۱ نفر
۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۰
الشتر در بن بست ، اسپژ در سکوت

جاده الشتر ـ بروجرد، به‌ویژه در بخش کوهستانی اسپژ از جمله پروژه‌هایی‌ است که در طول یک دهه گذشته بارها وعده بهسازی آن به مردم داده شد وعده‌هایی که حالا چیزی جز خاکستر امید و نیم‌نگاهی فراموش‌شده از آن باقی نمانده است.

سید احمد موسوی : این پروژه نخستین‌بار در اوایل دهه ۹۰ با پیگیری حجت‌الله سوری نماینده وقت مردم سلسله و دلفان در مجلس  مطرح و با موافقت رئیس‌جمهور وقت، دکتر محمود احمدی‌نژاد، برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ارجاع شد پس از موافقت و صدور مجوز ماده ۲۱۵، در سه مرحله مجموعاً ۱۲ میلیارد تومان به آن تخصیص یافت و حفاری تونل اسپژ آغاز شد اما این روند به‌تدریج کند و نهایتاً متوقف شد.


اما هم اکنون و در سال 1404 اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان علی رغم اینکه این طرح یکی از مطالبات بحق مردم سلسله و دلفان بوده اعلام کرده این پروژه فاقد اعتبار است و از اولویت‌های عمرانی خارج شده. استاندار نیز در بازدید میدانی خود همین موضوع را تأیید و پروژه را نیازمند مطالعات جدید کارشناسی دانست. این سخنان در افکار عمومی به‌مثابه بازگشت به نقطه صفر تعبیر شد و موجی از نارضایتی میان مردم و فعالان اجتماعی شهرستان سلسله به‌راه انداخت.
                                                                                                    واکنش نماینده وقت مردم

حجت‌الله سوری نماینده در واکنش به این موضع مسئولان استانی گفته است که پروژه مصوب وزارت راه و شهرسازی و دستور مستقیم رئیس‌جمهور وقت بوده و این پروژه اگر تابحال متوقف رها شده صرفاً بعلت عدم پیگیری و ضعف مدیریت بوده است متاسفانه برخی مدیران به‌جای پیگیری ترجیح داده‌اند صورت‌مسئله را پاک کنند.

در این میان، غیبت معنادار نماینده فعلی مجلس محمدحسین محمدی پرسش‌برانگیز است. در حالی که این پروژه نیازمند مطالبه‌گری مستمر و رایزنی‌های ملی است اما نه از حضور وی در بازدید و سفر استاندار به الشتر خبری بود  و نه از پاسخ‌گویی. در چنین شرایطی مطالبات مردم سلسله چگونه در تریبون مجلس شنیده می‌شود؟
                                                                                                       میزان مطالبه گری فرماندار

نقش فرماندار شهرستان سلسله نیز در این میان قابل تأمل است؛ مقامی که باید به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان، پیگیر و مطالبه‌گر جدی اجرای این پروژه باشد. با این حال پرسش‌های بی‌پاسخی درباره میزان اقدامات عملی ایشان در طول این مدت وجود دارد: چه تعداد مکاتبه رسمی با استانداری در خصوص اهمیت این پروژه صورت گرفته؟ آیا ایشان موفق به اقناع مدیران استانی برای احیای طرح نشده‌اند ؟  یا صرفاً با توضیحات ارائه‌شده از سوی مسئولان استانی، توجیه شده و از مطالبه‌گری دست کشیده‌اند؟ افکار عمومی انتظار دارد فرماندار به‌جای سکوت، نقش فعال‌تری در پیگیری یکی از حیاتی‌ترین مطالبات مردم الشتر ایفا کند.
                                                                                                     مزایای طرح برای مردم منطقه

نماینده مردم در مجلس همچنین خانم فرماندار باید به این توجه داشته باشند که احداث این جاده شهرستان سلسله را عملاً از بن‌بست ارتباطی خارج می‌کند، فاصله تا بروجرد را کاهش داده و دسترسی مردم سلسله و دلفان را به آزادراه خرم آباد اراک آسان تر می کند ، موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده و دسترسی ایمن و سریعی برای مردم فراهم می‌آورد. این پروژه در صورت تکمیل می‌تواند حلقه اتصال شمال و شرق استان لرستان باشد، اگر تنها… وعده‌ها به عمل تبدیل شود.

پروژه جاده الشتر - بروجرد و تونل اسپژ فقط یک طرح عمرانی نیست؛ بلکه نمادی است از وعده‌های بر زمین‌مانده، سکوت مسئولان، و چشم‌انتظاری مردمی که هنوز در گردنه‌های فراموشی مانده‌اند و به نظر می رسد تنها عاملی که می تواند موتور این پروژه مهم را روشن نماید فقط و فقط مطالبه گری و پیگیری مسئولان شهرستان و استان می باشد.
* مدیر خبرگزاری خبرآنلاین در استان لرستان

الشتر در بن بست ، اسپژ در سکوت

کد خبر 2096301

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین