وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز در همایش روسای دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری، سخنانی سیاسی گفت که تاکنون کمتر به زبان او آمده بود.

امید سلیمی بنی: کامران دانشجو درباره برنامه های وزارت علوم در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی می گوید کسانی که دوستان زیادی از خود را به مجلس فرستادند، خوشحال نباید باشند که تعداد زیادی از آنها به مجلس رفته اند، یا رقیب شان نتوانسته افراد کمی را به مجلس بفرستد.

او درباره مثال خود گفت: "اگر احیانا در انتخابات مجلس گروهی می گفتند ده نفر از ما به مجلس رفت و خوشحال شدند گروهی دیگر یک نفرشان نیز نرفت. این موضوع که ده یا 100 نفر از یک گروه به مجلس بروند، این فقط یک کمیت است. این که عده ای با کمک عده ای دیگر به مجلس رفتند مهم نیست، ولی اینکه آیا می توانند در آنجا در راستای جاری و ساری کردن احکام الهی حرکت کنند، این مهم است."

دانشجو در بخش دیگری از سخنانش درباره اسلامی کردن دانشگاه ها گفت: "ما نمی گوییم در حوزه علوم انسانی، در مقابل اندیشه های غربی بیاستید و اندیشه غربی را تدریس نکنید. ما می گویید در علوم انسانی باید روش چگونه اندیشیدن به دانشجو، یاد داده شود. در این صورت، دانشجو می تواند اندیشه های مختلف را نیز بیاموزد. این که بیاییم و تنها اندیشه غربی را بیاموزیم و در را به تمام اندیشه ها ببندیم، اشتباه است."

وزیر علوم همچنین با تشکر از دولتهایی که در گذشته، در امور علمی و پژوهشی کار کرده اند، گفت: "موفقیتهای علمی روزافزونی که می بینیم نتیجه کار دو سال اخیر نیست. نتیجه 30 سال کار دولتهای اخیر است. همه دولتها خدمت کرده اند. این که امروزه دستاوردهای علمی ما خود را نشان می دهد به برکت خون شهدای جهاد علمی است."

 

حمله تند وزیر علوم به منتقدان بازنشستگی استادان

دانشجو به منتقدان بازنشستگی زودهنگام استادان، حمله کرد و گفت: "چرا شلوغش می کنید؟ آمار می گوید تعداد دانشیار در سال 84، 2800 تا بوده و اکنون شده اند 5800 تا. این افزایش، علی رغم فضاسازی هایی که می شود. عده ای می نشینند و می گویند استادان را بازنشسته می کنند. خطاب به آنها می گویم این همه فضاسازی که در یک سال گذشته کردید، اکنون بگویید در این یکی دو ساله چند نفر استاد تمام شدند؟ چند نفر بازنشسته شدند؟ چند نفر استخدام شدند؟"

وزیر علوم در ادامه سخنانش گفت: " می گویند این همه دانشمندان ما را بازنشسته کرده اید. طرف، 32 سال کار کرده و ما نمی گوییم او فرد بدی است، ولی اینقدر قشقرق به پا می کنند که انگار طرف، علامه است و نباید بازنشسته می شده!"

کامران دانشجو درباره تحول در علوم انسانی، گفت: "شورایی را به نام "شورای تحول در علوم انسانی" درست کردیم. ما آمادگی داریم سلانه سلانه جلو برویم، ولی نمی شود ما سرفصلها را 5 ماه به اینها پیش داده ایم تابررسی کنند. قول داده بودیم در مهر ماه گذشته این سرفصلها را اعمال کنیم ولی هنوز به ما چیزی تحویل داده نشده است."

او از شورای تحول در علوم انسانی خواست "هر چه درست و غلط هست" به وزارت علوم تحویل بدهند تا در مهرماه سال آینده، تحول در علوم انسانی، کلید بخورد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    91 2
    اگه نگاه كميتي باشه درست ميفرمايند. اما اگه نگاه كيفيتي باشه .........
  • مهران از کازرون IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    131 6
    جناب آقای وزیر: استادی که بیش از 30 سال سابقه تدریس در دانشگاه دارد ، چیزی از علامه بودن کم ندارد . آیا شما مرز و حدی برای علامه بودن می شناسید که با این لهن با آنان صحبت میکنید ؟ قطعا چند نفر از آنها استاد خودتان بودند
    • hossein IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
      13 5
      به وزیر علوم و حرف هاش کار ندارم ...ولی این حرف شما که می گویید 30 سال تدریس کرده کمی از علامه ندارد بسیار غلط است . بسیاری از اساتید مسن سال هاست که مطالب حفظ شده و تکراری را تدریس می کنند و حوصله ی تهیه مطلب جدید و تدوین ان برای تدریس را ندارند .
    • بدون نام US ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
      13 2
      دوست عزیزی که نمیدونم کی هستی و چکاره! ولی من توی دانشگاه تهران تحصیل کردم! خدا شاهده 80 درصد اساتید ما بیسواد بودن! اصلا دانشگاه سیاسی بود و نمیدونم اینا چطوری خودشون رو استاد میدونن!!! خدا شاهده اساتید جوان چون انگیزه و نیروی جوانی رو هم دارن خیلی خیلی بیشتر دارن کار میکنن! و اینکه با وجود اینترنت و شبکه های جهانی مقالات دیگه کسی خیلی نیازی به استاد نداره! گرچه بی تاثیر نیستن ولی نه تا این حد!
    • امید دانشجوی دکتری CH ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
      9 3
      ببخشید آقای مهران شاید در مواردی حرف شما درست است اما ایا واقعا همه اساتید با سی سال سابقه تدریس و استادی علامه دهر است؟ متاسفانه بعضی از اساتید به روز نیستن و زحمتی هم برای به روز شدن نمیشکن مگه هرکی سی سال که نه پنج سال یک جزوه از حفظ شده رو درس بده علامه دهره؟ خیلی از این استادیارای جوون که تازه وارد دانشگاه می شوند(البته نه همه) خیلی فعالتر و کار امد تر می تونن باشن. اصلا باید کاری کنن که هر استادی که حداقل هر دو سال یک مقاله isi یا طرح پژوهشی یا صنعتی نداشته باشه اخراج شه
    • دانشجو IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      8 1
      لهن نه دوست عزيز، صورت صحيح "لحن" است. مقصود مچ‌گيري و غلط املايي نيست، فقط دلم ميسوزه كه كسي نظر خوب‌تون رو به خاطر غلط املايي زير سوال ببره!
    • بدون نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      3 2
      لحن با ح نه با ه
    • مهران از کازرون IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      8 0
      در متنی که نوشته شد بسیاری از دوستان به غلط املائی من بیشتر از پیام متن توجه داشتند که جای بسیار تاسف برای خودم که عجولانه نوشتم و آنها که اصلا توجه ای به محتوا نداشتند . منظورم از سخن این بود که یا نباید از عبارت استاد استفاده کرد و یا اگر استفاده کرد با احترام از آن سخن گفت . اگر برای مسخره کردن هر کدام از ما که شاید دیپلم هم نداشته باشیم این عبارت بکار رود ، حکم توهین ندارد ؟ یا حتی به آن کسی که 30 سال جزوه به دانشجو داده باشد . والسلام
  • علی IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    1 4
    بنظر من برخلاف سایر کارهای این دولت که بیشترش مورد قبولم نیست ولی بازنشسته کردن اساتید قدیمی که اجازه ورود اساتید جدید که از دانشگاههای معتبر دنیا فارغ التحصیل شده و تمایل به تدریس در ایران داشتند رو نمیدادند و حق کرسی دانشگاه رو مادام العمر برای خودشان می دانستند. هرچند ممکنه و احتمال هم داره در بین اساتید بازنشسته افرادی بوده باشند که واقعا از نظر علمی بروز و پر تلاش در عین داشتن سن بالا نیز وجود داشته باشه.
  • بدون نام TR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    4 0
    اره تو علامه هستي
  • ح ش IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    8 0
    حضرت علي (ع) مي فرمايند : كسي كه مرا يك حرف بياموزد يك عمر مرا بنده ي خويش ساخته است. محفل درس علما تا جان در بدن دارند برقرار است چگونه با استاد دانشگاه يك وزير اينگونه بي ادبانه صحبت مي كند ؟
  • بدون نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    10 0
    چرا وقتی در مورد اساتید حوزه صحبت میشود اینگونه طرح نمی کنید. چه تفاوتی بین فردی که سالها در رشته ای غیر حوزوی زحمت کشیده و به درجه استادی رسیذه با اساتید حوزوی است که بازنشستگی ندارند و سالها از خدمات آنها مردم استفاده میکنند؟
  • ناشناس IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    1 0
