عدالت آموزشی؛ اولویت دولت در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش سمنان / فرهنگیان، پیشران تحول در نظام آموزشی هستند

نشست تبیینی سیاست ها و برنامه های تحولی آموزش و پرورش با حضور قاسم شریفی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در سالن جلسات اداره کل برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،در این نشست، مشاوران مدیرکل، معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه و روسای حوزه های اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان حضور داشتند.

قاسم شریفی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در نشستی با حضور مشاوران، معاونان و روسای ادارات این مجموعه، به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی این نهاد پرداخت.  

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اهمیت هماهنگی بین واحدهای مختلف، گفت: اگر ما در اداره کل از فعالیت‌های یکدیگر مطلع نباشیم، در پاسخگویی به مراجعان دچار مشکل خواهیم شد. این جلسات برای آن است که همه بدانیم در کجای کار ایستاده‌ایم و چه اقداماتی باید انجام دهیم. 

وی همچنین از زحمات شبانه‌روزی همکاران تقدیر کرد و افزود: شما بزرگواران پیشران فعالیت‌های آموزش و پرورش استان هستید و موفقیت ما در گرو همکاری و همدلی تمامی اعضای این تیم است.  

شریفی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تحول در آموزش، اظهار داشت: تحول واقعی زمانی رخ می‌دهد که آموزش‌ها کاربردی، عمیق و فایده‌محور باشند، نه صرفاً مبتنی بر حفظیات.

***پیگیری عدالت آموزشی؛ اولویت دولت 

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به پیگیری‌های دولت چهاردهم در زمینه عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته، بیش از ۳۵ جلسه با حضور شخص رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش برگزار شده است که نشان‌دهنده عزم جدی دولت برای اصلاح نظام آموزشی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات قرآن کریم، بر لزوم شکرگزاری نعمت‌های الهی تأکید کرد و گفت: ما مدیون انقلاب اسلامی هستیم؛ اگر انقلاب نبود، بسیاری از ما امروز در جایگاه فعلی نبودیم.

شریفی با بیان خاطراتی از دوران پیش از انقلاب، افزود: نعمت‌هایی چون امنیت، اقتدار، وحدت ملی و حضور پربرکت مقام معظم رهبری از جمله موهبت‌هایی است که باید همواره قدردان آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش با مشارکت فعال فرهنگیان و سیاست‌گذاری دقیق برای سال تحصیلی آینده اجرایی خواهد شد.

خودباوری فرهنگیان؛ کلید تحول در آموزش و پرورش 

شریفی با بیان اینکه فرهنگیان نباید خود را کوچک بشمارند، اظهار داشت: توانمندی‌های شما بسیار فراتر از تصور جامعه است. برخی مسئولیت‌ها قراردادی و موقت هستند، اما نقش معلمان و مربیان در ساختن آینده کشور ماندگار است.

وی با اشاره به اهمیت استقلال آموزش و پرورش، گفت: برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید رویه‌ها، اقدامات و ذهنیت‌ها را تغییر دهیم. تغییر اگرچه در ابتدا دشوار است، اما قطعاً ارزشمند خواهد بود. 

عدالت آموزشی؛ اولویت دولت در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش سمنان / فرهنگیان، پیشران تحول در نظام آموزشی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در پایان از همکاری و همراهی همکاران در اداره کل و مدارس تقدیر کرد و گفت: امیدواریم با همدلی و تلاش جمعی، شأن و جایگاه واقعی آموزش و پرورش را احیا کنیم.

***معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان سمنان:

 با آغاز برنامه‌های تحولی؛اجتماعات یادگیری بستری برای توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان

معاون آموزش ابتدایی استان سمنان با اشاره به آغاز برنامه‌های تحولی در قالب اجتماعات یادگیری، از اجرای این طرح با مشارکت فعال معلمان به‌منظور بهبود کیفیت آموزش از مهرماه در مدارس این استان خبر داد.

آرزو مرادی نسب معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان سمنان در نشست تبیینی سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی این‌مجموعه به اهمیت تحول در نظام آموزشی، اشاره و اظهار کرد: اجتماعات یادگیری به‌عنوان بستری نوین برای توسعه حرفه‌ای معلمان و ارتقای کیفیت آموزش طراحی شده و معلمان در این طرح از طریق ارتباطات فناورانه و غیر فناورانه به تبادل تجربیات و تولید محتواهای آموزشی می‌پردازد

وی در ادامه با بیان این‌که محتواهای آموزشی بر اساس ۲۲ سرفصل تدوین شده افزود: این محتواها که هم‌اکنون در سامانه LTMS بارگذاری شده، زمینه‌ساز تحول در روش‌های تدریس و یادگیری خواهد بود و برنامه‌هایی مانند جشنواره دست‌سازه‌های معلمان و سفر در سرزمین ساحت‌ها نیز در همین راستا طراحی شده‌اند

مرادی‌نسب با اشاره به اجرای طرح حامی به‌عنوان یکی از برنامه‌های کلیدی این‌حوزه افزود: این طرح با هدف پایش تحصیلی دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود و فرم‌های پایش، طراحی شده و معلمان پس از تکمیل آن‌ها، برنامه‌های مداخله‌ای متناسب با نیاز هر کلاس را تدوین خواهند کرد.

معاون آموزش ابتدایی استان سمنان با توجه به برنامه‌های ویژه برای دانش‌آموزان فاقد سواد پایه خاطرنشان کرد: با همکاری دبیرخانه کشوری سواد پایه، محتواهای آموزشی ویژه این دانش‌آموزان، تولید و در اختیار معلمان قرار گرفته است و پیش‌نویس برگزاری همایش ملی سواد پایه نیز آماده شده و جلسات مربوطه در شهریورماه برگزار خواهد شد.

مرادی‌نسب با بیان نقش فناوری‌های نوین در تحول آموزشی، یادآور شد: آموزش‌های ترکیبی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در استان در حال اجرا است و در زمینه تقویت حضور تمام معلمان در جشنواره‌های آموزشی برای سال تحصیلی آینده، برنامه‌ریزی شده است.

وی هم‌چنین از اجرای طرح توانا به‌عنوان زیرمجموعه اجتماعات یادگیری خبر داد و گفت: در این طرح، مدرسان دوره‌دیده به شهرستان‌ها اعزام می‌شوند و پس از برگزاری آموزش‌های حضوری و مجازی، نشست‌های تخصصی را برای معلمان برگزار می‌کنند.

عدالت آموزشی؛ اولویت دولت در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش سمنان / فرهنگیان، پیشران تحول در نظام آموزشی هستند

معاون آموزش ابتدایی استان سمنان در پایان سخنانش با اشاره به جمله‌ای از سیدجمال‌الدین اسدآبادی گفت: مشکل ما ندانستن نیست؛ بلکه عمل‌نکردن به دانسته‌ها است که امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها، گام‌های مؤثری در زمینه بهبود کیفیت آموزش برداریم.

گفتنی است، در این نشست بر ضرورت هماهنگی بیشتر برای اجرای مطلوب برنامه‌های تحولی در سال تحصیلی جدید تأکید شد.

*** مهدی حزب‌الهی :اجرای طرح‌های تحولی با محوریت کلاس درس و مدیریت آموزشی در استان سمنان

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان از اجرای طرح‌های تحولی با محوریت تحول در کلاس درس و تحول در مدیریت آموزشی در قالب طرح مدرسه تراز، شمیم و سفر یادگیری برای سال تحصیلی جدید خبر داد.

مهدی حزب‌الهی معاون آموزش متوسطه استان با تأکید بر سه اولویت اصلی آموزش و پرورش مبنی بر عدالت آموزشی، کیفیت‌بخشی و مهارت‌آموزی اظهار داشت: تحول در نظام آموزشی از دو مسیر کلیدی تحول در کلاس درس و تحول در مدیریت آموزشی محقق می‌شود و برای دستیابی به این هدف، برنامه‌هایی چون سفر یادگیری و شمیم با رویکرد توانمند سازی و مدرسه تراز سند تحول بنیادین از مهر سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به طرح شمیم؛ شبکه ملی یادگیری معلمان افزود: این برنامه با ایجاد شبکه‌های یادگیری منسجم به توانمندسازی معلمان به‌ویژه با اولویت نو معلمان می‌پردازد و در این طرح، موانع و چالش‌های آموزشی از طریق خود اظهاری، بازدید بالینی، شناسایی توسط راهبر، گفت‌وگو با دانش‌آموزان، اولیا و نظارت بالینی، شناسایی و حل می‌شوند.

حزب‌الهی با اشاره به اجرای طرح راهبری آموزشی خاطرنشان کرد: سرگروه‌های درسی به‌عنوان راهبر آموزشی، مسئولیت هدایت و نظارت بر شش همکار خود را برعهده خواهند داشت و این راهبران با استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی و گزارش‌های مستقیم، به رفع موانع آموزشی کمک می‌کنند.

عدالت آموزشی؛ اولویت دولت در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش سمنان / فرهنگیان، پیشران تحول در نظام آموزشی هستند

وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح الگوی مدرسه تراز گفت: این الگو با ۵ بعد اصلی و ۳۲ مولفه و ۵۷ شاخص به‌صورت تدریجی در مدارس استان اجرا می‌شود و در سال جاری، ۱۰ درصد مدارس عادی و ۵۰ درصد مدارس غیر دولتی تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

معاون آموزش متوسطه استان سمنان در پایان سخنانش با گرامی‌داشت یاد شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، به نقش چهارگانه خانواده‌ها، جامعه محلی، شورای معلمان و مربیان بعنوان کنش‌گران اصلی اشاره و با تأکید بر ضرورت اجرای به‌موقع برنامه‌ها و پرهیز از تأخیر در اقدامات، تصریح کرد: هدف ما علاوه بر ایجاد رقابت بین مدارس، مقایسه هر مدرسه با وضعیت قبلی خودش و ایجاد بهبود مستمر است،که از ارزیابی های مدرسه تراز خواهد بود.

کد خبر 2094892

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار