۳ نفر
۲۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۶
نمونه‌هایی از جنگ روانی اسرائیل

در حملات تجاوزکارانه اخیر اسرائیل به ایران، جنگ روانی اسرائیلی ها بیشتر از جنگ واقعی آنها بود. جنگ های روانی در واقعیت نظامی از عملیات نظامی مهمتر هستند؛ زیرا اهداف جنگ شکست اراده و تغییر ذهنیت جامعه هدف است تا تن به خواسته های طرف متخاصم دهد.

در مورد تجاوزات اخیر رژیم جنایکار اسرائیل بسیاری از اهدافی که مورد اصابت قرار می گرفتند برای وادار کردن کاربران به تولید تصاویر و کلیپ های کوتاه از جنگ و به اشتراک گذاشتن آنها بود. این جنگ روانی وسیع چارچوب های کلی ای دارد که شناخت آنها به درک آنچه در واقعیت رخ می دهد کمک شایانی می کند. ذیلا برخی از مهمترین این موارد و راه های مقابله با آن را بررسی خواهم کرد.

۱. تولید تصاویر هراسناک

در بسیاری از حملات اخیر اهدافی که انتخاب شده اند برای تولید تصاویری از آتش و دود وسیع یا خرابی هایی که کاربران عادی بتوانند آن را ببینند و از آن تصاویری ثبت کنند تا به اشتراک بگذارند. برای نمونه، حملات به برخی از مخازن نفتی یا پتروشیمی بیش از آنکه خود آنها هدف باشند، تولید تصاویری از آتش هولناک بود. به گونه ای که کاربران از نقاط مختلف بتوانند آن را ببینند و به اشتراک بگذارند. مخازن سوخت خودبخود بعد از انفجار آتش می گیرند و چند ساعت آتش و دود تولید می کنند. زمان مناسبی برای تعداد زیادی از کاربران عادی که دلشان می خواهد به دیگران بگویند شاهد چه چیزی هستند. از طرف دیگر، ذات رسانه ها به طور عمومی این است که تشنه دیده شدن هستند و این تصاویر و گزارش های کاربران در لحظه واقعی خوراک خوبی برای این تشنگی است. اما مخاطبان دیگر با دیدن این تصاویر برداشت دیگری می کنند: جنگ بی امان! ذهن مخاطب ناخودآگاه چنین برداشتی می کند. حتی رسانه های جمعی و خبرگزاری ها مجبورند در اخبار خود عکس هایی را منتشر کنند و ممکن است چنین چیزی القا کنند.

راه مقابله با این حالت ذهنی این است که از به اشتراک گذاشتن تصاویر خودداری کنند. نیازی به این کار نیست. خبرگزاری ها نیز باید عکس هایی با زاویه مناسب انتخاب کنند که با واقعیت چیزی که رخ داده است تطبیق کند.

۲. سیل بی امان گزارش های لحظه ای از نقاط اصابت

بسیاری از حساب های عملیات سایبری از شیوه خاصی برای القای بزرگی جنگ و وسعت حملات استفاده می کنند که عبارت از است تقطیع نقاط به اخبار متفاوت؛ مثلا اگر در یک اصابت دو ساختمان کنار هم هر کدام را در یک خبر در فضای مجازی نشر می دهند. همین رویه را بسیاری از کاربران که با جنگ های روانی آشنا نیستند تقلید می کنند بدون آنکه بدانند که این کار عملیات روانی دشمن است.

راه کار مقابله با این روش این است که تا می توان از چنین روشی پرهیز کرد. همچنین، رسانه های جمعی که با اصول رسانه ای آشنایی دارند و می دانند که این روش برای چه هدفی است می توانند با بیان اینکه این یک خبر است که به چند بخش تقطیع شده است و هدف آن القای گستردگی غیرواقعی است.

۳. دمیدن در اختلافات سیاسی داخلی

از مهمترین اهداف جنگ های روانی تفرقه افکنی و دمیدن در آتش اختلافات سیاسی است؛ فعال کردن اختلافات سیاسی بین گروه های سیاسی و دسته های مردمی به امید تضعیف همبستگی و اتحاد داخلی، یا فعال کردن گسل های امنیتی قدیمی در کشورها به امید تضعیف توان امنیتی.

اصل اساسی در جنگ حفظ وحدت کامل میان گروه های سیاسی و دسته های مردم است تا وقتی که سایه جنگ دور شود. اختلافات داخلی وقتی در زمان جنگ رخ دهد دیگر داخلی نیست بلکه کمک به بیگانه متخاصم است؛ از این رو حفظ اتحاد در زمان وقوع نزاع های نظامی از اولویت های مهمی است که همه افراد و گروه ها باید مد نظر قرار دهند.

کد خبر 2079760

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین