۱۸ نفر
۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۴
برپایی "موکب" در میدان آزادی را چگونه درک کنیم؟

تداخل "مقدس" و "نامقدس" در مکان‌های شهری و مصادره‌ی مکان‌ها به نفع یکدیگر، به سرگردانی در حافظه‌ی شهر منجر می‌شود. این پدیده، محیط‌ها را از "ناب بودن" می‌اندازد و روایت شهر را دستکاری می‌کند. و بر درک ما از شهر و هویت آن اثر می‌گذارد. علاوه بر این، "امر مقدس" را نیز به چیزی دم دستی، امری پیش‌پاافتاده و دستکاری شده تغییر می‌دهد. و از این رو آن ابهت، احترام، و چهره‌ی ستایش‌برانگیزش دچار فرسایش شده و در نهایت کارکردش را از دست می‌دهد.

 گروه اندیشه: یادداشت زیر، از علی زمانیان که در کانال اش به نام خردمنتقد منتشر کرده، بر اساس نظریه امیل دورکیم، به تقسیم‌بندی فضای شهری به دو ساحت "مقدس" و "نامقدس" می‌پردازد. او توضیح می‌دهد که چگونه در ایران، به ویژه پس از انقلاب، این مرزها مخدوش شده و فضاهای نامقدس (سکولار) به نفع امر مقدس مصادره شده‌اند. این تداخل و مصادره، نه تنها باعث "از ریخت افتادگی" شهر و سرگردانی در حافظه شهری می‌شود، بلکه به کاهش ابهت و کارکرد خود "امر مقدس" نیز منجر می‌گردد. این یادداشت در زیر از نظرتان می گذرد: 

****

  ۱. امیل دورکیم، یکی از بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی کلاسیک فرانسه، دوگانه‌ی "مقدس" و "نامقدس" را به عنوان هسته‌ی اصلی دین و زیربنای سازماندهی اجتماعی معرفی کرده است. از دیدگاه دورکیم، "مقدس" به هر آنچه از زندگی روزمره جدا شده، تقدیس گشته و با احترام و ترس خاصی نگریسته می‌شود، اطلاق می‌گردد. اشیا، مکان‌ها، زمان‌ها، آیین‌ها، اعمال یا حتی افرادی که جامعه آن‌ها را مقدس می‌شناسد، دارای قدرت و ویژگی‌های ویژه‌ای هستند که آن‌ها را از سایر چیزها متمایز می‌کند.

در مقابل "مقدس"، "نامقدس" به قلمرو زندگی روزمره، عادی و مادی اشاره دارد. این‌ها چیزهایی هستند که فاقد هرگونه اهمیت معنوی یا تقدیس‌شده‌ای هستند و افراد می‌توانند آزادانه و بدون هیچ محدودیتی با آن‌ها تعامل کنند؛ مانند بسیاری از اشیا، اماکن و چیزهایی که به صورت روزمره با آن‌ها روبرو می‌شویم یا مورد استفاده قرار می‌دهیم.

بر اساس نظریه‌ی دورکیم، دوگانه‌ی مقدس و نامقدس، شهر را به دو ساحت متمایز دینی و سکولار تقسیم می‌کند. به عبارت دیگر، شهروندان همواره با دو چهره‌ی شهر مواجه می‌شوند: چهره‌ی آسمانی و چهره‌ی زمینی. این تمایز باید به رسمیت شناخته شود و هر ساحت بر اساس منطق خاص خود مدیریت گردد.

  ۲. تداخل و تصاحب مکان‌ها: از هم‌گسیختگی فضاهای شهری. اما زمان‌هایی پیش می‌آید که مرزهای این دو ساحت مخدوش و مبهم می‌شود؛ به گونه‌ای که نوعی تداخل و تصاحب مکان‌ها رخ می‌دهد. گویی ساکنان شهر با نوعی "از ریخت افتادگی فضاهای شهر" مواجه می‌شوند. "از ریخت افتادگی" به وضعیتی اشاره دارد که مرز میان مقدس و نامقدس از میان رفته و مکان را از "ناب‌بودگی" می‌اندازد.

برای مثال:
* بسیاری از مساجد (به عنوان مکان مقدس) علاوه بر کارکرد دینی، محلی برای خرید و فروش و مغازه‌ها (به عنوان فعالیت نامقدس) نیز شده‌اند.
* مصلایی که محلی برای برگزاری آیین‌های دینی و نماز جمعه باید باشد، به مکانی برای برگزاری جشنواره‌های فروش و عرضه‌ی اقلام روزمره و یا نمایشگاه کتاب تبدیل می‌گردد.
* در سوی دیگر، دانشگاهی که محل تردد دانشجویان و علم‌آموزی است، گاهی به مکانی برای برپایی نماز و مراسم دینی تبدیل می‌شود.

نمونه‌های فراوانی از تداخل محیطی میان امر مقدس و نامقدس را می‌توان برشمرد. از جمله‌ی جدیدترین آن‌ها، برپایی "موکب" در میدان آزادی است؛ جایی که نماد ملی شهر و به طور کلی نماد ملی ایرانی تلقی می‌شود و اخیراً نیز کنسرت موسیقی در آن برگزار شده بود.

  ۳. مصادره محیط‌های نامقدس و سرگردانی در حافظه شهر. در مجموع، آنچه پس از انقلاب و در تمام دهه‌های پس از آن شاهدش بوده‌ایم، اولاً تداخل دو ساحت پیش‌گفته با یکدیگر و ثانیاً مصادره‌ی محیط‌های نامقدس به نفع امر مقدس است. از این رو، در میدان آزادی که نماد ملی ایرانی است و مشخصاً مکانی نامقدس به شمار می‌رود، "محراب" و "موکب" برپا می‌گردد تا آن خاطره و حافظه‌ی نامقدس کنسرت موسیقی زدوده شود.

تداخل "مقدس" و "نامقدس" در مکان‌های شهری و مصادره‌ی مکان‌ها به نفع یکدیگر، به سرگردانی در حافظه‌ی شهر منجر می‌شود. این پدیده، محیط‌ها را از "ناب بودن" می‌اندازد و روایت شهر را دستکاری می‌کند. و بر درک ما از شهر و هویت آن اثر می‌گذارد.

علاوه بر این، "امر مقدس" را نیز به چیزی دم دستی، امری پیش‌پاافتاده و دستکاری شده تغییر می‌دهد. و از این رو آن ابهت، احترام، و چهره‌ی ستایش‌برانگیزش دچار فرسایش شده و در نهایت کارکردش را از دست می‌دهد.

۲۱۶۲۱۶

کد خبر 2092515

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا لنگرودی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۰
    0 0
    بارها و بارها متفکران و اندیشمندان گفته‌اند و به درستی نشان داده‌اند که حل مسایل نباید قدرت محور باشد همه جا جواب نمی دهد
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۰
    1 0
    آقای این بحث ها چه ربطی داره؟؟ کی میدان آزادی رو بنفع خودش مصادره کرده؟!
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۰
    0 1
    برای حفظ ارزش های دین بای از این گونه تداخل ها جلوگیری کرد
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 1
    به نظرم کفگیر شهرداری ته دیگ خورده. حداقل از یک جامعه شناس در این باره سوال می کرد
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    1 1
    خیلی کار اشتباهی است
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 1
    به نظر می رسه شهرداری جایی رو نداره که این مسایل را به صورت کارشناسی بررسی کنه
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    1 0
    خیلی هم کار خوبیه. مگر چه اشکالی داره. این همه مسایل بزرگ نکنیم.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 1
    تقدس موکب هم از بین می ره با این کار
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 1
    مردم از کنار این موکب رد می شدند و توهینی نمی کردند، ای کاش آن ها هم یاد بگیرن و به ارزش های مردم توهین نکنن
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 1
    عملکرد شهرداری رو بررسی کنید. این تازه یکی از کارهایش است. چرا شورای شهر تهران و وزارت کشور بر روی شهرداری نظارتی نمی کنن
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    1 0
    اصلاً هم تداخل نیست. خیلی هم خوبه.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 0
    نمی گیم تحلیل جامعه شناسی نکنین ولی همه چیز رو قاطی نکنین
  • ژینوس IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 1
    البته حرف بیراهی نیست که هرچیزی را بهر کاری ساخته اند. به نظرم نویسنده درست می گه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 0
    آقای زمانی حرف درستی می زنی دمت گرم
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 0
    ولی تحلیل جالبی بود این طوریش رو ندیده بودم
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    0 0
    به گمانم فکر کردن اگر این دو تا با هم قاطی بشه محصول بهتری ازش به دست میاد.
  • علی عزتی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    1 0
    مصادره ی مکان‌های مقدس ونامقدس هرکدام به نفع هرکدام جایز نیست
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    1 0
    درک کنید. موکب هست، چون مردم امام حسینی اند، و این هیچ ربطی به جامعه شناسی از دید عالمان غربی نداره. درک کنید
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۳۱
    1 0
    اصلاح طلبان باید اصل هرچیزی زیر سوال ببرند. این کار رو نکنید.
  • علی IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۱
    0 0
    هیچ نظریه غربی و یا شرقی جامعه شناسی تن‌پوش جامعه ایرانی نخواهد شد ، مردم ایران مردمی با هوش ، وقت شناس و استثنایی هستند
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۱
    0 0
    اصلا چرا باید بخواهیم این تئوری را با وضعیت جامعه ایرانی تطبیق بدهیم؟
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۱
    1 0
    خیلی خوب بود ممنون. مثل این که لباس ورزشی را برای مهمونی و یا برعکس بپوشیم. قبول کنیم حرف درستی می گه
  • شیما IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۱
    0 0
    تقدس مکان ها امری عارضی هست کلیسا و کنیسه و رستوران هم میتونن مقدس بشن مسجد هم میتونه غیر مقدس بشه
  • فرهاد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۱
    0 1
    سالانه صدها هزار نفر از تمام نقاط دنیا به ایران میان،و هر کدام به آزادی که نوعی نشانه و علامت برای ایران هستش سر میزنن و کلی عکس و فیلم میگیرن،واقعا این روزها چهره میدان آزادی که سنبل ایران و تهران به شمار میره خیلی چهره زشت و بی نظمی به خودش گرفته،و نمی‌دانم واقعا کسی که طراح چنین بی نظمی هستش نادانی خرابکار است یا دانایی خرابکار به هر حال در هر دو صورت خرابکار است.واقعا با یک تیر دو نشان زدن به این میگن،با یک حرکت چهره زیبای شهر رو خراب میکنن و در عین حال چهره مکان‌های مقدس رو منفور،یعنی یک تیر و دو نشان
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۱
    0 1
    کو گوش شنوا گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله ماست آنچه هرگز به جایی نرسد فریاد است
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۱
    1 0
    چرا این مسایل را می نویسید؟؟؟ که چی؟؟ چون که شغل تان نوشتن است پس باید بابت هر چیزی بنویسید؟؟
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۱
    0 0
    بر پایی مو کب بزارید رو سایت مردم نظر بدهند