    جناب وزیر در دانشگاه آزاد یکی از استانها واقعا دانشجو را اذیت میکنند وبار مالی سنگینی خانواده ها ی دانشجو متحمل میشوند پیدا کردن هزینه اضافی باید از هستی ساقط شد پسر من در کارشناس ارشد تحصیل کرده برای پایان نامه اش بایستی استاد راهنما پیدا می کرد تامدرک بدهند حدود یک سال چند ماه است دنبال استاد راهنما میگشت تازه باهزارزحمت تلاش پیدا کرده ولی حالا مسئولین دانشگاه به علت گذشت زمان پول سه ترم را میخواهند این کار واقعا باج خواهی است در صورتی که تعیین استاد راهنما بعهده دانشگاه است نه بعهده دانشجو استاد راهنما نه خریذنی است ونه در اختیار دانشجو می باشد اگر این بارمالی را تحمیل کنند باید بکجا شکایت کنم؟
  • دانشجوی سابق IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    1 7
    اقای وزیر با این که خیلی از کارهاتون قبول ندارم ولی در این مورد واقعاً حق با شماست با چشم خودم در دانشگاه تهران دیدم که اساتیدی که داشتیم فقط به صرف این که از مادر زودتر زاده شده بودند دارای این جایگاه شده بودند و الان هم اصلاً حاضر نیستند به نسل جوان بها بدهند تنها چیزی که برایشان مهم شده این که دانشجوی بیچاره پایان نامه با آنها بگیره بدون هیچ حمایتی، ثانیاً اگر مقاله ای قرار چاپ بشه جوری دانشجوی بیچاره تو معذورات قرار میدن که اسم اول و صاحب مقاله خودشون باشن ای کاش اساتید قدیمی که حتی یک جستجوی ساده اینترنتی در منابع علمی یاد ندارند زودتر بازنشسته بشن الهی آمین
  • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    7 0
    ای کاش واقعا تعداد بیشتر استاد بیانگر برتری علمی ما بود!!! اما در نظر نمی گیرید که اساتیدی بودند که 10 استاد حال حاضر از نظر معلومات و سواد با انها همسنگ نیستند. در ضمن اکثر اساتید استخدام شده در حال حاضر وابسته به برخی گروه ها و بیشتر سیاسی هستند تا علمی سری به دانشگاه ها بزنید این را به وضوح می تونید ببینید
  • متولد ماه مهر IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    7 0
    برای نه ماه دانشگاه معادل چهارصدهزار دلار حق اشتراک پرداخت کرده بود! اونقدر اهمیت داشت که دو سه هفته مونده به اتمام این قرارداد هشدار میدادند که تا فلان تاریخ از این سایت می توانید استفاده کنید و بیرون از دانشگاه هم این سایت قابل دسترس نیست! وقتی مدیران دانشگاه های ما، سایتی به اعتبار Elsevier را تحریم میکنند (!) باید به کیفیت خیلی چیزای دیگه هم شک کرد! نمیدونم چه دلیلی برای چنین اقدامی منطقی و قابل توجیه هست! این کار مثل این میمونه که بگن دانشجویان و پژوهشگران حق استفاده از کتابخانه ها را ندارند و از هرجای دیگه که توانستند (!) تحقیقاتشون را ادامه بدهند! برای چنین تفکری باید تاسف خورد
  • مصطفی امینی IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    2 4
    برآیند کلی صحبت ها ، حکایت از اعتدال روز افزون ایشان است . خوشحال شدم که اینبار کمی معتدل تر صحبت کردند . امیدوارم فضای کشور و بیان عزیزان هر چه بیشتر به سمت اعتدال حرکت کند .
  • بدون نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    7 0
    آقای وزیر نامه نوشتم برای شما و از اجحاف شما به من و دوستانم گفتم، ولی جوابی ندادی! به رئیس جمهور نوشتم، جوابی نداد! به اصل نود مجلس نوشتم در جوابم گفتند حق با توست ولی ازما کاری بر نمی آید؟! میدانی پل صراط کجاست یا یکی از اصول دینت را هم مثل حق مردم فراموش کردی؟ دیدار من و تو و رئیست به قیامت می دونم خبر آن لاین منتشر نمی کنی ولی نوشتم چون وقتی این آدم رو می بینم خونم به جوش می آد
  • بدون نام IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    0 4
    مهران عزیز از کازرون! منظورتون از لهن همون لحنِ؟
    • بدون نام CA ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      4 0
      آره منظور لحن، خدا رو شکر که شما فهمیدی لحن به چه شکل نوشته میشه.حالا نظری در مورد حرف مهران که نمیدونم علامت تعجبت واسه چی‌ بود نداری؟
  • رضا IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    8 0
    یکی از اساتید ما برای فرصت مطالعاتی با هزینه ی دولت به یک کشور خارجی رفت و بعد از شش ماه خوشحال ار اندوخته های علمی برگشت. برگشت که مطالبی رو که یاد گرفته به دانشجوهای ارشد و دکتری انتقال بده. هنوز چند ماهی از برگشتشون نگذشته بود که نامه ی باز نشستگی رو دادن دستش. این استاد عزیز واقعاً ناراحت بود. وقتی کسی خودش رو هنوز از نظر علمی روپا میبینه و عملکردش همین رو نشون میده نمی فهمم این بازنشستگی ها به چه دلیل بود.
  • حميد IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    2 1
    آقاي وزير شما چرا ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    7 0
    دولت های قبلی خوب شدن یه دفعه؟ کار کردن؟ تا همین چند وقت پیش که هیچ کاری نکرده بودند که. چی شد پس؟