ورود آب به خط 4 متروی تهران در روز 27 فروردین، هنوز هم اتفاق قابل تامل و بحثی است. آقای مازیار فرهادی یکی از کاربران خبرآنلاین که در زمان ورود آب به مترو در قطار بوده است، این مطلب را فرستاده است.

در روز حادثه من و همسرم یکی از مسافران قطار خط 4 بودیم. قبل از اینکه قطار به ایستگاه آزادی نزدیک شود احساس کردم همه چیز غیرعادی است به این دلیل که از ایستگاه میدان انقلاب تقریبا هیچ مسافری وارد قطار نمی‌شد و فقط از آن خارج می‌شدند. از ایستگاه میدان توحید یکی از مسافران هم این موضوع را فهمید و با هم مشغول بحث شدیم. کمی بعد راهبر قطار اعلام کرد به دلیل بروز مشکل فنی مسافران باید در ایستگاه‌های بعدی به سرعت از قطار خارج شوند و سکو را ترک کنند.

قبل از اینکه قطار به ایستگاه آزادی برسد چند مرتبه این پیام اعلام شد و مسافران را نگران کرد. بعضی‌ها حدس ‌زدند آب باران به ایستگاه‌ها نفوذ کرده است چون در حین ورود به ایستگاه متوجه نشت آب شده‌ بودند. حتی شایعه شد که قرار است زلزله روی دهد و مترو می‌خواهد مردم را از تونل‌ها تخلیه کند. باور نمی‌کنید در همان دقایق کوتاه، همین‌طور شایعه پشت شایعه ساخته می‌شد و دهان به دهان بین مردم می‌پیچید و به حدی این مسئله بالا گرفت که یکی از مسافران گفت: "به من زنگ زدند و گفتند در چند ایستگاه بمب کار گذاشتند."

وقتی قطار به ایستگاه آزادی رسید دوباره راهبر اعلام کرد؛ "با حفظ خونسرید، به سرعت قطار و سکو را ترک کنید و از ایستگاه خارج شوید."

درهای قطار که باز شد، مردم به سمت خروجی ها هجوم بردند. همه وحشت زده بودند. در بین راه ماموران مترو با چراغ قوه و بلندگوی دستی مشغول تخلیه مسافران بودند. به نظرم آمد سرعت پله‌برقی‌ها بیشتر شده است. حتی گیت ‌های ایستگاه باز بودند تا زمان خروج مسافران کوتاه شود. همه اضطراب عجیبی داشتند و می‌خواستند با عجله از ایستگاه خارج شوند.

بخش‌های اداری ایستگاه به جز اتاق کنترل تقریبا خالی بود که نشان می‌داد کارکنان پیش از مسافران خارج شدند. همان شب بود که در اخبار شنیدم مسیل شکسته شده است و ایستگاه‌های مترو زیر آب رفتند.

به نظرم این حادثه برای همه ما به ویژه شهرداری و مترو درس خوبی بود تا از این به بعد ملاحضات بیشتری در کارهایمان داشته باشیم. متاسفانه سقف برخی ایستگاه‌ها هنگام بارش باران آب می‌دهد و قطارها در بعضی ساعت با مشکل روبه‌رو می‌شود. شهرداری و مترو باید در قبال این مسایل پاسخ‌گو باشند. هر چه بود این حادثه به خیر گذشت اما در حوادث دیگر این شانس دوباره نصیب مسافران مترو می‌شود؟!

