۰ نفر
۲۵ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۲
لاسیتک «ران‌فلت‌» چیست؟

لاستیک‌های ران‌ فلت (Run-Flat)، یکی از دستاوردهای مهم در صنعت تایر به حساب می‌آیند. اما واقعاً داستان این لاستیک‌ها چیست؟ آیا فقط یک فناوری فانتزی هستند یا راه‌حلی هوشمندانه برای یک مشکل جهانی؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از آخرین خودرو، ‌ سال‌ها پیش تصور این‌ که بتوان با یک تایر پنچر کیلومترها به مسیر ادامه داد بیشتر شبیه یک داستان علمی-تخیلی بود. اما امروزه این فناوری در بسیاری از خودروهای لوکس، اسپرت و حتی اقتصادی جای خود را باز کرده و با نام لاستیک‌ های ران‌ فلت (Run-Flat) شناخته می‌شود. لاستیکی که حتی وقتی پنچر می‌شود همچنان شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه می‌رساند بدون آن‌که نیازی به تعویض تایر در کنار جاده یا خطر بروز تصادف وجود داشته باشد. اما واقعاً داستان این لاستیک‌ها چیست؟ آیا فقط یک فناوری فانتزی هستند یا راه‌حلی هوشمندانه برای یک مشکل جهانی؟

تاریخچه پیدایش تایرهای ران‌فلت: از میدان نبرد تا خیابان‌های مدرن

ایده‌ی اولیه لاستیک‌های مقاوم به پنچری، به کاربردهای نظامی بازمی‌گردد. در جنگ جهانی دوم یکی از مشکلات جدی وسایل نقلیه نظامی، توقف در میدان نبرد به دلیل پنچر شدن بود. ارتش‌ها نیاز به راه‌حلی داشتند تا خودرو حتی با وجود آسیب به تایر، به حرکت خود ادامه دهد.

نخستین نمونه‌های ابتدایی، تایرهای تقویت‌شده با لایه‌های ضخیم یا تایرهای توپر (solid) بودند که دوام بالا اما سواری خشن و کنترل‌پذیری پایین داشتند. با پیشرفت علم مواد و مهندسی مکانیک در دهه ۱۹۸۰، شرکت‌هایی مانند میشلن (Michelin)،  بریجستون (Bridgestone) و دنلوپ (Dunlop) شروع به توسعه لاستیک‌هایی کردند که در صورت از دست رفتن فشار باد، بدون تخریب ساختاری بتوانند چند ده کیلومتر عملکرد داشته باشند.

نخستین تایر ران‌فلت تجاری را میشلن با سیستم PAX معرفی کرد، ولی به دلیل پیچیدگی ساختار، هزینه‌ی بالا و نیاز به تجهیزات خاص، چندان فراگیر نشد. تا اینکه در دهه ۲۰۰۰، BMW به عنوان یکی از اولین خودروسازانی که گسترده از این فناوری استفاده کرد، مدل‌های سری ۵ و سری ۳ خود را بدون زاپاس و صرفاً با ران‌فلت عرضه کرد.

اساس عملکرد لاستیک‌ های ران‌ فلت : چطور بدون هوا حرکت می‌کنند؟

تایرهای ران‌فلت به‌صورت کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

۱. Self-Supporting (خودنگهدار)

در این نوع، دیواره‌های جانبی لاستیک به‌شدت تقویت شده‌اند (با مواد کامپوزیتی یا لاستیک سخت)، به‌طوری که پس از افت کامل فشار باد نیز وزن خودرو را تحمل می‌کنند. این نوع رایج‌ترین گونه ران‌فلت در خودروهای مدرن است.

۲. Support Ring System (سیستم حلقه پشتیبان)

در این طراحی، داخل تایر یک حلقه پلی‌مری یا فلزی نصب شده که در صورت پنچر شدن، به‌عنوان پایه عمل می‌کند و از له شدن تایر جلوگیری می‌کند. سیستم PAX میشلن بر این اساس بود.

نکته تخصصی: دیواره‌ی تایر ران‌فلت معمولاً ۲ تا ۳ برابر ضخیم‌تر از تایرهای معمولی است و به همین دلیل در برابر گرما، خمش و سایش مقاومت بالاتری دارد.

لاسیتک «ران‌فلت‌» چیست؟

مزایای لاستیک های ران‌ فلت: راحتی، ایمنی، عملکرد

۱. ایمنی در سرعت بالا

وقتی تایر معمولی در سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت ناگهان پنچر می‌شود کنترل خودرو ممکن است از دست برود. اما ران‌فلت اجازه می‌دهد حتی بدون هوا، خودرو تا ۸۰ کیلومتر با سرعتی حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

۲. عدم نیاز به تعویض در کنار جاده

با ران‌فلت دیگر نیازی به ایستادن در شانه‌ی جاده، مخصوصاً در بزرگراه‌ها یا مناطق ناامن نیست. به‌راحتی به مسیر ادامه می‌دهید تا به مکان مناسب برای تعمیر برسید.

۳. حذف زاپاس و کاهش وزن خودرو

خودروسازها می‌توانند با حذف تایر زاپاس، وزن خودرو را کاهش دهند (معمولاً تا ۲۰ کیلوگرم) و فضای صندوق را افزایش دهند.

۴. کاهش مصرف سوخت و آلایندگی

هرچند جزئی، ولی با حذف زاپاس و کاهش وزن، مصرف سوخت اندکی پایین می‌آید که در کلاس‌های هیبریدی یا برقی قابل توجه‌تر است.

معایب و محدودیت‌های تایر ران‌فلت: پشت پرده‌ی فناوری مدرن

۱. سواری خشک‌تر

به‌دلیل دیواره‌های سخت‌تر، این تایرها ضربات جاده را بیشتر به کابین منتقل می‌کنند. بنابراین در خودروهایی که به نرمی سواری حساس هستند (مثل سدان‌های لوکس)، گاهی حس ناخوشایندی ایجاد می‌شود.

۲. قیمت بسیار بالا

یک لاستیک ران‌ فلت معمولاً ۳۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر از معادل معمولی خودش است. مثلاً اگر یک تایر استاندارد ۵ میلیون تومان باشد، ران‌فلت آن حدود ۷ تا ۹ میلیون خواهد بود.

۳. امکان تعمیر محدود

در بسیاری از موارد، تایرهای ران‌فلت پس از پنچر شدن قابلیت تعمیر ندارند (مخصوصاً اگر مسافت زیادی پس از پنچری طی شده باشد). یعنی هزینه تعویض کامل تحمیل می‌شود.

۴. نیاز به TPMS (سیستم پایش فشار تایر)

چون راننده متوجه پنچری نمی‌شود (چون ظاهر تایر تغییر نمی‌کند)، استفاده از سنسور TPMS اجباری است تا هشدار به‌موقع صادر شود. نبود TPMS = خطر.

۵. عدم سازگاری با برخی رینگ‌ها و تعمیرگاه‌ها

لاستیک‌ های ران‌ فلت نیاز به دستگاه‌های خاص برای نصب و باز کردن دارند و همه‌ی تعمیرگاه‌ها این تجهیزات را ندارند، مخصوصاً در مناطق روستایی یا کشورهای درحال‌توسعه.

عمر مفید تایر ران‌فلت پس از پنچری: چند کیلومتر و با چه سرعتی؟

اکثر لاستیک‌ های ران‌ فلت پس از پنچری کامل می‌توانند حدود ۸۰ کیلومتر با سرعتی بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. این عدد ممکن است بسته به برند، دما، وزن خودرو، و شرایط مسیر متغیر باشد.

اگر با سرعت بالا یا در شرایط سنگین (مسیر خاکی، بار سنگین، شیب زیاد) حرکت کنید، عمر باقی‌مانده ممکن است به زیر ۳۰ کیلومتر کاهش یابد.

لاسیتک «ران‌فلت‌» چیست؟

برندهای مطرح تولیدکننده ران‌فلت و تجربه عملکرد

Michelin ZP

Bridgestone DriveGuard

Pirelli Run Flat

Continental SSR

Goodyear Eagle F۱ RunOnFlat

این برندها عملکردهای متفاوتی ارائه می‌دهند. میشلن و بریجستون تمرکز بر سواری نرم‌تر دارند، در حالی‌که گودیر و کانتیننتال بیشتر بر چسبندگی و دوام تاکید دارند.

چه خودروهایی به‌صورت پیش‌فرض ران‌فلت دارند؟

بی‌ام‌و:بسیاری از مدل های سریم ۱ تا ۷ و سری های x

مینی: به‌طور کامل

لکسوس LS، برخی مدل‌های IS

مرسدس‌بنز: بعضی مدل‌های E-Class و S-Class

کادیلاک CTS و ATS

برخی خودروهای تویوتا، آئودی و لندروور نیز به‌صورت سفارشی

آیا می‌توان روی خودرو تایر ران‌فلت انداخت؟

لاسیتک «ران‌فلت‌» چیست؟

اگر خودروی شما به‌صورت پیش‌فرض ران‌فلت نیست، معمولاً بهتر است چنین تایری روی آن نصب نکنید، مگر اینکه:

رینگ با استاندارد ران‌فلت داشته باشید.

سیستم TPMS نصب شده باشد.

سیستم تعلیق خودرو با آن سازگار باشد.

تجربه واقعی کاربران از ران‌فلت‌ها: عشق یا نفرت؟

بسیاری از مالکان BMW، خصوصاً در مناطق با جاده‌های نامناسب، از سواری خشک ران‌فلت شکایت دارند و در اولین فرصت آن را با تایر معمولی جایگزین می‌کنند. اما از سوی دیگر افرادی که در مناطق شهری تردد می‌کنند و برایشان ایمنی و عدم توقف اهمیت دارد، از آن رضایت کامل دارند.

لاسیتک «ران‌فلت‌» چیست؟

چه زمانی باید لاستیک‌ های ران‌ فلت را جایگزین کرد؟

اگر حتی یک‌بار فشار کامل باد از بین رفته باشد و تایر بیش از ۵ کیلومتر در این وضعیت حرکت کرده باشد، بررسی تخصصی لازم است. در بسیاری موارد لاستیک دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود. به همین دلیل هزینه مالکیت بلندمدت این تایرها بیشتر است.

آیا خودروهایی با تایر ران‌فلت، زاپاس دارند؟

در اکثر قریب‌به‌اتفاق خودروهایی که از کارخانه با لاستیک ران‌فلت عرضه می‌شوند خبری از لاستیک زاپاس نیست.

چرا؟

چون ایده اصلی ران‌فلت این است که:

پنچر شدن تایر مساوی توقف اضطراری نباشد.

شما بدون نیاز به تعویض تایر در کنار جاده، بتوانید ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر (و گاهی بیشتر) با سرعتی کنترل‌شده (معمولاً تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت) به مقصد یا تعمیرگاه برسید.

بنابراین خودروسازها برای کاهش وزن، افزایش فضای بار و حذف نیاز به جک و ابزارآلات، عمداً زاپاس را حذف می‌کنند. به‌جای آن در برخی موارد فقط یک کیت پنچرگیری یا کمپرسور برقی در صندوق قرار می‌دهند (مثلاً بی‌ام‌و یا لکسوس).

خب وقتی به مقصد رسیدیم، چه باید کرد؟

فرض کنیم تایر پنچر شده و شما با ران‌فلت حدود ۵۰ کیلومتر تا یک مکان امن یا تعمیرگاه رفته‌اید. حالا باید بدانید:

۱. تایر ران‌فلت پس از حرکت بدون باد، معمولاً قابل تعمیر نیست.

۲. ساختار تقویت‌شده دیواره تایر، گرمای زیادی در حالت بدون باد تولید می‌کند.

۳. این گرما ممکن است منجر به آسیب داخلی غیرقابل مشاهده و خطر ترکیدن در آینده شود.

۴. حتی اگر تایر از بیرون سالم به‌نظر برسد، بسیاری از تعمیرکاران حرفه‌ای (و شرکت‌های بیمه) توصیه می‌کنند که آن را تعویض کنید.

نتیجه: در اغلب موارد باید تایر را با یک تایر نو جایگزین کنید.

نکات مهم بعد از استفاده از لاستیک‌ های ران‌ فلت در حالت پنچری

اگر فقط چند کیلومتر (مثلاً ۱۰ کیلومتر) با آن رانندگی کردید:

برخی مدل‌های لاستیک‌ های ران‌ فلت قابل ارزیابی هستند.

اگر آسیب عمیقی ندیده باشد، ممکن است توسط افراد متخصص تعمیر شود.

اگر تا حداکثر محدوده (۵۰ یا ۸۰ کیلومتر) رانندگی کرده‌اید:

احتمالاً لاستیک دیگر قابل استفاده نیست.

حتی اگر بادگیری شود، امنیت آن تضمین نمی‌شود.

پس اگر زاپاس نیست و لاستیک هم باید تعویض شود، چه کار باید کرد؟

اینجا به یک واقعیت مهم می‌رسیم:

داشتن ران‌فلت یعنی همیشه باید آماده خرید تایر نو یا تعمیر فوری در مسیر باشید.

۳ سناریوی رایج:

۱. در شهر هستید:

به راحتی به یک تعمیرگاه یا نمایندگی لاستیک مراجعه می‌کنید.

لاستیک نو می‌خرید یا اگر شرایطش مناسب بود، تعمیر می‌شود.

۲. در مسیر خارج شهری هستید:

ممکن است تعمیرگاه مجهز در دسترس نباشد.

اگر تایر دیگری همراه ندارید، باید با یدک‌کش به نزدیک‌ترین مرکز حمل شوید.

۳. در کشورهای توسعه‌یافته:

برخی خودروها با اشتراک‌های خدمات جاده‌ای عرضه می‌شوند (مثلاً BMW Assist یا OnStar).

در صورت پنچری، به‌سرعت تیم پشتیبانی ارسال می‌شود و تایر تعویض یا یدک‌کش ارسال می‌شود.

نتیجه‌گیری نهایی:

لاستیک‌ های ران‌ فلت برای محیط‌های شهری یا کشورهای دارای خدمات سریع عالی است.

اما در ایران یا مناطقی که دسترسی سریع به نمایندگی یا تعمیرگاه نیست، این تایرها ممکن است باعث دردسر شوند.

اگر ران‌فلت دارید، همیشه باید:

بدانید به کجا می‌روید.

مطمئن باشید که در شعاع ۵۰ کیلومتر دسترسی به خدمات وجود دارد.

یا حتی بهتر، یک تایر ران‌فلت اضافی یا کیت پمپ باد و تایر سیلنت همراه داشته باشید (اگر ماشین اجازه بدهد).

آینده ران‌فلت: جایگزین یا تکامل؟

در آینده نزدیک، با پیشرفت فناوری تایرهای بدون هوا (Airless Tires)، ممکن است لاستیک‌ های ران‌ فلت به مرحله‌ای از بلوغ نهایی برسند. میشلن و بریجستون در حال تست تایرهای غیرپنچر Uptis و Tweel هستند که نیازی به هوا ندارند و کاملاً مقاوم در برابر پنچری‌اند.

۵۸۳۲۲

کد خبر 2090449

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین