مهر نوشت:

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص ادعای حضور نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه ، این ادعا را بـه شدت رد کرد و گفت : صحت نـدارد ، مـا از ثبات سوریـه حمایت می کنیم ، بی ثباتی در سوریه موجب بی ثباتی در کل منطقه می شود .
به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمان پرست در صربستان گفتگوی مفصلی با مجله سیاسی و وزین بچات این کشور انجام داد. وی طی این گفتگو به تحلیل روندهای جاری منطقه ای و بین المللی پرداخت و محور این نگاه و تحلیل جمهوری اسلامی ایران از اوضاع جاری جهانی را موضوع عدالت خواهی خواند.
 
مهمانپرست گفت : ما با بی عدالتی در جهان مواجه هستیم ، چند کشور می خواهند برای همه فکر کنند ، علوم جهانی باید در اختیار آنها باشد و سیاستهایشان را تحمیل می کنند و می خواهند همه جهان مانند آنها فکر کنند ، به حقوق ملتها احترام گذاشته نمی شود ، به ارزش ها و فرهنگ های ملتهای مختلف احترام گذاشته نمی شود ، واژه هایی ایجاد شده که بدلیل تبعیض و معیارهای دوگانه ، این واژگان دیگر اعتبار ندارند : دمکراسی ، حقوق بشر ، مبارزه با تروریسم ، مخالفت با سلاح های هسته ای و کشتار جمعی از آن جمله واژگان هستند.
 
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد : اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر این است که در دنیا تغییر جدی و عدالت ایجاد شود. همه کشورها باید در اداره جهان مشارکت داشته باشند. ریشه بحرانها و تنش های فعلی را زیاده خواهی چند کشور می دانیم ، کشورهایی که به حق خود راضی نیستند میخواهند منـافع دیگر کشورهـا را از بین ببرند. فکر می کنیم جهـان در حال تغییر است ، ملتها بیدار شده اند و حاضر نیستند تسلیم سیاستهای یکجانبه کشورهای غربی شوند. بیداری اسلامی در خاورمیانه نشانی از حرکت عدالت خواهانه است.
 
رامین مهمان پرست در پاسخ به این پرسش که آیا جهان مأموریت و خواست ایران را درک می کند ، گفت : 4 یا 5 کشور جهان دولتمردانشان فکر می کنند تمام جامعه جهانی هستند ، آنها جامعه جهانی نیستند، بلکه افکار عمومی مردم دنیا مورد نظر است. مثلاً وقتی با یک موضوع چند کشور خاص مخالفند میگویند جامعه جهانی مخالف است ، اگر در همان موضوعات جنبش عدم تعهد با 118 عضو موضع دیگری بگیرد ، آنها را اصلاً نمی بینند. مردم دنیا پیام جمهوری اسلامی ایران را شنیده اند ، حتی در داخل کشورهای غربی که بیشترین مشکلات را ایجاد کرده اند ، اگر اجازه دهند حرف ما به گوش مردم آنها برسد ، آنها یعنی مردم آن جوامع نیز خواهند پذیرفت.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص طرح آمریکائی ها برای تغییر خاورمیانه، گفت : آنها خیلی ایده ها و طرحها دارند که با واقعیت منطبق نیست و در خیلی از موضوعات ایده های آنها با شکست مواجه شده است ، خاورمیانه جدید دارد بوجود می آید و وضعیت تغییر می کند ولی نه آن طرحی که آمریکائیها داشته اند . ملتهای منطقه حاکم کشورهای خود می شوند و در این مسیر سیاستهای آمریکا و رژیم صهیونیستی را در جهت دشمنی با خودشان می دانند. اگر آنها با دقت صدای مردم منطقه را بشنوند فریاد اعتراض و مخالفت علیه سیاستهای خود (آمریکا) را خواهند شنید. مردم کشور ما و مردم منطقه اهمیت زیادی برای طرح های آمریکا در منطقه قائل نیستند. اگر آمریکا و دوستان آمریکا منطقه ما را ترک کنند ، آرامش به این منطقه باز می شود.
 
 رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران و اقدامات ایران در این خصوص اظهار داشت : غرب تحریم ها را اعمال می کند تا مردم در مقابل خواسته های آنها تسلیم شوند ، کشور ما از هیچ تحریمی استقبال نمی کند ولی وقتی تحریمی غیر قانونی و غیر منطقی علیه ما اعمال می شود از آنها به عنوان فرصت استفاده می شود ، در هر بخشی که ما را تحریم کرده اند ، زودتر به استقلال و خودکفائی رسیده ایم.
 
رامین مهان پرست درخصوص روابط با ترکیه با توجه به اوضاع سوریه گفت : دیدگاههای متفاوتی ممکن است برای حل مشکلات منطقه وجود داشته باشد ، بخاطر دیدگاههای متفاوت نمی شود درگیر شد ، بلکه باید گفتگوها و رایزنی ها ادامه یابد و با تبادل نظر کشورهای منطقه بهترین راه حل یافت شود ، ما ضمن روابط نزدیک و راهبردی با ترکیه ، در برخی مسائل هم اختلاف نظر داریم ، از جمله این موضوعات وضعیت سوریه است، با آنها در تماس هستیم . اخیراً آقای اردوغان در ایران بود ، این گفتگوها و سفر هیأتها می تواند دیدگاه کشورها را به هم نزدیک کند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص ادعای حضور نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه ، این ادعا را بـه شدت رد کرد و گفت : صحت نـدارد ، مـا از ثبات سوریـه حمایت می کنیم ، بی ثباتی در سوریه موجب بی ثباتی در کل منطقه می شود . پروژه های اقتصادی متعددی در سوریه در دست اجرا داریم و دست اندر کاران پروژه های اقتصادی حضور دارند ولی این قبیل اخبار که نیروهای نظامی ایرانی در آنجا هستند ، صحت ندارد. ما معتقدیم تحولات و خواست مردم سوریه باید مسالمت آمیز حل و فصل شود. ما از خواستهای مشروع مردم در کشورهای مختلف حمایت می کنیم ، این خواسته ها باید مسالمت آمیز مطرح شود.
  /27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    8 1
    همه مردم می دونند که صحبت سخنگوی وزارت خارجه کاملاً درسته و واقعیت داره و اصلاً هم دروغ نیست!!!!