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    130 8
    بيچاره مسو و لين كه از بار مسووليت و مسايل مردم شبها نمي تونن بخوابن!!!!!!!!!!!! اونوقت شما انتظار داري اين يه ذره! خطر و استرس رو هم تحمل نكني!
    • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      68 26
      چه هیجانی. دوس داشتم در اون لحظات اونجا بودم. :))
  • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    43 5
    با تشکر از این دوست گرامی من چند تا سوال داشتم،چون این اولین روایت مسافران است که می خوانم، 1-مگر چراغ های ایستگاه ها را خاموش کرده بودند که ماموران ایستگاه با چراغ قوه و بلندگو بودند 2-بعدشم اگر ممکنه توضیح بدب آیا متوجه ورود آب به تونل شده بودید یا خیر؟ اگر مفصل تر تعریف کنید ممنون میشم.
    • یکی از پرسنل مترو IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      12 2
      دوست عزیز پست برق ایستگاه به طور کلی از بین رفته بود گرچه لحظاتی قبل برق کل ایستگاه را قطع کرده بودند تا مردم دچار برق گرفتگی نشوند.
    • بدون نام US ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      9 3
      باتشکر از این پرسنل عزیز مترو بابت این توضیح وتشکر از همه ی مسئولین مترو،شهرداری و... که از بروز یک فاجعه جلوگیری کردند به نظرماگر ترو و شهرداری در مورد چگونگی مدیریت و تخلیه مسافران شرح کامل بدهدخیلی خوب اسن
    • ابراهیم رحیمیان IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      10 1
      فکر میکنم به دلیل اینکه می بایست برق را قطع می کردند تا با جاری شدن آب به داخل مترو مشکل بزرگ تری پیش نیاید ، لذا لازم بود پرسنل مترو با چراغ قوه و بلندگوی دستی اماده باشند تا بعد از قطع برق با مشکل حاد روبرو نشوند . هر چند که اینگونه فضاها حتما چراغ های اضطراری که با برق DC کار کند و از برق شهر جدا باشد را باید داشته باشند ( معمولا در هنگام ساخت مد نظر قرار می گیرد ) .
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    این نشان دهنده مدیریت خوب بحران در شهرداری و مترو می باشد که حتی کسی کوچکترین آسیبی ندید،چه برسد به کشته شدن
    • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      56 8
      قبول دارم! اما ادم که نباید ریسک کنه!اگه یه مو از سر کسی کم میشد چی!؟ اگه مقدار اب بیشتر بود و قطار به ایستگاه نمیرسید چی!؟
    • پسر خوب US ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      9 2
      اگر ایستگاههای ارم و اکباتان راه افتاده بود اون وقت هم یک چنین حرفی می زدید؟ در اون صورت عمق فاجعه معلوم نبود
    • پرسنل شركت بهره برداري مترو IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      1 0
      عزيزي كه نمي دونم كي هستي و چقدر در بطن ماجرا بودي اگر آن عزيز زحمتكش خدمات نبود كه در دو مرحله به مركز فرمان اطلاع بده آبريزش به داخل تونل هست... . مديريت بحران اقايون را تو مهار سيلاب شاهد بوديم كه نزديك 34 گل ولاي وارد مترو درحال بهره برداري مي شد و... .
  • مجتبي IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    34 16
    دوست عزيز اينكه بخاطر عدم اجراي صحيح تاسيسات آب بخ مترو نفوذ ميكند، و پس از نفوذ بسيار ناشيانه و خجالت آور در صدد رفع اشكال هستند مديريت بحران ناميده نميشود.
    • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      31 4
      بگو عدم اجرای درست ساخت آن مسیل که دیواره اش شکست،نه تاسیسات مترو ،نمی دونم چه زمانی اون مسیل ساخته شده ولی برو ببین در زمان مدیریت چه کسی کی اون مسیل ساخته شده بوده،اگر اون دیواره نمیشکست،اصلا این اتفاق نمی افتاد و با پمپ های موجود در کارگاه قطره ایی آب به مترو وارد نمیشد
    • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      35 2
      چرا همش میگید مترو مقصره،چرا باید دیواره کانال طوری ساخته می شد که بشکنه،مگر برای جلوگیری از سیل نبود پس چرا خودش باعث سیل شد؟
    • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      27 8
      باید خدا را شکر کرد که آب تو مترو افتاد،چون: اگر آب تو تونل نمی رفت و توی شهر میرفت اون وقت ممکن بود یک فاجعه رخ بده مثل سیل تجریش اگر هم کسی اسیب نمیدید،حداقل 2 تا از 3 راه دسترسی به کرج مسدود می شد،اون وقت میدونی چه اتفاقی می افتاد؟ ترافیک،هر 2 شهر را برای ساعتهای طولانی فلج میکرد
    • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      15 6
      دوست من ،این مسیل در زمان شهردار فعلی ساخته شده است.قبلا رودخانه بسیار زیبایی بود اما متاسفانه حدود یک سال و نیم پیش برای زیبا سازی!!!!!!!!!!!!!!!!!محیط طبیعی آن را خراب کرده و به زشت تزین شکل ممکن آن را باریک کرده و دیوارهاب بتونی دور آن کشیدند.
    • حم IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      3 4
      بر اثر شدت بارش ممتد (کم سابقه در طی دهها سال اخیر) خاکهای زیر پایه یکی از بلوکها تدریجا شسته شده و با سست شدن زیرپایه آن و فشار آب کانال یکی از این بلوکها به پشت می خوابد و از همانجا آب به سمت کارگاه مترو سرازیر می گردد. اگرچه اینگونه سازه ها بایستی در مقاطع مختلفی مورد بازدید دقیقی قرار بگیرند و لازم هم نیست حتما به علت بارندگی باشد بلکه ممکن است ناشی از حفاری موشهای زیر خاکی باشد که معمولا پنهان است و فقط هنگام آبگرفتگی خود را نشان میدهد. در مجموع تا حدودی هم اجتناب ناپذیر است. در این ماجرا هم تونلهای مترو بصورت ناخواسته حالت پدافند غیرعامل را پیدا کرد و...
  • محمد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    44 0
    خدا خیلی رحم کرد که ایستگاه ارم افتتاح نشده بود وگرنه خدا می دونه چند نفر می مردند
    • حم IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      4 0
      و همینطور پارکینگ طبقاتی نیمه سازی که به عنوان مخزنی بزرگ در نزدیک کارگاه اکباتان خیلی به درد خورد وگرنه آبهایی که از ایستگاه استاد معین بیرون میزد میدان آزادی و خیابانهای منتهی به سه راه آذری و نیز خیابان آزادی تا پل یادگار امام را هم دچار مشکلات بیشتری میکرد.
  • مهدی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    32 5
    بازم دستشون درد نکنه که زود اقدام کردند و در این اتفاق مردم آسیبی ندیدند و کشته و زخمی نداشت ...
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    15 25
    دستشون درد نکنه فقط ایستگاه افتتاح می کنند
  • ناشناس IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    36 3
    جون میده برای ساخت یک فیلم ترسناک هالیوودی
    • حم IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      8 1
      اتفاقا من بعد از تحقیقات لازمه و موافقت کلی یکی از مؤسسات فیلمسازی معتبر فیلمنامه اش را هم با عنوان «مترود» نوشتم و هم اکنون منتظر همکاری شهرداری تهران و مترو هستیم که کار را کلید بزنیم.
  • بدون نام GB ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    19 1
    جناب خبر آنلاین ملاحضات اشتباه است درستش ملاحظات است.صرفا جهت اطلاع!
    • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      19 3
      عزیزم ملاحظات قلط است ملاهزاط درست اصت!
  • مرشد هستم IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    17 2
    اون قریم قدیما میگفتن یکی از جایئ رد میشد؛میبینه یه قسمت از آسفالت نشست کرده ؛ میگه اوستای اینجا کی بوده میگن فلانی , میگه بیارین بزارین زیر همین قسمت و روش رو مجدد آسفالت کنید؟؟؟ بحق چیزهای نشنیده . از نظر سیویل و ساختمانسازی بخوایم نگاه کنیم الان باید حضرات طراح و یپمانکار و کارفرما و ناظر بیان پای میز و سین جین بشن ؛ حالا فکرش رو بکن اگه زبونم لال و گوش شیطون کر کاری میشد بعد جماعت میومدن کمیته بحران رو مقصر اعلان میکردند که ها دیدی دیر رسیدن و موجب شد کلی تلف بشن ؟ اگه الان من رئیس بودم دستور میدادم از اولین نقشه ها رو تا امضای ناظر دوباره بررسی کنند و ... ( همون بهتر که نیستم)
    • حم IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      4 2
      اینگونه حوادث تا حدودی اجتناب ناپذیره مهم میزان آمادگی مردم و مسئولین هستند که در این حادثه متوسط بود. نه ضعیف بود و نه خیلی قوی. اما هشدار خوبی بود که اگر عبرت بگیریم.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    24 5
    صد سال پیش تایتانیک پس از برخورد با کوه یخ وسر اقیانوس دچار حادثه شد. حالا ما وسط شهر بدون دریا و اقیانوس دچار چنین حادثه ای می شویم. به قول یک نفر: «تو مترو نشسته بودبم دیدیم تایتانیک اومد!!»
  • rahbord IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    16 2
    این کاربر محترم خبر انلاین اگر نویسنده داستانهای ترسناک شده بودند از داستان های هری پاتر هم بیشتر فروش می کردند واقعا خیلی زیبا شرح ماوقع نمودند
  • نا خودی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    13 1
    از تمام دست اندکارانی که در این موضوع خدا را یاری دادند کمال سپاس و تشکر را دارم
  • بدون نام GB ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    23 1
    میخوام برم مترو کنار مترو کنار هنوز قشنگه!
  • عليرضا IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    15 1
    برادر من ناظر فني ايستگاه ميدون آزاديه . مي‌ گفت 10 دقيقه بعد از اينكه اخرين قطار وارد ايستگاه شد سيل اومد زير واگن ها و بعد همه جارو آب گرفت. اگه دير جنبيده بودن همه رو آب برده بود. قسم خوردم تا بعد از بارون هاي بهار سوار مترو نشم.
    • حم IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      8 7
      اولا) عمر دست خداست ثانیا) هر لحظه چهل خطر هر انسانی را که روی کره زمین است تهدید می کند ثالثا) پناه بردن از قضای الهی به قدر الهی هم صد البته جایگاه مهمی دارد.
  • امید IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    9 3
    اقا ببخشید تا الان میگفتیم مترو شیراز و اصفهان چرا افتتاح نمیشه نمیخایم لطفا بی خیال شید با همون ترافیک راحت تریم...
  • بدون نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    13 0
    یکی از مسافران گفت: "به من زنگ زدند و گفتند در چند ایستگاه بمب کار گذاشتند." !!!!!!!! فقط شگفت زده موندم از این مردم جو پذیر !!
  • مشهد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    9 0
    وای که چقدر خندیدم با این متنتون که گفت: "به من زنگ زدند و گفتند در چند ایستگاه بمب کار گذاشتند." !!!!!!!! خبر آنلاین خیلییییییییییییییییییییی باحالیییییییییییییییییییییییییییی.
  • ندا IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    5 2
    اقا خوندن این متن بیش از 3 دقیقه طول کشید حالا این ها چطور 3 دقیقه این ها را تلیه کرده اند .
  • neda IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    3 2
    این که بیشتر از 3 دقیقه شده است
  • محمد جم IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    8 4
    بنظرم این متن بیشتر اقتباسی از رمانهای آگاتا کریستی بود تا گزارش روز سیل در ایستگاه !!! یکی نیست ازین دوست عزیز بپرسه وقتی برق قطع بود و ماموران با چراغ قوه و بلندگوی دستی مردم رو هدایت میکردند، چه جوری سرعت پله های برقی بیشتر از همیشه بود؟؟!!!
    • وحيد IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      8 1
      منم مسافر همون قطار بودم . وقتي اخرين قطار ايستاد ميگفتند زيرش داره آب جمع ميشه . اون مامورهاي كنترل هم از نيروهاي آتش نشاني بودند و مدام به مردم اعلام ميكردند ايستگاه رو ترك ككنن. بلندگوي سالن و نصف لامپها رو خودشون قطع كرده بودند كه احتمال اتصالي كمتر بشه. از بيرون هم به كسي اجازه ورود ندادن چون وقتي خواستم دوباره سرك بكشم نشد. قاليباف بايد بره خدارو شكر كنه خون از دماغ كسي نريخت!!!
  • علي رمضانپور IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    8 1
    امروز خوندم قاليباف برگشته گفته توي اين حادثه كسي آسيب نديد! از همين جا اعلام ميكنم آقاي شهردار همسر من مصدوم اين حادثه بود و براثر ازدحام جمعيت دچار شكستگي پا شد اما مسئولين مترو بي مهري كردند. چرا به دروغ ميگن مسافرها بيمه بودند اما زماني كه من ادعا كردم گفتن توي شرايط بحراني كسي بيمه نيست و مترو نمي تونه جوابگو باشه.
    • ابراهيم IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      4 0
      همه جاي دنيا مسافران مترو بيمه هستند. واقعا متاسفم كه اين اتفاق افتاده و كسي در قبالش جوابگو نيست!!! كي ميخواهيم به حقوق شهروندي مردم احترام بگذاريم !!!
  • بدون نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    1 0
    مسخره خودتون کردین با این مترو چینی