پانا نوشت:

یک عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع با تأکید بر اینکه دریای خزر یکی از آلوده ترین آبگیرهای دنیاست گفت: دو گونه مهم ماهی خاویار و کلیکا در این دریاچه رو به نابودی و انقراض هستند.
محمد درویش ، ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دریای خزر یکی از مهم ترین آبگیرهای کشورمان محسوب می شود اما این در حالی است که این دریا یکی از آلوده ترین آبگیرهای دنیاست، از طرفی دو گونه ماهی خاویار و کلیکا نیز در آن رو به نابودی هستند.
این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع، آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی در اثر ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی را یکی از مهمترین مشکلات زمین در ایران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دایره گسترش آلودگی های آب های سطحی به آب های مرزی همچون دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان رسیده است.
وی تصریح کرد: به طوری که میزان آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 46 برابر حد مجاز آن است، البته بیشتر سهم آلودگی ها به خلیج فارس مربوط می شود.
درویش در ادامه با اشاره به قانون سکونت گاه های بالای 200 هزارنفر جمعیت نیز گفت: این قانون اخیراً به تصویب مجلس رسیده است که در آن جمعیت بالای 200 هزار نفر می بایست به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز باشند، این قانون در صورت اجرا شدن از ورود فاضلاب های خانگی؛ صنعتی و دیگر انواع پساب به داخل دریاها، تالاب ها و رودخانه ها ممانعت می کند.
به گفته وی، برنامه پنج ساله چهارم تنها به 30 درصد از اهداف خود رسیده اما اینکه برنامه پنجم توسعه به چند درصد از قوانین و اهدافش خواهد رسید به پیگیری سازمان های نظارتی و رسانه ها وابسته است.
47232 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    10 0
    پس بهتر بود كه بجاي انتقال آب دريا با هزينه بالا پولشو صرف جمع آوري فاضلاب در استانهاي ساحلي ميكردن ما واقعاً استاد خراب كردن و حيف و ميل كردنيم
  • mazlom IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 0
    خزری برای ما نمانده تا آلوده شود
  • هادي IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 0
    من تو شهر چالوس زندگي ميكنم الان اكثر خونه هاي روستايي اب فاضلابشون وارد رودخونه ميشه رودخونه ها هم پر اشغال من نميدونم چرا سيستم فاضلاب رو درست نميكنن
  • سينا صفوي IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 0
    الحمدلله تو همه چيز سرآمديم...
  • آرش IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    1 0
    بذاريد آب درياي خزر رو ببريم كوير رو آباد كنيم بهد چند سال اگه تونستيم اون آب رو برميگردونيم كوير خزر تا دو تا شمال داشته باشيم بعد ترافيك جادههاي شمال هم كم ميشه تازه اينا كه چيزي نيست منتظر مديريت جهانيمون بايد باشيد
  • بدون نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    ازمان حفاظت محیط زیست در رفع آلودگی و جلوگیری از آلودگی به تکلیف خود عمل نکرده است