبی کشور ( منطقه کیوشو) که گرم تر است شروع می شود و آرام آرام به منطقه مرکزی و نهایتا شمال کشور ( هوکایدو) که سرد تر است ، می رسد.

ایامِ کوتاهِ حضورِ ساکورا در طبیعت کشور ژاپن ( حدود ده روز ) مردم می کوشند تا به هر بهانه  در زیر "چترِ درختِ گل" ، سفره های خانوادگی را پهن کرده و در «سکوت » به ادراکِ احساسِ طبیعت ، کوشش ورزند.  « سکوت » بخشی از روح ژاپن است و سکوت و نگاه به طبیعت ، مولفه ای قدیمی و باستانی است که ریشه در ادبیات و شعر ژاپنی ( هایکو ) و حتی معماری ژاپنی ( مثلا طراحی باغ کاتسورا در کیوتو ) دارد .

این روزها شاهد غزل خوانی شکوفه های سپید ساکورا در سراسر شهر ها و جاده هائیم . وقتی که باران می بارد و صورت ساکورا به قطرۀ باران آذین می شود چقدر این بیت حافظ دلنشین است . بی اختیار انگار این شاه بیت حافظ شیراز به ذهن می نشیند که

گل بر رخِ رنگینِ تو تا لطفِ عرق دید
در آتشِ شوق، از غمِ دل غرقِ گلاب است !

سال هایی پیشتر که به قصد دیدار گلها به منطقه آشیاگاوا (رودخانه آشیا ) واقع در منطقه ای بین دو شهر اوساکا و کوبه ، رفته بودم حضور آرام مردم و خانواده ها ، جلوه ای بود از سکوتِ آرام و عمیق انسان در برابر جلوه گری های طبیعت . طبیعتی که گاه در عظمت قدرت و خشم ، چنان امواجِ مهیبِ سونامی می آفریند و گاه چنین گلبرگهای لطیف ساکورا .

«گلگشتِ سعدی» و «هانامی ژاپنی»

«گلگشتِ سعدی» و «هانامی ژاپنی»

«گلگشتِ سعدی» و «هانامی ژاپنی»

«گلگشتِ سعدی» و «هانامی ژاپنی»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    4 0
    درود برنگاه وقلمی که بهار را قدر بشمارد
  • محمد حسن JP ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    3 0
    اینکه مقایسه ای بین نهایت لطافت ( گلبرگ ساکورا ) با نهایت قدرت ( سونامی ) انجام شده بود زیبا و ظریف بود . ولی کاش در این باب بحث بیشتری می شد.
  • سارا IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    2 0
    متاسفانه عکسها کیفیت قابل قبولی ندارند
  • محمد ابونجمی IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    2 1
    با سلامی بهاری خدمت یار بهاری. بسیار زیبا و دل انگیز است بهار ژاپن و ماه آوریل مخصوصا در شهر سنتی کیوتو و منطقه کیومیزو اگه یادم نرفته باشد...در این مدت از تمام مناطق ژاپن مخصوصا در شب در این مدت ده روز جشنی بسیار زیبا و دلنشین دارند...تقریبا چیزی شبیه بهار نارنج باغ ارم شیراز با کمی توصیفات لباسهای سنتی کیمونو زنان و نوباوگان ژاپنی که معرف سنت و فرهنگ دیرینه آنهاست...امیدوارم که فرصتی برایتان بشود و بتوانید گزارشی مفصل از آن دیار سنتی تهیه نمایید...شاد و سربلند باشید
  • محمد علي پنجه فولادگران IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    2 0
    احسن بر شما اين دومين بار است كه عكسهايي بدين زيبايي از ساكورا كه شما با طبع لطيف خود وصف آنرا نموده ايد ميبينم . انشاالله دلتان همچون بهار سبز و خرم وشاداب باشد و عمرتان بابركت و طولاني.
  • رضا رستمیان JP ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    1 0
    با سلام . حوب بود در این متن اشاره ای هم به مناطق ویژه شهر کیوتو که در ایام ساکورا مورد بازدید ویژه قرار دارد می داشتین. باغهای سنتی شهر کیوتو در این ایام مورد استقبال حیرت انگیز مردم قرار می گیره . همچنین باید گفت که شهرداری ها در ژاپن به شکل گسترده ای طی سالهای گذشته این درختان رو کاشته و مراقبت کردن تا به سمبل کشورشون تبدیل بشه .
  • طاهره اسلامی IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    2 0
    واقعا خداوند ترکیبی بی نظیر از رنگ و فرم و بافت رو به تصویر می کشه . زیبایی مطلق . ممنون از اشارات زیباتون
  • مهدی فضل GB ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    2 0
    نمیخوام ضد حال بزنم ولی اینطور جاها که میری یه یادی هم از ما بکن که دنج ترین جاها رو تو ماموریتهای کاری شناسایی می کنیم و وقتی یه روز تعطیل دست زن و بچچه رومی گیریم که ببریم اونجا می بینیم چند تا جوون با یه ماشین که روش سیستم N میلیونی بستند اومدند و چنان دیریم دارامی راه انداختن که آدم ترجیح میده بره همون پارک داخل شهر و بجای صدای پرنده ها و آوازبلبل صدای آرامش بخش ترافیک رو بشنویم!!!ـ