قلعه سرخ رد فورت یا لال قلعه بزرگترین مرکز جلب گردشگران در شهر دهلی پایتخت هندوستان است. لال در زبان هندی به معنی قرمز است.

دستور احداث این قلعه را شاه جهان امپراتور گورکانی، وقتی که پایتخت خود را از اگرا به دهلی تغییر داد، صادر کرد.

ساخت آن نه سال به طول انجامید و در سال 1648 تکمیل شد. این قلعه در کنار رود یامونا قرار دارد و به شکل یک هشت ضلعی نامنظم و که به وسیله دیواری از سنگهای قرمز رنگ محصور گشته که طول آن 5/2 کیلومتر و ارتفاع آن از 16 تا 33 متر متغیر است.

بخش‌های مختلف قلعه

رنگ محل:به معنی محل رنگ‌ها اقامتگاه همسر اصلی شاه بنایی زیبا با تزئینات طلایی، سقف منقوش و حوض مرمرین

دروازه لاهور: که دروازه اصلی قلعه به‌شمار می‌آید و نامش را از شهر لاهور واقع در پاکستان گرفته‌است.
 

دروازه دهلی : دروازه‌ای که به سوی دهلی کهنه بوده‌است.
دروازه فیل: دروازه‌ای که مقابلش دو مجسمه باشکوه سیاه رنگ از فیل قرار داشته که بعدها در 1856 توسط اورنگ‌زیب تخریب می‌شوند و هم‌اکنون پس از بازسازی در موزه ممتاز محل قرار دارند.
چاتاچوک : یا بازار سرپوشیده، که بازاری بوده‌است بین دروازه اصلی و قلعه که اکنون محل تجمع دستفروشان برای فروش سوغاتی به گردشگران است.
نقاره‌خانه: که بر فراز دروازه لاهور و مقابل چاتاچوک قرار گرفته و از آنجا 5 بار در روز یا هنگام ورود شاه یا شاهزادگان و خانواده سلطنتی نقاره می‌زده‌اند. این بنا بیش از 30 متر طول و 20 متر عرض دارد و کلیه بازدیدکنندگان به‌جز خانواده سلطنتی، در اینجا پیش از ورود به محوطه اصلی باید از اسب پیاده می‌شدند.
دیوان عام : که حیاط بیرونی مستقل و بزرگی است که با سنگ‌های مرمر سفید فرش شده و شاه با ایده‌ای شبیه به بار عام سلیمان، بر روی ایوانی در روی دیوار شرقی می‌ایستاده و با عموم دیدار می‌کرده‌است.
کرسی : یا تخت شاهی که مقابل دیوار داخلی دیوان عام قرار دارد و سکوی بزرگ و شکوهمندی است به ابعد بیش از 2 ئر 1 و ارتفاع 3 متر از کف ایوان عام. این تخت از سنگ مرمر با حجاری‌های ظریف و جوتهر نشان ساخته شده که در 1857 جواهراتش را خارج کرده‌اند. شاه از فراز آن به صحبت و درخواست وزرا یا مردم گوش می‌داده‌است.

خاص محل: که محل خصوصی اقامت شاه بوده مشتمل بر اطاق‌های خواب، مکان‌های عبادت، ایوان و باروی موسامان بُرج.


لال پرده :یا پرده قرمز که درگاهی است در سمت چپ دیوان عام که پرده سرخ رنگی از آنجا آویزان بوده‌است و فقط شاه و نزدیکانش حق عبور از این پرده را داشته‌اند. این حق امتیاز بزرگی محسوب می‌شده.
باغ حیات بخش : باغی بوده‌است وسیع و به وسیله دو نهر زیبا و فواره‌های فراوان تقسیم می‌شده. متاسفانه اکنون این نهرها خشک است و در آن محل فقط پوشش گیاهی باقی مانده‌است.
دیوان خاص :که محل ملاقات‌های خصوصی شاه بوده و جلسات حکومتی در آنجا برگزار می‌شده و تماما از سنگ مرمر سفید ساخته شده‌است. بر روی ستون‌های مرمری این بخش، نقوش گیاهی زیبایی با طلا کار شده و سقف چوبی کنونی، پوششی از نقرهٔ زرکوب داشته‌است.
 قلعه سرخ یا رد فورت دهلی را با قلعه دیگری که به همین نام مشهور است و در آگرا در نزدیکی دهلی ساخته شده، نباید اشتباه گرفت.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    3 2
    خیلی زیباست
  • محمد IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    3 2
    زیبا بود
  • شادی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    0 1
    عالی بود مرسی