بررسی جزئیات طرح اصلاح روند سوال از رئیس​جمهور نخستین دستور کار امروز مجلس بود.

به گزارش خبرآنلاين، نخستين ماده اين طرح به نحوه ارائه سوال از رئيس​جمهور به هيات رئيسه و کميسيون​ها اشاره داشت و تاکيد مي​کرد که پس از ارائه سوال به رئيس​جمهور ، امکان کاهش يا افزايش امضاها وجود ندارد. اين موضوع با مخالفت نمايندگان حامي دولت مواجه شد که اين تبصره را منجر به سلب حق نمايندگان مي​دانستند.
از جمله آنکه، محمود احمدي​بيغش نماينده شازند در مخالفت با عدم امکان بازپس گيري امضاي نمايندگان ذيل طرح سوال از رئيس جمهور گفت: کي گفته که حرف مرد يکي است؟ حرف مرد مي​تواند دو تا باشد! بنابراين مي​تواند طرحي را امضا کند و بعد منصرف شود!
علي مطهري در پاسخ به وي گفت: از آنجا که قدرت، در دولت متمرکز است و دولت قدرت بالاي لابي گري دارد و نماينده تحت فشار خواهد بود؛ چرا بايد جاي لابي گري را باز بگذارم؟ با اين کار هم اعتبار مجلس کاسته شود و هم براي دولت اين کار مناسب نيست.
به گفته وي، يک هفته نمايندگان فرصت دارند که پاسخ​هاي نماينده رئيس​جمهور را قانع کننده بدانند يا ندانند. اما پس از آن ديگر نمي​توانند امضايشان را پس بگيرند.
نهايتا متن درخواستي طراحان اصلاح روند سوال از رئيس​جمهور به اين شرح تصويب شد: «بر اساس اصل 88 قانون اساسی، در صورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا کرده و به رئیس مجلس تسلیم کنند.
رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارجاع می‌کند. هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد.
در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد کرد تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.
پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف 48 ساعت تکمیل و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.
تعداد سؤالات نباید از 5 سؤال بیشتر باشد.  پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس جمهور، امکان کاهش یا افزایش امضاها وجود ندارد.»
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    اینها نماینده ملت هستن یا نماینده دولت واقعا متاسفم
  • شوک IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    60 3
    مجلس باید ثابت کنه که در راس امور هست.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      60 14
      بارها ثابت کرده دوست عزیز !! سر رای اعتماد به کابینه, سر استیضاح وزیر اقتصاد, سر سوال از رئیس جمهور و این آخری سر جریان مرتضوی دیگه از این راس تر!!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    36 3
    اقای مطهری مقابل اینها کم نیار ما ملت پشت تو هستیم و از این وکیل الدوله ها بیزاریم.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    8 0
    بعضی از نمایند های حامی دولت فکر می کنند آقای احمدی نژاد تا ابد رئیس جمهور است ولذا با طرح مزبور به این دلیل مخالفت می کنند غافل از اینکه آسیاب نوبتی است ودنیا در دوران است .....
  • م ب US ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    8 0
    جناب اقای مطهری با تشکر از تلاش شما در نظارت بر اجرای قوانین.قدرت لابی گری دولت نه تنها در مجلس بلکه در کلیه امور از بازار گرفته تا پروژه های اجرایی و واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی و غیره وجود دارد افسوس که این مردم مدافعی ندارند!!!!!!! ولی این ضرب المثل را هم قبول دارم که میگوید این هم نمی ماند و فقط امیدواریم به تغییر . به امید داشتن ایرانی آباد برای همه ایرانیان