امیرمسعود عابدین: لامبورگینی از فستیوال سرعت گودوود برای رونمایی از تمِراریو GT۳ جدید استفاده کرده است. این اولین خودروی مسابقهای است که بر پایه جایگزین هوراکان ساخته شده و قرار است اولین حضور خود را در مسابقه ۱۲ ساعته سبرینگ در مارس ۲۰۲۶ تجربه کند.
تولد یک قهرمان ایتالیایی در سنآگاتا بولونیزه
تمِراریو GT۳ اولین خودرویی است که به طور کامل در کارخانه سنآگاتا بولونیزه (Sant’Agata Bolognese) طراحی، توسعه و ساخته شده است. این بدان معناست که تمرکز بر موتوراسپرت از همان ابتدای پروژه تِمراریو آغاز شد و امکان ادغام مهندسی مسابقهمحور از همان مراحل اولیه طراحی را فراهم آورد.
بدنه و آیرودینامیک بینظیر
در نمای بیرونی، تِمراریو GT۳ از بدنه کامپوزیت کربنی بهره میبرد که به طور مشترک توسط اسکودرا کورس (Squadra Corse) و لامبورگینی سنترو استیل (Lamborghini Centro Stile) توسعه یافته است. این بدنه شباهت زیادی به مدل تولیدی دارد، اما شامل تعدادی ارتقا برای بهینهسازی آیرودینامیک و پایداری است.
لامبورگینی جزئیات زیادی ارائه نکرده، اما همانطور که میبینیم، این خودرو دارای یک اسپلیتر جلوی برجسته و فلیکهای مشخص است. ورودیهای هوای بازطراحیشده، کاپوت تهویهدار و یک نوار چراغ مرکزی نیز به چشم میخورند.
تغییرات در قسمتهای عقبتر نیز ادامه دارد؛ GT۳ دارای شیشههای سبکوزن و گلگیرهای جلوی تهویهدار است. ما همچنین میتوانیم یک دیفیوزر عظیم، اسپویلر بزرگتر و یک بال عقب قابل توجه، رکابهای جانبی تهاجمی و رینگهای ۱۸ اینچی از رونال آگ (Ronal AG) را مشاهده کنیم.
کابین مسابقهای و شاسی اصلاحشده
این شرکت تصاویر داخل تمِراریو GT۳ را منتشر نکرد، اما گفت که این مدل دارای یک رول کیج و یک فرمان جدید است که با استفاده از بازخورد رانندگان توسعه یافته است. این شرکت همچنین گفت که رانندگان میتوانند انتظار سیستم الکترونیک بهروز شده و نرمافزار اختصاصی را داشته باشند.
این خودرو بر روی یک شاسی اصلاح شده آلومینیومی اسپیسفریم سوار است که برای برآوردن الزامات ساختاری و قابلیت سرویسدهی در مسابقات طراحی شده است. شاسی همچنین به طور گسترده سبکسازی و سادهسازی شده است. این فرآیند شامل حذف براکتهای هیبریدی غیرضروری و همچنین تغییراتی برای امکان جدا کردن و تعویض سریع قطعات، مانند سابفریمها در پیست است.
تِمراریو GT۳ دارای سیستم تعلیق مسابقهای است که از کمکفنرهای جدید ششطرفه از شرکت KW استفاده میکند. از دیگر نکات برجسته میتوان به محور پهنتر و فاصله بین دو محور کشیدهتر نسبت به هوراکان GT۳ Evo۲ اشاره کرد.
پیشرانه و عملکرد
نیروی تولیدی از یک موتور ۴٫۰ لیتری V۸ توئین توربو تامین میشود، درست مانند مدل جادهای. با این حال، خودروی مسابقهای از اجزای پلاگین هیبریدی و موتور الکتریکی جلو محروم است. اینها تنها تغییرات رخ داده نیستند، چرا که GT۳ دارای توربوشارژرهای کوچکتر و یک ایرباکس بازطراحیشده است. آنها با یک اگزوز جدید کاپریستو (Capristo) و یک ECU مجدداً کالیبره شده همراه شدهاند که اکنون حداکثر عملکرد را در طیف وسیعتری از دور موتور ارائه میدهد.
به لطف تمامی این تغییرات و قوانین مسابقهای، خروجی موتور V۸ توئین توربو از ۷۸۹ اسب بخار به ۵۴۲ اسب بخار کاهش مییابد. سیستم سوختگیری برای افزایش نرخ جریان و سرعت بخشیدن به توقفهای مسابقه بهروزرسانی شده است.
لامبورگینی هنوز در حال کار بر روی این خودرو است، اما تمِراریو GT۳ باید جای بزرگی را پر کند. همانطور که استفان وینکلمن، مدیرعامل لامبورگینی اشاره کرد، نسل قبلی آن ۹۶ قهرمانی به دست آورد و بیش از ۲۰۰ دستگاه فروش داشت.
منبع: carscoops
۳۲۲
نظر شما